Page 31 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 31

ÖZEL EĞITIM IHTIYACI OLAN ÖĞRENCILER

               Gönderme süreci, öğrenci için alınan önlemlerin, yapılan düzenlemelerin ve uyarlamaların betimlen-
        mesini, bu uyarlamaların sonuçları ile bireye dair toplanan bilgilerin raporlaştırılmasını içerir (Kargın, 2007;
        Sola-Özgüç, 2019). Bu süreçle, öğrenci ayrıntılı değerlendirme sürecine olabildiğince çok bilgi ile gönderilir
        (Kargın, 2007). Ayrıntılı değerlendirme kararının sınıf öğretmeni, rehber öğretmen ve öğrencinin ailesi tarafın-
        dan birlikte alınması gerekir. Okul yöneticisi, rehber öğretmen ve sınıf öğretmeni, 'eğitsel değerlendirme isteği
        formu' doldurarak bu formu Rehberlik ve Araştırma Merkezine gönderirler (Kargın, 2007; Sola-Özgüç, 2019).
        Bu işlemler tamamlandıktan sonra, ayrıntılı değerlendirme süreci başlar.
               Ayrıntılı değerlendirme aşaması, standart testlerle yapılan bir formal süreçtir ve elde edilen sonuçlara
        dayanarak zihinsel yetersizliği olan bireyin hangi eğitim ortamına yerleştirileceğine karar verilir. Tanılama ve
        yerleştirme, tarama sürecinden sonra şüphelenilen durumun detaylı olarak incelenmesi ve bireyin bir yetersiz-
        liğe sahip olup olmadığının, varsa bu yetersizliğin etkileme seviyesinin belirlenmesi amacıyla yapılan bir süreci
        kapsar (Sola- Özgüç, 2019). Rehberlik Araştırma Merkezlerinde, rehber öğretmenler zeka testleri uygularken,
        özel eğitim öğretmenleri performans belirleme formunu kullanır. Bu de-
        ğerlendirmeler  sonucunda  özel  eğitim  değerlendirme  kurulu,  zihinsel
        yetersizliği olan bireyin performans durumuna göre tanısını belirler ve
        bireyi uygun bir resmi okul veya kuruma yerleştirir (Sola-Özgüç, 2019).
        Zihinsel yetersizliği olan bireyler, etkilendikleri düzeylere göre, kaynaş-
        tırma eğitimi yoluyla genel eğitim sınıflarında, özel eğitim sınıflarında,
        gündüzlü veya yatılı özel eğitim kurumlarında eğitimlerine devam ede-
        bilirler.  Yerleştirme  kararının  ardından,  zihinsel  yetersizlik  tanısı  almış
        birey için bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) hazırlama süreci baş-
        latılır (Kargın, 2007). BEP’in her öğrenci için hazırlanması yasal bir ge-
        rekliliktir.
               BEP  uygulandıktan  sonra,  öğrencinin  ilerlemesini  ve  yapılan  değişikliklerin  etkisini  değerlendirmek
        büyük önem taşır. BEP’in etkili olup olmadığını, öğrencinin belirlenen kısa ve uzun vadeli hedeflere ne ölçüde
        ulaştığını anlamak, ulaşılamayan hedeflerin nedenleri üzerinde durmak ve öğrencinin gelişimini izlemek için
        düzenli takip yapılması gereklidir.
               Son olarak, uygulanan programın etkililiği ve belirlenen hedeflerin başarıyla gerçekleştirilip gerçekleş-
        tirilmediğinin değerlendirildiği aşama, öğretim programının değerlendirilmesi aşamasıdır (Sola-Özgüç, 2019).
        Bu aşama, BEP'in gözden geçirilip gerekirse düzeltilerek revize edildiği süreçtir.



        3. Zihinsel Yetersizliğin Nedenleri
               Zihinsel yetersizliklerin nedenleri üzerine kesin bilgiler bulunmamakla birlikte, bilim insanları bu ye-
        tersizliklerin olası nedenlerini araştırmaya devam etmektedir. AAIDD, zihinsel yetersizliklerin nedenlerini oluş
        zamanlarına (doğum öncesi, doğum sırasında, doğum sonrası) ve oluş biçimlerine (tıbbi, eğitsel, sosyal, davra-
        nışsal) göre ayırmaktadır (2002, 2010). Bu çeşitlilik, yetersizliğin sebepleri olarak çeşitli faktörler rol oynamak-
        tadır.



                                       Doğum öncesi
                                    (Prenatal) nedenler




           •  Doğum öncesi faktörler, genetik ve kromozomal bozukluklar, metabolizma sorunları, beyin gelişimi ile il-
             gili problemler veya anne ve çevresel etkenler gibi nedenlere bağlı olarak ortaya çıkabilir. Kromozomal
                                                Doğum Sırasındaki
             anomalilere örnek olarak en yaygın görülenler; Down sendromu, Frajil X sendromu, Williams Sendromu,
                                               (Perinatal) nedenler
             Prader-Willi Sendromu ve Cri-du-Chat Sendromu sayılabilir.

                                                                                                         31

                                                             Doğum Sonrası
                                                          (Postnatal) nedenler
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36