Page 102 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 102
Felsefe
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
• Aydınlanma dönemi akıl-inanç arasındaki ilişkiyi nasıl şekillendirmiştir?
2. Kültürel Bağlam Merkezi: Öğrencilere Batı ve Doğu felsefesindeki akıl-inanç iliş-
kisi üzerine karşılaştırmalı bilgi kartları verilir (İF3). Bu kartlar üzerinden aşağıdaki
soruları tartışırlar:
• Batı felsefesi ve Doğu felsefesi akıl-inanç ilişkisine nasıl yaklaşır?
• Farklı dinler akıl-inanç ilişkisini nasıl yorumlar?
3. Düşünsel Bağlam Merkezi: Öğrencilere rasyonalizm, empirizm ve egzistansi-
yalizmin akıl-inanç ilişkisine dair görüşlerinin özetlendiği bir tablo verilir (İF3). Bu
tablo üzerinden aşağıdaki soruları tartışırlar:
• Rasyonalizm ve empirizm akıl-inanç ilişkisine nasıl bakar?
• Egzistansiyalizm akıl-inanç ilişkisini nasıl değerlendirir?
4. Yaşantısal Bağlam Merkezi: Öğrencilere kişisel deneyimler ve toplumsal olay-
larla ilgili örnek olaylar verilir (İF3). Bu örnek olaylar üzerinden aşağıdaki soruları
tartışırlar:
• Kendi yaşamınızda akıl-inanç arasındaki ilişkiyi nasıl deneyimliyorsunuz?
• Toplumumuzda akıl-inanç arasındaki ilişki nasıl yansıtılıyor?
Örnek Olay 1: Kişisel Deneyim
Bir öğrenci dinî inancını sorguladığında akıl yoluyla bazı sorular sormaya
başlar. İnancını akıl yoluyla temellendirmeye çalışırken karşılaştığı zorluklar
üzerinde düşünür.
Örnek Olay 2: Toplumsal Olay
Bir toplumda dinî inançlar ve bilimsel gelişmeler arasında çatışmalar yaşanır.
Bu çatışmaların toplumsal yansımaları ve çözüm yolları üzerinde tartışılır.
Öğretmen her grubun öğrenme merkezinde öğrendiklerini ve tartıştıkları soruların
sonuçlarını sınıfa sunmalarını ister (ÜF1).
Değerlendirme Öğretmen sunumları ve tartışmaları özetler. Öğrencilerden akıl-inanç ilişkisi ile ilgili
yaşantı örneklerini sınıfta paylaşımları istenir. Bu süreçte soru-cevap yöntemi kul-
lanılarak tartışma yapılır. Öğretmen dersin sonunda her grubun hazırlamış olduğu
sunumları toplar ve değerlendirir (ÜF2).
• Gereksinimi olan öğrenciler için özelleştirilmiş okuma materyalleri sağlama.
• İçeriği anlamayı kolaylaştırmak için simgeler ve görsel ipuçları kullanma.
• Sınıf içinde hareket edebilecekleri ve rahat edebilecekleri bir düzen oluşturma.
• Öğrencilere proje, sunum veya sözlü sınav gibi farklı görev tamamlama seçe-
nekleri sunma.
Kullanılan Evrensel
Tasarım Ögeleri • Alternatif değerlendirme yöntemleri kullanma (Uzatılmış zaman, alternatif
ölçme ve değerlendirme biçimleri vb.).
• Geri bildirim ve değerlendirmelerde çoklu ortamlar kullanma (Sözlü, yazılı,
görsel vb.).
• Öğrencilere kendi öğrenme hızlarında ilerleme fırsatı sunma.
• Öğrenme materyallerine erişimde esneklik sağlama. (Dijital kopyalar, interak-
tif uygulamalar vb.).
102