Page 180 - Matematik Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 180

Matematik

        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen dersin başında öğrencilere aritmetik dizilerin günlük hayatta nerelerde
                               kullanılabileceğini  sorar  ve  öğrencilere  bu  soruları  cevaplamaları  için  süre  verir.
                               Öğretmen aşağıdaki örneklerle aritmetik diziyi günlük hayatla ilişkilendirir.  Kar-
                               maşık hesaplamaları basitleştirmede, olayları öngörmede ve daha birçok alanda
                               aritmetik dizinin  güçlü bir araç olduğuna dikkat çekmek için etkileşimli tahtadan
                               görseller ve görselleştiren çizimler gösterir. İnfografik ve simülasyonlarla anlatım
                               çeşitlendirilir. (İF1, İF2, SF1).
                               •   Her ay düzenli olarak aynı miktarda para biriktiriyorsanız, bu bir aritmetik dizi
                                   oluşturur.
                               •   Okullarda ders saatlerinin ve teneffüslerin düzenlenmesinde kullanılabilir. Ör-
                                   neğin her ders saati 45 dakika ve her teneffüs 15 dakika olduğunda derslerin
                                   başlangıç saatleri aritmetik bir dizi oluşturur.

                               •   Sporcuların antrenman programlarında tekrar eden egzersiz setleri aritmetik
                                   dizilerle düzenlenebilir. Örneğin bir koşucu her gün koşu mesafesini aynı mik-
                                   tarda artırıyorsa bu mesafeler aritmetik bir dizi oluşturur.
                               Öğrencilere aritmetik dizilerin günlük hayattaki kullanım alanlarını araştırma gö-
                               revi verilebilir. Örneğin öğrenciler bir şehirdeki düzenli otobüs seferlerinin saatlerini
                               veya birikim hesaplarının büyümesini aritmetik diziler kullanarak analiz edebilir-
                               ler. Öğrencilere aritmetik dizilerin kullanımını içeren kısa hikâyeler veya senaryolar
                               yazdırılabilir. Bu hikâyeler, aritmetik dizilerin nasıl kullanılabileceğine dair yaratıcı
                               ve pratik örnekler sunarak ders akışını çeşitlendirir (İF3, İF4). Her biri belirli bir et-
                               kinlik veya göreve odaklanan üç tane  istasyon oluşturulur.
         Uygulama Aşamaları    1.İstasyon: Aritmetik diziyi kavramaya, açıklamaya yönelik etkinliklerden oluşan
                               istasyondur. Verilen dizinin aritmetik dizi olup olmadığı incelenerek aritmetik dizi
                               olma özelliği vurgulanır. Aritmetik dizinin tanımı verilip formül ile de aritmetik dizi
                               olup  olmadığı  ispatlanır.  Aritmetik  dizide  kullanılan  cebirsel  ifadelerin  anlamları
                               (genel terim, ortak fark…) açıklanır.
                               Aşağıdakilerden hangisi bir aritmetik dizinin terimleri olabilir?
                               A) 2, 5, 9, 14, ...

                               B) 3, 7, 11, 16 ...
                               C) 1, 6, 11, 16, ...

                               D) 1, 4, 9, 16, ...
                               E) 9, 7, 10, 8, ...
                               Öğrencilerden yukarıda verilen sayı örüntülerinin ardışık terimlerini belirlemeleri ve
                               bu sayı örüntülerindeki ardışık terimler arasındaki farkları bulmaları istenir. Öğret-
                               men yanıt vermekte zorluk çeken öğrenciler için ipuçları verir (SF2). Ardışık terimler
                               arasındaki sayıların farklarının eşit olduğunu gören öğrenciye bu sayının aritmetik
                               dizinin ortak farkı olduğu buldurulmuş olur. Ve şu tanım yapılır: Ardışık her iki terim
                               arasındaki farkın eşit olduğu diziye aritmetik dizi denir. Yani her n pozitif tam sayısı
                               için,
                               a – a = a3 – a2 = a4 – a3 =… = a n+1 – a = … = d
                                                              n
                                    1
                                 2
                               olacak şekilde bir d ∈ ℝ varsa (a ) dizisinin aritmetik dizi; d sayısının da aritmetik
                                                            n
                               dizinin ortak farkı olduğu açıklanır.
    180
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185