Page 101 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 101
Felsefe
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı İnanca Yolculuk
Konu Akıl-inanç
Öğrenme Hedefleri a) Akıl-inanç ilişkisi ile ilgili felsefi soru ve problemleri açıklar.
Materyaller Öğrenme merkezleri için bilgi kartları ve tablolar
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte; biçimlendirici değerlendirme, hikâye anlatımı, esnek gruplama, öğ-
renme merkezleri ve soru - cevap yöntem ve teknikleri kullanılmıştır.
Biçimlendirici Değerlendirme: Öğretmen dersin girişinde öğrencilere "Akıl-inanç
nedir?" sorusunu yöneltir, kısa cevaplar alarak biçimlendirici değerlendirme yapar.
Hikâye Anlatımı : Öğretmen öğrencilere akıl-inanç ilişkisine yönelik "Hay bin Yak-
zan" adlı eserin kahramanının hikâyesini kısaca anlatır.
Etkinlik Açıklaması Esnek Gruplama: Öğretmen öğrencilerin ilgi, ihtiyaç ve performanslarına göre öğ-
renme merkezleri için öğrencileri dört heterojen gruba ayırır.
Öğrenme Merkezleri: Öğretmen öğrencilerin akıl-inanç ilişkisini derinlemesine
kavrayabilmeleri ve akıl-inanç ilişkisi ile ilgili tartışmalara zemin oluşturan tarihsel,
kültürel, düşünsel ve yaşamsal bağlamlar hakkında bilgi oluşturabilmeleri için öğ-
renme merkezleri tekniğini kullanır.
Soru-Cevap: Öğretmen öğrencilerin akıl-inanç ilişkisine yönelik yaşantı örnekleri
üzerinden soru - cevap yöntemi kullanarak bir tartışma yapmalarını sağlar.
Öğretmen ilk olarak öğrencilere "Akıl-inanç nedir?" sorusunu sorar ve kısa yanıtlar
alır (İF1). Öğretmen gelen yanıtları da değerlendirerek akıl-inanç kavramlarını ta-
nıtır, aralarındaki temel farklar ve ilişkiyi genel hatlarıyla açıklar (SF1). Öğretmen
öğrencilere "Hay bin Yakzan" adlı eserin kahramanının hikâyesini kısaca anlatır
(İF2). Hikâye bir adada yalnız başına büyüyen ve aklı ile çevresindeki dünyayı an-
lamaya çalışan Hay bin Yakzan'ın doğa ve evren hakkında derin düşüncelere dal-
masını ve bu süreçte inançla tanışmasını konu alır.
Öğretmen hikâyenin ardından öğrencilere şu soruları yöneltir (İF1):
• Hay bin Yakzan’ın inanca ulaşma sürecinde aklın rolü nedir?
• İnanç akılla temellendirilebilir mi?
Uygulama Süreci • Akıl inancı anlamak ve temellendirmek için yeterli midir?
Öğrenciler hikâye ve sorular üzerinde düşünerek kısa cevaplar verirler (SF2). Öğ-
retmen kavram yanılgıları ve öğrenme eksiklerine yönelik dönütler verir. Ardından
öğrencilere akıl-inanç ilişkisini derinlemesine kavrayabilmek için öncelikle akıl-inanç
ilişkisi ile ilgili tartışmalara zemin oluşturan tarihsel, kültürel, düşünsel ve yaşamsal
bağlamlar hakkında bilgilerini öğrenme merkezi tekniği ile arttıracaklarını söyler
(SF3). Öğretmen öğrencileri dört heterojen gruba ayırır ve her grubu belirli bir öğ-
renme merkezine yerleştirir (FÖOD1). Öğrenme merkezleri şu şekildedir:
1. Tarihsel Bağlam Merkezi: Öğretmen öğrencilere Orta Çağ ve Aydınlanma Dö-
neminde akıl-inanç ilişkisine dair bilgilerin yer aldığı bir metin verir (İF3). Öğrenci-
ler bu metin üzerinden aşağıdaki soruları tartışırlar:
• Orta Çağ'da akıl-inanç arasındaki ilişkiyi dönemin düşünürleri nasıl tanımlamıştır?
101