Page 79 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 79
Felsefe
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Neymiş Bu Bilim?
Konu Bilim Felsefesi
Öğrenme Hedefleri b) Bilim felsefesinin temel problemlerini anlar.
• Not Kağıtları
Materyaller • Kâğıt, Kalem
• Venn şeması
Süre 1 ders saati
Bu etkinlikte; düşün-eşleş-paylaş, şematik düzenleyici (Venn şeması) yöntem ve
teknikleri kullanılmıştır.
Düşün-Eşleş-Paylaş: Öğretmen öğrencilerin klasik ve çağdaş bilim anlayışları hak-
kında her iki anlayışın temel özelliklerini, felsefi temellerini ve uygulamadaki farklı-
Etkinlik Açıklaması
lıklarını belirlemeleri için düşün-eşleş-paylaş tekniğini kullanır.
Şematik Düzenleyici (Venn Şeması): Öğretmen öğrencilerin klasik ve çağdaş bilim
anlayışları hakkında her iki anlayışın temel özelliklerini, benzerlik ve farklılıklarını
belirlemeleri için Venn şemasını kullanır.
1.DERS
Öğretmen önce dersin amacı ve yapacakları etkinlik hakkında öğrencileri bilgilendi-
rir. Öğretmen bilimin tarihçesi ve önemli bilim insanları hakkında kısa bir giriş yapar;
• Antik Yunan: Doğa felsefesinin doğuşu (Thales, Aristoteles, Hipokrat)
• İslam Bilimi: Bilimsel gelişmeler (İbni Sina, Harezmi)
• Rönesans: Yöntemsel devrim, gözlem ve deney (Galilei, Newton, Kopernik)
• Aydınlanma ve 19. yüzyıl: Rasyonalizm ve sanayi devrimi (James Watt, Darwin,
Maxwell)
• 20. yüzyıl: Kuantum mekaniği, genetik bilimi (Einstein, Rosalind Franklin)
Öğretmen öğrencilere klasik ve çağdaş bilim anlayışları hakkında kısa bir metin
verir ve okumalarını ister (İF1). Metin her iki anlayışın temel özelliklerini, felsefi te-
Uygulama Süreci mellerini ve uygulamadaki farklılıklarını içermelidir. Öğretmen öğrencilerden metni
okuduktan sonra şu sorular üzerinde bireysel olarak düşünmelerini ister;
Düşün:
• Klasik bilim anlayışının temel özellikleri nelerdir?
• Çağdaş bilim anlayışının temel özellikleri nelerdir?
• Bu iki bilim anlayışı arasındaki benzerlikler ve farklılıklar nelerdir?
Eşleş:
Öğretmen öğrencileri çiftler hâlinde eşleştirir (FÖOD1). Her çiftin bireysel düşün-
celerini birbirleriyle paylaşıp ve tartışmalarını ister. Çiftler farklı görüşleri tartışarak
ortak bir sonuca varmaya çalışır. Öğretmen tartışmanın sonucunda çiftlerin klasik
ve çağdaş bilim anlayışlarını karşılaştıran her iki anlayışın temel özelliklerini, benzer
ve farklı yönlerini Venn şeması şeklinde hazırlamalarını ister (İF2, SF1).
79