Page 108 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 108
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Osmanlı Devletleşiyor
Konu Osmanlı Beyliği’nin Devletleşmesini Sağlayan Sistemlerin Özellikleri
• Ordu, hukuk ve toprak sisteminin Osmanlı'nın devletleşmesine katkısı ile ilgili
kaynak taraması yapar.
• Ordu, hukuk ve toprak sisteminin Osmanlı'nın devletleşmesine katkılarının neler
Öğrenme Hedefleri
olduğunu belirler.
• Ordu, hukuk ve toprak sisteminin Osmanlı'nın devletleşmesine katkılarının neler
olduğu ile ilgili infografik oluşturur.
Materyaller Bilgisayar, tablet, kaynak kitaplar, kağıt, kalem
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte öğrenme merkezleri yöntemi ve grup araştırma tekniği kullanılmıştır.
Grup Araştırma Tekniği: Öğretmen gruplar oluşturur. Grupların yetenek, cinsiyet
ve özgeçmiş açısından heterojen olmasına dikkat edilmelidir. Gruplara yapacakları
araştırma konusunda nasıl bir iş bölümü yapacaklarını planlar. Gruplar elde ettik-
Etkinlik Açıklaması leri bilgileri rapor biçimine getirirler ve sınıf arkadaşlarına sunarlar.
Grafik Düzenleyici: Araştırma süreci sonrasında öğrencilerin edindiği bilgileri ürün
haline getirirken bu teknik kullanılacaktır.
Özetleme: Ders sonunda bu tekniğe yer verilecektir.
Öğretmen ders öncesinde öğrencilere ordu, hukuk ve toprak sisteminin Osmanlı'nın
devletleşmesine katkısı ile ilgili araştırma yaparak dergi, kitap, internet çıktılarını sınıfa
getirmelerini ister. Öğretmen de gerçekleştirilecek çalışma için kaynak eklemeleri
yapabilir (İF1).
1. Aşama: Sınıftaki öğrenciler üç gruba ayrılır. A, B, C şeklinde gruplar oluşturulur
(SF1, FÖOD1). Öğretmen gruplara görev dağılımını yapar (İF2). A grubuna;
ordu sisteminin Osmanlı'nın devletleşmesine katkısının neler olduğunu belirlemesi
görevi verilir. B grubuna; hukuk sisteminin Osmanlı'nın devletleşmesine katkısının
neler olduğunu belirlemesi görevi verilir. C grubuna; toprak sisteminin Osmanlı'nın
devletleşmesine katkısının neler olduğunu belirlemesi görevi verilir.
Uygulama Süreci 2. Aşama: Öğrenciler grupları ile bir araya gelirler. Sınıfa getirmiş oldukları
kaynaklar üzerinden birlikte kaynak taraması yaparlar. Kaynak taraması yaparken
ulaştıkları bilgilerle ilgili ortak bir şekilde not tutarlar. Gruplar çalışma sonunda
verilen konulara göre ordu, hukuk ve toprak sisteminin Osmanlı Devleti’ne katkılarının
neler olduğunu belirlerler. Gruplar elde ettikleri bilgiyi özetleyerek raporlaştırırlar
(ÜF1). Öğretmen ulaştıkları bu bilgilerle bir infografik oluşturacaklarını ifade eder.
Öğrencilere infografik ürünün ne olduğu hakkında bilgi verilir (İF3).
Gruplara infografik oluşturma çalışmasında kullanacağı materyaller verilir.
Gruplar raporladıkları bilgilere göre öğretmenin verdiği karton, renkli A4 kağıtları,
kalem, makas, yapıştırıcı kullanarak infografik oluştururlar ve infografiği tahtaya
yapıştırarak sınıfa sunum yaparlar (ÜF2, FÖOD2).
108