Page 116 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 116
Felsefe
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Etkinliğin devamında öğretmen Yusuf Has Hacib’in “Kutadgu Bilig (Mutluluk Bilgisi)”
adlı eserinin hangi amaçla yazılmış olduğunu, hangi felsefi içeriği barındırdığı ve edebi
değerî hakkında sözel olarak genel ve kısa açıklamalarda bulunur (İF2).
Daha sonra öğretmen Yusuf Has Hacib’in “Kutadgu Bilig” adlı eserinden seçmiş olduğu
bölümü etkileşimli tahtaya yansıtır (İF3). Metin öğretmen ya da bir öğrenci tarafından
okunur. Okunduktan sonra öğretmen, öğrencilerin metni bir süre incelemeleri için va-
kit verir. Tüm öğrenciler metni inceledikten sonra öğretmen “Hepiniz metni inceledi-
niz. Şimdi sizlere dağıtacağım bu metne yönelik hazırlamış olduğum venn diyagramını
dolduracaksınız. Metnin edebi unsurlarını ‘Edebî’, felsefi unsurlarını ‘Felsefi’; hem edebî
hem felsefi olan unsurları da ‘Ortak’ yazan bölüme yazmanızı istiyorum.” der (SF2).
Tüm öğrenciler verilen diyagramı doldurduktan sonra öğretmen önceden hazırlamış
olduğu boş venn diyagramını etkileşimli tahtaya yansıtır. Ardından öğretmen gönüllü
öğrencilerin katılımıyla venn diyagramını doldurur. Öğrencilerden kendilerinin doldur-
duğu venn diyagramını tahtada doldurulmuş diyagrama bakarak kontrol etmelerini
ister (SF3). Öğrenciler kontrollerini yaptıktan sonra öğretmen gerekli dönütleri sağlar.
Sonrasında öğretmen öğrencilere edebî eserlerin insanın; duygusal, zihinsel, ruhsal
dünyasına derinlemesine bir bakış sunduğunu ve genellikle felsefi temaların işlendiği-
ni söyler. Adalet, özgürlük, yalnızlık, dostluk, mutluluk, ayrımcılık, toplumsal baskı gibi
hayat durumlarının edebî eserlerde felsefi sorgulamaya tabi tutulduğunu örnekler
vererek açıklar (Örneğin; “Toplumsal denetim/özgürlük”, “yalnızlık/anlamsızlık”, “ırk-
çılık/ayrımcılık” konulu içerikler) (İF4). Öğretmen öğrencilere bugüne kadar okumuş
oldukları eserler içinden dikkatlerini çeken bir eser ve felsefi tema eşleştirmesi olup
olmadığını sorar. Düşünmeleri için süre verir. Süre bittiğinde öğretmen öğrencilerden
cevapları almaya başlar (SF4). Sesli bir şekilde yanıtları alır ve aldığı yanıtları tahtaya
yazar. Tahtada yer alan metin - tema eşleşmeleri üzerine bir Sokratik Tartışma ortamı
oluşturur.
Tartışmayı,
• Okuduğunuz bu eserde ilgili kavram nasıl işlenmiştir?
• Okuduğunuz bir eserdeki felsefi temalar, sizin hayatınızda karşılaştığınız durum-
larla nasıl örtüşüyor veya farklılık gösteriyor?
gibi sorularla kurgular.
Öğretmen öğrencilerden seçtikleri bir hayat durumu hakkında kısa bir metin yaz-
Değerlendirme malarını ister. Öğretmen metinleri felsefi metin yazımı, performans görevi dereceli
puanlama anahtarı ile değerlendirir (ÜF1).
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama.
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma.
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma.
Kullanılan Evrensel • Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
Tasarım Ögeleri nekleri sunma.
• Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (Uzatılmış zaman, alternatif
ölçme ve değerlendirme biçimleri vb.).
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama.
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma.
116