Page 49 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 49
ÖZEL EĞITIM IHTIYACI OLAN ÖĞRENCILER
DSM-5’e göre OSB’den Etkilenme Düzeyleri
DSM-5, Otizm spektrum bozukluğunun bireyler üzerindeki etkisini farklı düzeylerde değerlendirir.
Bu değerlendirme, bireyin destek ihtiyacını belirlemek ve uygun müdahale yöntemlerini planlamak açısından
önemlidir. Bu düzeyler aşağıdaki gibidir:
Sosyal iletişim
Bu seviyede bireyin sözel
ve sözel olmayan iletişim
becerilerinde ciddi yetersiz-
Bu seviyede bireyin sözel ve likler bulunur. Bu durum,
sözel olmayan iletişim becer- işlevselliğinde önemli zorluk-
ilerinde belirgin sınırlılıklar lara ve sosyal etkileşimlerde
vardır ve bu sınırlılıklar destek bulunma konusunda isteksi-
Bu seviyede, birey sosyal almasına rağmen devam zliğe yol açar. Birey, sadece
iletişimde zorluklar yaşar ve eder. Sosyal etkileşim başlat- temel ihtiyaçlarını karşılam-
destek almadığı takdirde bu mada zorluk yaşar ve başkal- ak için iletişim kurabilir
zorluklar belirgin hale gelir. arından gelen iletişim girişim- ve genellikle sınırlı sayıda
Başkalarından gelen sosyal lerine karşı tepkileri sınırlı kelime veya cümle kullanır.
girişimlere karşı tepkisiz veya alışılmadık olabilir. Basit Başkalarından gelen sosyal
kalabilir veya uygunsuz kelimeler ve cümleler kullana- iletişim girişimlerine karşı
tepkiler verebilir. Sosyal bilen, etkileşimleri genellikle tepkisi sınırlıdır ve genellikle
etkileşimlere karşı ilgisi düşük kendi özel ilgi alanlarıyla alışılmadık davranışlar
gözükebilir. Bu durum, sosyal sınırlı olan ve alışılmadık sözel sergiler. Sadece birkaç
etkileşimlerde bulunmayı olmayan iletişim özellikleri kelime konuşabilen, nadiren
zorlaştırır ve bireyin sosyal gösteren bir birey, bu seviyeye iletişim başlatan ve sadece
yaşantısını olumsuz etkiler. örnek olarak verilebilir. ihtiyaçlarını karşılamak için
Etkileşim kurabilen ve tam iletişim kuran, alışılmadık
cümleler kullanabilen ancak davranışlar sergileyen ve
etkileşimde bulunduğu kişiye sadece doğrudan sosyal
uyum sağlamakta zorlanan, yaklaşımlara tepki veren
arkadaş edinmek için alışıl- bir birey, bu seviyeye örnek
madık davranışlar sergileyen olarak verilebilir.
ve genellikle başarısız olan
bir birey bu seviyeye örnek
olarak verilebilir.
Düzey 3
Düzey 2 (Ağır Düzeyde
(Orta Düzeyde Destek Gereksinimi)
Düzey 1 Destek Gereksinimi)
(Ha f Düzeyde
Destek Gereksinimi)
49