Page 127 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 127
Felsefe
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
4. GRUP: Zaman ve Metafizik
Metin 1: Ahmet Hamdi Tanpınar - Huzur
Metin 2: Friedrich Hölderlin - Hyperion- Yunanistan'da Bir Münzevi
Metin 3: Friedrich Nietzsche - Böyle Buyurdu Zerdüşt
Öğretmen öğrencilerden metafizik, zaman, ruhun ölümsüzlüğü ve güzellik kavram-
larından yola çıkarak metinleri sözel olarak değerlendirmelerini ister. Öğrenciler
Tanpınar, Hölderlin ve Nietzsche'nin estetik ve metafizik görüşlerini tartışır. Özellik-
le zaman, güzellik ve ruhun doğası üzerine derinlemesine düşünceler geliştirmeleri
için tartışırlar (SF4). Yaptıkları tartışma sonuçlarından yola çıkarak “İnsanın birey-
sel ve toplumsal olarak huzuru, özgürlüğü nasıl sağlanır; bu yolculukta karşılaşılan
en büyük içsel ve dışsal engeller nelerdir?” sorularını cevaplamaya yönelik grupla
argüman geliştirme adımlarından faydalanarak argümanlarını oluştururlar (ÜF1).
5. GRUP: Kendinin Bilgisi
Metin 1: Sokrates – Kendini Bil!
Metin 2: Yunus Emre - İlim ilim bilmektir
Metin 3: F. Nietzsche - Ahlakın Soy Kütüğü Üstüne: Bir Kavga Yazısı
Metin 4: A. Camus - Sisifos Söyleni
Kendini bilmenin imkânı, doğası ve sınırları üzerine metinlerin analizi yapılır. Öğ-
renciler Sokrates, Yunus Emre, Nietzsche ve Camus’nun "kendini bilme" üzerine
görüşlerini tartışır (SF4). Yaptıkları tartışma sonuçlarından yola çıkarak “Bireyin
kendini tanıma ve anlam arayışı; bilgisi, ahlaki değerleri ve yaşamın anlamı ile nasıl
ilişkilidir?” sorularını cevaplamaya yönelik grupla argüman geliştirme adımların-
dan faydalanarak argümanlarını oluştururlar (ÜF1).
Öğrenciler argümanlarını oluşturduktan sonra diğer gruplar için kendi argümanla-
rını yazdıkları formu çoğaltıp birer adet dağıtırlar. Her masa bu işlemi yaptığında
her masada kendilerinin dışında çalışma yapan 4 masanın geliştirdiği 4 farklı ar-
güman formu bulunur. Bu aşamada her grup bu dört formu aşağıda verilen ölçüte
göre grupça ortak karar vererek değerlendirir. Öğrenciler değerlendirdiği grup ar-
gümanlarının altına görüşlerini not eder ve diğer gruba verir. Her grup argüman-
larına dair yapılan değerlendirme notlarını inceler, argümanlarını gözden geçirir,
gerekli düzeltmeleri yapar ve çalışma kağıtlarını öğretmene teslim eder. Öğretmen
ders süresince yapılan çalışmaları özetler ve insan varoluşuna ait durumların felsefi
açıdan ele alınmasında edebî dile başvurulmasının güçlü ve zayıf yönlerinin neler
olabileceğine dair öğrencilerden kısa cevaplar alır. Ardından dersi bitirir. Bir sonra-
ki derste ise, inceleyip dönütleri not ettiği çalışma kağıtlarını gruplara teslim eder.
Her argüman önce akran grubu sonra da öğretmen tarafından aşağıdaki kriterlere
göre değerlendirilir:
Değerlendirme
127