Page 86 - Felsefe Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 86
Felsefe
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Son olarak çözüm arayışındaki filozoflar grubu söz alır:
• Çözüm Arayışındaki Filozoflar: Diğer grupların argümanlarını dinleyerek her-
kesin yararına olacak felsefi çözüm önerileri sunarlar.
Üç grubun kendini ifade etmesinden sonra açık tartışma ve soru-cevap kısmına ge-
çilir.
• Açık Tartışma ve Soru-Cevap: Bu aşamada her grup sunumunu bitirdikten
sonra diğer gruplardan gelebilecek soruları veya yorumları yanıtlar. Öğrenciler
birbirlerinin argümanlarını eleştirir ve gerekli görürlerse kendi görüşlerini gün-
cellerler.
Bu aşamadan sonra öğretmen sonuç kısmına geçer:
3. Sonuç ve Refleksiyon
Öğretmen drama etkinliğinin sona erdiğini ilan eder ve tüm grupların katkılarını
özetler. Öğrencilere drama etkinliğinin onlar üzerinde nasıl bir etki bıraktığını sorar
ve kısa değerlendirmeler alır. Katılım gösteren her öğrenciye teşekkür eder.
2.DERS
Öğretmen bir önceki dersi hatırlatıcı birkaç cümle ile dersi başlatır. Çevre problem-
lerinin neler olduğunu, hangi felsefi soruların sorulabildiğini ve olası çözümlerin ne-
ler olduğuna dair bir önceki derste konuştuklarını hatırlatıp bu dersin amacının bu
problemlere detaylı bir şekilde bakıp nedenleri, boyutları ve gelecekteki etkilerini
düşünüp tartışacaklarını söyler. Bunu çember tekniğini uygulayarak yapacaklarını
söyleyip tekniğin yönergesini verir (FÖOD2).
Çember Tekniği Yönergesi:
Öğrenciler çember olurlar. Öğretmen grubun lideri yani öncüsüdür. Gruptan bir öğ-
renci yazman/sekreter olarak belirlenir, belirlenen sekreter konuşmaları not eder.
(Sekreter iki kişi de olabilir. İkisi de aynı işi yaparlar.) Lider öğrencilere sorular sorar.
Çemberdeki öğrenciler liderin sorularını yanıtlar. Çemberi meydana getiren her bi-
rey mutlaka konuşur. Bir kişi için konuşma süresi bir dakika olarak belirlenir (SF3).
Sözü alan kişinin elinde sözün o kişide olduğunu gösteren bir nesne kullanılır. (Bu;
kalem, küçük lastik top veya çevre konusuna uygun herhangi bir yumuşak küçük bir
oyuncak olabilir.) Amaç elden ele dolaşacak olan bu nesnenin sözün kimde olduğu-
nu göstermesidir.
Liderin yani öğretmenin çevreye dair felsefi sorulardan birini (Örneğin “İnsan çevre
ilişkisi değer temelinde nasıl kurulabilir?, Doğanın kendi başına bir değeri var mı-
dır?, İnsanın çevreye karşı ahlaki sorumluluğu var mıdır?, Çevreye zarar vermeden
hayat sürdürmek nasıl mümkündür?, İnsanın doğal kaynakları tüketiminin ölçüsü
nedir?, İnsanın doğa üzerinde egemenlik kurması ne gibi sorunlara yol açar?”) sor-
ması ile tartışma başlar. Bu noktada öğretmen çocuklardan yanıtlarını temel çevre
problemlerinden biri (Örneğin çevre tahribatı ve kirliliği, küresel ısınma ve sürdürü-
lebilirlik) çerçevesinde cevaplamalarını ister.
Herkes 1 dakika konuşup düşüncesini dile getirince tartışma liderin konuşulanları
özetlemesi ile biter (SF4).
86