Page 49 - Özel Eğitim İhtiyacı Olan Öğrenciler
P. 49

ÖZEL EĞITIM IHTIYACI OLAN ÖĞRENCILER

        DSM-5’e göre OSB’den Etkilenme Düzeyleri
               DSM-5,  Otizm  spektrum  bozukluğunun  bireyler  üzerindeki  etkisini  farklı  düzeylerde  değerlendirir.
        Bu değerlendirme, bireyin destek ihtiyacını belirlemek ve uygun müdahale yöntemlerini planlamak açısından
        önemlidir. Bu düzeyler aşağıdaki gibidir:
        Sosyal iletişim


                                                                            Bu  seviyede  bireyin  sözel
                                                                            ve  sözel  olmayan  iletişim
                                                                            becerilerinde  ciddi  yetersiz-
                                             Bu  seviyede  bireyin  sözel  ve   likler  bulunur.  Bu  durum,
                                             sözel olmayan iletişim becer-  işlevselliğinde önemli zorluk-
                                             ilerinde  belirgin  sınırlılıklar   lara  ve  sosyal  etkileşimlerde
                                             vardır ve bu sınırlılıklar destek   bulunma  konusunda  isteksi-
              Bu  seviyede,  birey  sosyal   almasına   rağmen   devam      zliğe  yol  açar.  Birey,  sadece
              iletişimde  zorluklar  yaşar  ve   eder. Sosyal etkileşim başlat-  temel  ihtiyaçlarını  karşılam-
              destek  almadığı  takdirde  bu   mada zorluk yaşar ve başkal-  ak  için  iletişim  kurabilir
              zorluklar  belirgin  hale  gelir.   arından gelen iletişim girişim-  ve  genellikle  sınırlı  sayıda
              Başkalarından  gelen  sosyal   lerine  karşı  tepkileri  sınırlı   kelime  veya  cümle  kullanır.
              girişimlere   karşı   tepkisiz   veya alışılmadık olabilir. Basit   Başkalarından  gelen  sosyal
              kalabilir   veya   uygunsuz    kelimeler ve cümleler kullana-  iletişim  girişimlerine  karşı
              tepkiler   verebilir.   Sosyal   bilen,  etkileşimleri  genellikle   tepkisi  sınırlıdır  ve  genellikle
              etkileşimlere karşı ilgisi düşük   kendi  özel  ilgi  alanlarıyla   alışılmadık   davranışlar
              gözükebilir. Bu durum, sosyal   sınırlı olan ve alışılmadık sözel   sergiler.   Sadece   birkaç
              etkileşimlerde   bulunmayı     olmayan  iletişim  özellikleri   kelime  konuşabilen,  nadiren
              zorlaştırır  ve  bireyin  sosyal   gösteren bir birey, bu seviyeye   iletişim  başlatan  ve  sadece
              yaşantısını  olumsuz  etkiler.   örnek olarak verilebilir.    ihtiyaçlarını  karşılamak  için
              Etkileşim  kurabilen  ve  tam                                 iletişim  kuran,  alışılmadık
              cümleler  kullanabilen  ancak                                 davranışlar  sergileyen  ve
              etkileşimde  bulunduğu  kişiye                                sadece   doğrudan   sosyal
              uyum  sağlamakta  zorlanan,                                   yaklaşımlara   tepki   veren
              arkadaş  edinmek  için  alışıl-                               bir  birey,  bu  seviyeye  örnek
              madık davranışlar sergileyen                                  olarak verilebilir.
              ve genellikle  başarısız  olan
              bir  birey  bu  seviyeye  örnek
              olarak verilebilir.




                                                                                     Düzey 3
                                                      Düzey 2                     (Ağır Düzeyde
                                                   (Orta Düzeyde                Destek Gereksinimi)
                       Düzey 1                  Destek Gereksinimi)
                    (Ha f Düzeyde
                 Destek Gereksinimi)











                                                                                                         49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54