Page 110 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 110
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 16
TEMA: CİHAN DEVLETİ OSMANLI (1453-1683)
Etkinliğe TAR.10.3.1. 1453-1683 yılları arasındaki siyasi ve askerî mücadelelerin Osmanlı
Dönüştürülecek Devleti’nin cihan devleti hâline gelmesindeki rolüne ilişkin özgün fikirler üretebilme
Öğrenme Çıktıları
c) 1453-1683 yılları arasındaki siyasi ve askerî mücadelelerin sonucunda bir cihan
Basamaklandırılmış devleti hâline gelen Osmanlı Devleti’nin politikaları hakkında özgün bir içerik oluş-
Bilgi Birimleri
turur.
• a) 1453-1683 yılları arasındaki siyasi ve askerî mücadeleleri belirler.
• b) 1453-1683 yılları arasındaki siyasi ve askerî mücadeleler ile Osmanlı
Ön Koşul Beceriler/ Devleti’nin cihan devleti hâline gelmesini ilişkilendirir.
Temel Kabuller
• Öğrencilerin 1453-1683 yılları arasında Osmanlı Devleti’nde yaşanan önemli
siyasi ve askerî gelişmeler ile Osmanlı Devleti’nin yönetim ve ordu yapısı
hakkında temel bilgilere sahip oldukları kabul edilmektedir.
Öğrencilerin, 1453-1683 yılları arasındaki siyasi ve askerî mücadelelerin sonucu
Tema Bazlı Öğrenci olarak Osmanlı Devleti’nin cihan devleti politikaları hakkında özgün bir bütün oluş-
İhtiyaçları tururken kaynağı yorumlama, edindiği bilgilerden çıkarımlarda bulunma ihtiyaç-
ları olabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Öğretmen tanım cümlelerini yansı ile sunabilir veya öğrencilere bireysel olarak
kartlar, sayfalar hazırlayabilir. Tanım cümlelerinin yazılarının büyüklüğüne özen
gösterilir. Cümlelerin anlaşılır ve yalın olmasına dikkat edilir.
İF2: Öğretmen kelime oyununda tahtaya harf sayısı kadar kutucuk çizer. Gereksinim
duyan öğrenci varsa malzemenin renk zemin zıtlığına dikkat edilir ve bu amaçla
renkli kartonlar, kâğıtlar kullanılabilir.
İF3: Öğretmen, istasyonları ziyaret ederken öğrencilerin yapacaklarını, uymaları
gereken kuralları sözel olarak ifade edebileceği gibi gereksinim duyarsa bunları
yansı ile sunabilir veya kuralların ve yapılacakların yazdığı kılavuz kâğıtlar
dağıtabilir.
İçerik İF4: İstanbul’un Fethi ile ilgili bilgiler infografik ile panoda sergilenir. İnfografiğin
kronolojik olarak düzenlenmesine, anlaşılırlığa yazı tipi ve büyüklüğüne dikkat
edilmelidir. Gereksinim duyan öğrenciler için malzemelerdeki şekil zemin zıtlığına
önem verilmelidir. Sesli betimlemeye ihtiyaç duyan öğrenciler için istasyona dijital
malzeme eklenebilir. İstanbul ile ilgili resimlerde kabartma kullanılabilir.
İF5: Çaldıran Zaferi ile ilgili kitapçıkların, broşürlerin görsellerle zenginleştirilmesine
dikkat edilmelidir. Bu malzemelerde kullanılan yazıların büyüklüğüne özen
gösterilmelidir. Gereksinim duyan öğrenciler var ise sesli betimleme araçları
kullanılabilir. Teknoloji desteği alarak e-dergi, e-kitapçık kullanılabilir. Kabartmalı
haritalar tercih edilebilir.
110