Page 171 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 171
Matematik
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Araştırma sorusunun belirlenmesi
Sürece başlarken öğrencilerin sağlık, eğitim, çevre, doğa veya iklim gibi alanlardaki
ihtiyaç duydukları ya da merak ettikleri araştırma konuları beyin fırtınası yöntemi ile
belirlenir.
Örneğin;
“Okulumuz öğrencilerinin kardeş sayılarının okul başarısına olan etkisi”
“İklim değişikliğinin hava kirliliği ve solunum yolu hastalıklarına etkisi”
“Trafikte insanların yaşlarının kaza yapma riskine etkisi”
Öğretmen belirlenen konu başlıklarına ve sınıf mevcuduna uygun olarak öğrencileri
heterojen çalışma gruplarına ayırır. Çalışma gruplarında görev dağılımları öğrenci-
lerin yeteneklerine göre belirlenir. Hazırlanan araştırma sorularına cevap bulabilmek
amacıyla öğrencilerle veri toplama sürecine geçilir (SF1 , ÜF1).
Veri toplama araçları
Bu süreçte verileri öğrencilerin kendilerinin toplayabileceği ya da hazır veri kay-
naklarından elde edebileceği ifade edilir. Öğrencilerin, hazır veriye ulaşmaları sü-
recinde dijital kaynakları nasıl doğru kullanmaları gerektiğine yönelik tartışmalar
yapmaları sağlanır. Öğrencilerden iki nicel değişkenli veri setlerinin toplanmasına
ilişkin toplama planı oluşturmaları istenir.
Öğrencilerden araştırma soruları bağlamında iki nicel değişken arasındaki ilişkiyi
analiz edebilmek için görselleştirme ve özetleme araçlarından (tablo, serpme di-
yagramı, bölgelere göre sayım oranı, korelasyon katsayısı vb.) öncelikle tablo ile
verileri dijital araçlardan faydalanarak gözlemlemeleri istenir (SF3).
Öğretmen öğrencilerin bir değişkenin değerleri değişirken diğer değişkenin değer-
lerinin değişimini odaklanmalarını sağlar.
Ayrıca öğretmen bu süreçte toplanan verilerin araştırma sorusuna cevap verip ver-
mediğini ve elde edilen sonuçların evrene genellenip genellenemediğini öğrencile-
rin tartışmalarını sağlar.
İstatistik yazılımları yardımıyla öğrencilerin serpme diyagramı oluşturmaları ve
bölgelere göre sayım oranlarını hesaplamaları ve bu sayede öğrencilerin korelas-
yon katsayısını anlamlandırılabilmeleri sağlanır (İF2 , ÜF2).
Analiz
Bu aşamada elde edilen korelasyon katsayıları yorumlanır. Korelasyon katsayısının
pozitif ya da negatif olduğunda nasıl yorumlanması gerektiği önce öğrencilerin fi-
kirleri alınarak anlamlandırılır.
Öğrencilere korelasyon katsayısının sadece doğrusal ilişkiyi ölçtüğü fark ettirilir.
Dolayısıyla, başka faktörlerin etkisinin de göz ardı edilmemesi gerektiği vurgulanır.
Sunum
Çalışma gruplarından süreci bir rapor hâlinde sunmaları beklenir. Sunum sonra-
sında öğretmen rehberliğinde öğrencilere kendi fikirlerini söylemeleri için tartışma
ortamı sağlanır.
171