Page 45 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 45

ÖZEL EĞITIM IHTIYACI OLAN ÖĞRENCILER

        DSM-5 Otizm Spektrum Bozukluğu Kriterleri
        DSM-5'te yer alan ve hem ülkemizde hem de dünya genelinde kabul edilen en güncel OSB tanı kriterleri aşağı-
        da belirtilmiştir (APA, 2013).
        DSM-5'te yer alan ve hem ülkemizde hem de dünya genelinde kabul edilen en güncel OSB tanı kriterleri aşağı-
        da belirtilmiştir (APA, 2013).
          1)  Sosyal iletişim ve etkileşim yeteneklerinde sürekli ve ciddi yetersizlikler gözlenir. Belirtilerin geçmişte veya
             şu anda var olması gereklidir.

           1A Sosyal duygusal alanda       1B Sözel-sözel olmayan        1C Yaşına uygun ilişki kurma
                  yetersizlikler           iletişimde yetersizlikler     ve sürdürmede yetersizlikler

          Bazı  bireyler,  sosyal  ortamlar-  Bazı  kişiler,  iletişimin  temel   Bazı   bireyler,   sosyal   ortamlara
          da   iletişim   kurmakta   ve   unsurlarını  kullanmada  zorluk   uyum  sağlamakta  ve  ortama  uygun
          etkileşim  başlatmakta  zorluk   yaşayabilirler.  Örneğin   göz   davranışlar  sergilemekte  zorlanabil-
          yaşayabilirler. İlgi alanlarını ve   teması  kurmakta,  beden  dilini   irler.   Yaşıtlarıyla   sağlıklı   ilişkiler
          duygularını ifade etmekte, aynı   anlamakta  ve k ullanmakta,   kurmakta  ve  sürdürmekte  güçlük
          zamanda  karşı  tarafın  duygu   jest ve mimikleri yorumlamakta   çekebilirler. Ayrıca sosyal çevrelerine
          ve  düşüncelerini  anlamakta   yetersiz kalabilirler.       karşı  ilgisiz  kalabilir,  arkadaşlık  kur-
          güçlük çekebilirler.                                        makta zorlanabilir ve hayali oyunlara
                                                                      ilgi duymayabilirler. Bu durum, sosyal
                                                                      beceri  eksikliğinin  bir  göstergesi
                                                                      olabilir.
          2)  Bireylerde sınırlı ve tekrarlayan davranış örüntüleri ile ilgi alanlarında ve aktivitelerinde kısıtlılıklar göz-
             lemlenebilir. Bu belirtilerden en az ikisinin geçmişte veya şu anda mevcut olması gereklidir.


                    2A Stereotipik veya yineleyen                   2B Rutinlere aşırı bağlılık
                            davranışlar

           Birey, kendine özgü ve tekrarlayan konuşma biçim-  Birey,  sözel  ve  sözel  olmayan  iletişimde  aynı
           leri kullanabilir. Bu, belirli kelimeleri veya cümleleri   zamanda motor davranışlarda belirli alışkanlıklara
           tekrar etmek, aynı tonlama ve vurgu ile konuşmak   aşırı  bağlılık  gösterebilir.  Rutinlerinde  meydana
           şeklinde  olabilir.  Aynı  şekilde,  motor  hareketler   gelen  en  ufak  bir  değişikliğe  karşı  aşırı  tepki
           veya  nesne  kullanımı  da  sürekli  ve  aynı  şekilde   verebilir ve büyük stres yaşayabilir. Bu durum, aynı
           tekrarlanabilir.                               yolu  kullanmakta  ısrar  etme  sürekli  aynı  soruları
                                                          sorma  veya y emek  konusunda  seçici  olma  gibi
                                                          davranışlarla kendini gösterebilir.


                                                                   2D Duyusal uyaranlara karşı
                         2C Sınırlı ilgi alanı:                      aşırı veya çok az tepki:

           Birey, belirli ilgi alanlarına karşı yoğun bir odaklan-  Birey,  çevreden  gelen  duyusal  uyaranlara  karşı
           ma ve bağlılık gösterebilir. Bu ilgi alanları genellikle   alışılmadık tepkiler verebilir. Bazı seslere, kokulara,
           sınırlı ve dar kapsamlı olabilir. Birey, bu ilgi alanları-  dokulara veya görsel uyaranlara karşı aşırı duyarlı
           na aşırı zaman ve enerji harcayabilir ve bu alanlar   olabilir  veya  tam  tersi,  duyusal  uyaranlara  karşı
           dışındaki konulara karşı ilgisiz kalabilir.    ilgisiz ve tepkisiz kalabilir. Örneğin belirli seslerden
                                                          rahatsız olabilir, bazı dokulara karşı aşırı hassasi-
                                                          yet gösterebilir veya dönen nesnelere karşı yoğun
                                                          bir ilgi duyabilir.


                                                                                                         45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50