Page 101 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 101

Felsefe

                                        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          İnanca Yolculuk
         Konu                  Akıl-inanç
         Öğrenme Hedefleri     a) Akıl-inanç ilişkisi ile ilgili felsefi soru ve problemleri açıklar.
         Materyaller           Öğrenme merkezleri için bilgi kartları ve tablolar

         Süre                  2 ders saati
                               Bu etkinlikte; biçimlendirici değerlendirme, hikâye anlatımı, esnek gruplama, öğ-
                               renme merkezleri ve soru - cevap yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.

                               Biçimlendirici Değerlendirme:  Öğretmen  dersin  girişinde  öğrencilere  "Akıl-inanç
                               nedir?" sorusunu  yöneltir, kısa cevaplar alarak biçimlendirici değerlendirme yapar.

                               Hikâye Anlatımı :  Öğretmen öğrencilere akıl-inanç ilişkisine yönelik "Hay bin Yak-
                               zan" adlı eserin kahramanının hikâyesini kısaca anlatır.

         Etkinlik Açıklaması   Esnek Gruplama: Öğretmen öğrencilerin ilgi, ihtiyaç ve performanslarına göre öğ-
                               renme merkezleri için öğrencileri dört heterojen gruba ayırır.

                               Öğrenme  Merkezleri:  Öğretmen  öğrencilerin  akıl-inanç  ilişkisini  derinlemesine
                               kavrayabilmeleri ve akıl-inanç ilişkisi ile ilgili tartışmalara zemin oluşturan tarihsel,
                               kültürel, düşünsel ve yaşamsal bağlamlar hakkında bilgi oluşturabilmeleri için öğ-
                               renme merkezleri tekniğini kullanır.
                               Soru-Cevap: Öğretmen öğrencilerin akıl-inanç ilişkisine yönelik yaşantı örnekleri
                               üzerinden soru - cevap yöntemi kullanarak bir tartışma yapmalarını sağlar.
                               Öğretmen ilk olarak öğrencilere "Akıl-inanç nedir?" sorusunu sorar ve kısa yanıtlar
                               alır (İF1). Öğretmen gelen yanıtları da değerlendirerek akıl-inanç kavramlarını ta-
                               nıtır, aralarındaki temel farklar ve ilişkiyi genel hatlarıyla açıklar (SF1). Öğretmen
                               öğrencilere  "Hay  bin  Yakzan"  adlı  eserin  kahramanının  hikâyesini  kısaca  anlatır
                               (İF2). Hikâye bir adada yalnız başına büyüyen ve aklı ile çevresindeki dünyayı an-
                               lamaya çalışan Hay bin Yakzan'ın doğa ve evren hakkında derin düşüncelere dal-
                               masını ve bu süreçte inançla tanışmasını konu alır.
                               Öğretmen hikâyenin ardından öğrencilere şu soruları yöneltir (İF1):
                                 •  Hay bin Yakzan’ın inanca ulaşma sürecinde aklın rolü nedir?

                                 •  İnanç akılla temellendirilebilir mi?
         Uygulama Süreci         •  Akıl inancı anlamak ve temellendirmek için yeterli midir?
                               Öğrenciler hikâye ve sorular üzerinde düşünerek kısa cevaplar verirler (SF2). Öğ-
                               retmen kavram yanılgıları ve öğrenme eksiklerine yönelik dönütler verir. Ardından
                               öğrencilere akıl-inanç ilişkisini derinlemesine kavrayabilmek için öncelikle akıl-inanç
                               ilişkisi ile ilgili tartışmalara zemin oluşturan tarihsel, kültürel, düşünsel ve yaşamsal
                               bağlamlar  hakkında  bilgilerini  öğrenme  merkezi  tekniği  ile  arttıracaklarını  söyler
                               (SF3). Öğretmen öğrencileri dört heterojen gruba ayırır ve her grubu belirli bir öğ-
                               renme merkezine yerleştirir (FÖOD1). Öğrenme merkezleri şu şekildedir:
                               1. Tarihsel Bağlam Merkezi: Öğretmen öğrencilere Orta Çağ ve Aydınlanma Dö-
                               neminde akıl-inanç ilişkisine dair bilgilerin yer aldığı bir metin verir (İF3). Öğrenci-
                               ler bu metin üzerinden aşağıdaki soruları tartışırlar:
                                 •  Orta Çağ'da akıl-inanç arasındaki ilişkiyi dönemin düşünürleri nasıl tanımlamıştır?

                                                                                                         101
   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106