Page 50 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 50

ORTAÖĞRETİM KADEMESİNDE KAYNAŞTIRMA/BÜTÜNLEŞTİRME YOLUYLA EĞİTİM UYGULAMALARI

        Sınırlı, Tekrarlayan Davranışlar

                                                                            Birey,     davranışlarında
                                                                            esneklik   gösteremeyebilir
                                                                            ve   değişikliklere   uyum
                                                                            sağlamakta   aşırı   zorluk
                                             Birey,      davranışlarında
                                             esneklik  gösteremeyebilir  ve   yaşayabilir.   Tekrarlayan
                                             değişikliklere  uyum  sağlam-  davranışlar  ve  sınırlı  ilgi
                                             akta zorlanabilir. Tekrarlayan   alanları,  bireyin  işlevselliğini
              Bireyin     davranışlarında                                   ve günlük  yaşamını  olumsuz
              esneklik  gösterememesi,  bir   davranışlar   ve   kısıtlı   ilgi   etkileyebilir.   Bu   durum,
              veya  daha  fazla  ortamda     alanları,  bireyin  işlevselliğini   bireyin  ilgi  alanlarını  veya
              işlevselliğini  önemli  ölçüde   farklı  bağlamlarda  olumsuz   davranışlarını  değiştirmeye
              olumsuz  etkiler.  Etkinlikler   etkileyebilir ve dışarıdan fark   çalıştığında  yüksek  stres  ve
              arasında   geçiş   yapmakta    edilebilir  düzeyde  olabilir.   zorluklarla   karşılaşmasına
              zorlanabilir,   organizasyon   Birey,  ilgi  alanlarını  veya   neden olabilir.
              ve  planlama  becerilerinde    davranışlarını   değiştirmeye
              eksiklikler olabilir ve bu durum   çalıştığında stres ve zorluklar
              bağımsızlığını sınırlayabilir.   yaşayabilir.




                                                                                     Düzey 3
                                                      Düzey 2                     (Ağır Düzeyde
                                                   (Orta Düzeyde                Destek Gereksinimi)
                       Düzey 1                  Destek Gereksinimi)
                    (Ha f Düzeyde
                 Destek Gereksinimi)


        5. OSB’li Bireylerin Özellikleri ve Eğitimleri
        Dil ve İletişim Özellikleri
               Otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bireylerin en belirgin özelliklerinden biri, sözel ve sözel olmayan
        iletişim becerilerindeki sınırlılık ve farklılıklardır. Erken çocukluk döneminde ortaya çıkan dil ve iletişim becerile-
        rindeki yetersizlikler, ileriki yaşlardaki dil kullanımı ve sosyal etkileşim becerilerini de etkilemektedir. Bu nedenle
        tanı sürecinde iletişim becerilerinin değerlendirilmesi OSB tanısı koymada büyük önem taşımaktadır (Drew vd.,
        2007). OSB'li bireylerde dil becerileriyle ilgili olarak karşılaşılan bazı sınırlılıklar şunlardır: hiç konuşmama, basit
        sözcüklerle konuşma, konuşmada gecikme, anlaşılırlığı düşük konuşma. OSB'li bireylerde iletişim becerileriyle
        ilgili olarak karşılaşılan sınırlılıklar ise sosyal iletişim başlatma ve sürdürme güçlüğü olarak tanımlanabilir. (Ök-
        cün-Akçamuş, 2016).
               Araştırmalar, tipik gelişim gösteren çocuklarda dil ve konuşma öncesinde görülen amaçlı iletişim davra-
        nışlarının, OSB olan bireylerde kullanım ve yorumlamada sınırlılıklara yol açtığını göstermektedir. Jest, mimik ve
        sesler gibi dil öncesi amaçlı iletişim davranışlarının OSB'li bireyler tarafından sınırlı ve nadiren kullanıldığı belirtil-
        miştir (Sandbank vd., 2017; Töret, 2016). Dilin ögeleri açısından OSB'li bireyler ses bilimsel (fonolojik) gelişimde
        tipik gelişen çocuklarla benzer gelişim göstermekle birlikte dil ötesi sistemlerde ve dilin bileşenleri olan sentaks
        ve morfoloji bağlamında tipik gelişen akranlarına benzer ancak daha yavaş ve gecikmiş bir öğrenme süreci ser-
        gilemektedirler. Kullanılan dil daha basit bir söz dizimi ve biçim bilgisi içermekte, semantik (anlam bilgisi) bağ-
        lamında ise sembol, kavram ve kategori oluşturma ve kullanmada sınırlılıklar yaşanmaktadır. Dil kullanımında
        karşılaşılan en büyük sorun ise pragmatik (kullanım bileşeni) alanda olup dil kullanımı genellikle talep etme ve
        sadece bireye anlamlı olan ifadeleri tekrarlama şeklinde sınırlı kalmaktadır (Birkan, 2010; Ege, 2006).

    50
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55