Page 120 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 120
Felsefe
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğrencilerden gelebilecek olası yanıtlar şunlardır:
• Hayatı ve evreni anlamak.
• Doğruyu ve yanlışı sorgulamak.
• Derin düşünceler geliştirmek.
• Hakikati bulmak.
Bunun üzerine öğretmen: "Çok güzel! Öncelikle tahtaya yazacağım şu alıntıya bir
göz atalım: "Edebiyat, bir toplumun yaratıcılığını ve duygusal derinliğini yansıtırken
felsefe, bu yaratıcılığın düşünsel ve analitik bir şekilde incelenmiş hâli olarak kar-
şımıza çıkar.” cümlesini yazar ve okur ve “Bu ne anlama geliyor sizce?" diye sorar
(İF2). Öğrencilerden gelen önemli gördüğü cevapları yine tahtaya yazar.
Olası cevaplar şunlardır:
• Edebiyat hayal gücünü kullanarak dünyalar yaratır.
• Felsefe bu dünyaları sorgular ve anlamaya çalışır.
• İkisi de insan düşüncesinin farklı yollarla ifadesidir.
Öğretmen "Evet, çok doğru. Nasıl ki bir roman, şiir, hikâye vb. edebî eserlerde duy-
gularımızı ve insan doğasının derinliklerini görüyorsak felsefi metinlerde de düşün-
sel sorgulamaları ve hayata dair kapsayıcı bilgileri görürüz. Şimdi hep beraber bu
bilgileri daha da detaylandıracağız." der ve ders etkinliği olarak Jigsaw tekniğinin
adımlarını ve uygulanış sürecini çocuklara anlatır.
Giriş Aşaması: Öğretmen öncelikle sınıfı 5 kişilik heterojen gruplara ayırır (FÖOD1).
Grupların oluşturulmasının ardından öğretmen gruplara çalışılacak konuyu tanıtır
ve nasıl çalışacaklarını anlatır. (SF1). Her grupta farklı konularda çalışacak öğren-
cileri belirler. Her bir öğrenciye daha önce hazırlamış olduğu Türk edebiyatında yer
alan ve en fazla yüzer kelimeden oluşan destan, söylev, fıkra, şiir, roman türünde
metinler dağıtır. Öğrencilerden bu edebi metinlerdekî felsefi tema, kavram, soru
ve argümanları analiz etmelerini ister (SF2). Her öğrenci metni okuduktan sonra
aşağıdaki tablo çerçevesinde soruları yanıtlar (ÜF1).
Metin İnceleme Tablosunun Genel Yapısı:
Metin Parçası:
Felsefi Tema:
Felsefi Kavram:
Felsefi Soru:
Felsefi Argüman:
Uzman Araştırması Aşaması: Uzman araştırması sürecinde aynı konuyu çalışacak
öğrenciler birlikte yeni bir grup oluştururlar (FÖOD2). Uzman gruplar aynı konuya
odaklanarak bilgi ve fikir alışverişinde bulunurlar (SF3). Kendi gruplarında destan,
şiir, roman, söylev ve fıkra çalışan öğrenciler yeni bir grup olarak bir araya gelirler
ve fikirlerini tartışırlar.
120