Page 116 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 116

Felsefe

        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Etkinliğin devamında öğretmen Yusuf Has Hacib’in “Kutadgu Bilig (Mutluluk Bilgisi)”
                               adlı eserinin hangi amaçla yazılmış olduğunu, hangi felsefi içeriği barındırdığı ve edebi
                               değerî hakkında sözel olarak genel ve kısa açıklamalarda bulunur (İF2).

                               Daha sonra öğretmen Yusuf Has Hacib’in “Kutadgu Bilig” adlı eserinden seçmiş olduğu
                               bölümü etkileşimli tahtaya yansıtır (İF3). Metin öğretmen ya da bir öğrenci tarafından
                               okunur. Okunduktan sonra öğretmen, öğrencilerin metni bir süre incelemeleri için va-
                               kit verir. Tüm öğrenciler metni inceledikten sonra öğretmen “Hepiniz metni inceledi-
                               niz. Şimdi sizlere dağıtacağım bu metne yönelik hazırlamış olduğum venn diyagramını
                               dolduracaksınız. Metnin edebi unsurlarını ‘Edebî’, felsefi unsurlarını ‘Felsefi’; hem edebî
                               hem felsefi olan unsurları da ‘Ortak’ yazan bölüme yazmanızı istiyorum.” der (SF2).
                               Tüm öğrenciler verilen diyagramı doldurduktan sonra öğretmen önceden hazırlamış
                               olduğu boş venn diyagramını etkileşimli tahtaya yansıtır. Ardından öğretmen gönüllü
                               öğrencilerin katılımıyla venn diyagramını doldurur. Öğrencilerden kendilerinin doldur-
                               duğu venn diyagramını  tahtada doldurulmuş diyagrama bakarak kontrol etmelerini
                               ister (SF3).  Öğrenciler kontrollerini yaptıktan sonra öğretmen gerekli dönütleri sağlar.
                               Sonrasında  öğretmen  öğrencilere  edebî  eserlerin  insanın;  duygusal,  zihinsel,  ruhsal
                               dünyasına derinlemesine bir bakış sunduğunu ve genellikle felsefi temaların işlendiği-
                               ni söyler. Adalet, özgürlük, yalnızlık, dostluk, mutluluk, ayrımcılık, toplumsal baskı gibi
                               hayat durumlarının  edebî eserlerde felsefi sorgulamaya tabi tutulduğunu örnekler
                               vererek açıklar (Örneğin; “Toplumsal denetim/özgürlük”,  “yalnızlık/anlamsızlık”, “ırk-
                               çılık/ayrımcılık” konulu içerikler) (İF4). Öğretmen öğrencilere bugüne kadar okumuş
                               oldukları eserler içinden dikkatlerini çeken bir eser ve felsefi tema eşleştirmesi olup
                               olmadığını sorar. Düşünmeleri için süre verir. Süre bittiğinde öğretmen öğrencilerden
                               cevapları almaya başlar (SF4). Sesli bir şekilde yanıtları alır ve aldığı yanıtları tahtaya
                               yazar. Tahtada yer alan metin - tema eşleşmeleri üzerine bir Sokratik Tartışma ortamı
                               oluşturur.
                               Tartışmayı,

                                 •  Okuduğunuz bu eserde ilgili kavram nasıl işlenmiştir?
                                 •  Okuduğunuz bir eserdeki felsefi temalar, sizin hayatınızda karşılaştığınız durum-
                                   larla nasıl örtüşüyor veya farklılık gösteriyor?
                               gibi sorularla kurgular.
                               Öğretmen öğrencilerden seçtikleri bir hayat durumu hakkında kısa bir metin yaz-
         Değerlendirme         malarını ister. Öğretmen metinleri felsefi metin yazımı, performans görevi dereceli
                               puanlama anahtarı ile değerlendirir (ÜF1).
                                 •  Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama.
                                 •  İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma.

                                 •  Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma.
         Kullanılan Evrensel     •  Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
         Tasarım Ögeleri           nekleri sunma.

                                 •  Alternatif  değerlendirme  yöntemleri  kullanma  (Uzatılmış  zaman,  alternatif
                                   ölçme ve değerlendirme biçimleri vb.).
                                 •  Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama.
                                 •  İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma.


    116
   111   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121