Page 114 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 114
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Ardından, öğretmen çalışma gruplarını oluşturur (SF4). Gruplar istasyonları gez-
meye başlamadan önce öğretmen öğrencilere kaynaklardaki bilgileri birlikte ince-
lemelerini, kendi aralarında tartışmalarını ve fikir alışverişinde bulunmalarını, kro-
nolojik olarak inceleme yapabilmeleri için birbirlerine destek olmalarını ve önemli
olduğunu düşündükleri bilgileri grup olarak not etmelerini söyler (İF3). Ardından,
öğrencilerin grupları ile aşağıda belirtilen istasyonları gezmelerini ister.
İstasyonlar
• Birinci istasyon: İstanbul’un Fethi ile ilgili pano hazırlanır. Panoda Fatih Sultan
Mehmet’in minyatür resmi, eski İstanbul resimleri, İstanbul’un fethinin sonuçları
hakkında cümlelerin yer aldığı bilgi notları; fethin Osmanlı İmparatorluğu'na
olan etkileri, Bizans İmparatorluğu'nun sona ermesi, İstanbul'un başkent olması
ile ilgili bilgiler infografik ile panoda sergilenir (İF4).
• İkinci istasyon: Çaldıran Zaferi ile ilgili hazırlanır. Burada mini bir sergi oluştu-
rulur. Sergi masasında Çaldıran Zaferi’nin Safevi Devleti’ne karşı kazanıldığı,
bu zafer ile Anadolu birliğinin sağlandığı, bu birliğin Kasr-ı Şirin Antlaşması ile
kesinleştiği vb. bilgilerin yer aldığı bilgi kitapçıkları, broşürler, olayın gerçekleş-
tiği coğrafi konumun haritası, dönem padişahı Yavuz Sultan Selim’in minyatür
resmi yer alır (İF5).
• Üçüncü istasyon: Mısır'ın alınması ile ilgili hazırlanır. Bu istasyon dijital malze-
melerle oluşturulur. Mısır'ın Memlûklüler’den alınma, sürecinin ve sonuçlarının
anlatıldığı powerpoint sunusu açılır (İF6).
• Dördüncü istasyon: Orta Avrupa'nın Fethi ile ilgili hazırlanır. Bu öğrenme mer-
kezi, sınıf duvarına yapıştırılmış büyük resim kâğıtları veya fon kartonları üzeri-
ne hazırlanmış afişlerden oluşur. Afişlerde; Kanuni Sultan Süleyman’ın minyatür
resmine, Orta Avrupa'nın fethi ile ilgili haritalara, Osmanlı İmparatorluğu’nun
Orta Avrupa’daki fetih stratejileri ve sonuçları, İstanbul Antlaşması hakkında
bilgilerin bulunduğu infografiklere yer verilir (İF7).
• Beşinci istasyon: Akdeniz'in Türk Gölü Hâline Gelmesi başlığı ile ilgili hazırla-
nır. Burada Akdeniz haritası biçiminde hazırlanmış yapboz bulunur. Yapbozun
parçalarının üzerinde Akdeniz’in Türk gölü hâline gelmesini sağlayan savaşla-
rın isimleri, yerleri, kimler arasında gerçekleştiği bilgileri yazar. Örneğin, 1538
yılında Preveze Deniz Savaşı’nın Mora Yarımadası’nın kuzeybatısında, Haçlı
donanması ile Osmanlı Devleti’nin arasında gerçekleştiği bilgileri, haritadaki
coğrafi konumuna uygun yapboz parçası üzerinde yer alır. Yapbozda yer alan
bu bilgi notlarının parçaları harita üzerinde, savaşın gerçekleştiği coğrafi konu-
munun olduğu bölüme denk düşer (İF8, SF5).
İstasyonlar, tüm gruplar tarafından gezildikten sonra öğrencilerden, gruplarıyla
bir arada oturacak şekilde yerleşmeleri istenir (FÖOD2). Öğretmen öğrencilere,
istasyonlarda incelediğiniz "İstanbul'un Fethi ile yaşanan hangi gelişmeler Osmanlı
Devleti'nin dünya gücü olmasını sağlamıştır?" sorusunu yöneltir (İF9). Sorunun ar-
dından grup içinde tartışmaları için öğrencilere süre verilir (SF6). Gruplar, kendi
aralarında tartıştıktan sonra ulaştıkları sonucu kâğıda büyük harflerle yazmala-
rı istenir. Tartışma süresi bittiğinde tüm grupların kâğıtlarını havaya kaldırmaları
söylenir. Öğretmen grupların kâğıtlarını sesli olarak okur (ÜF1).
114