Page 114 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 114

Tarih

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Ardından, öğretmen çalışma gruplarını oluşturur (SF4). Gruplar istasyonları gez-
                               meye başlamadan önce öğretmen öğrencilere kaynaklardaki bilgileri birlikte ince-
                               lemelerini, kendi aralarında tartışmalarını ve fikir alışverişinde bulunmalarını, kro-
                               nolojik olarak inceleme yapabilmeleri için birbirlerine destek olmalarını ve önemli
                               olduğunu düşündükleri bilgileri grup olarak not etmelerini söyler (İF3). Ardından,
                               öğrencilerin grupları ile aşağıda belirtilen istasyonları gezmelerini ister.
                               İstasyonlar

                                 •  Birinci istasyon: İstanbul’un Fethi ile ilgili pano hazırlanır. Panoda Fatih Sultan
                                   Mehmet’in minyatür resmi, eski İstanbul resimleri, İstanbul’un fethinin sonuçları
                                   hakkında cümlelerin yer aldığı bilgi notları; fethin Osmanlı İmparatorluğu'na
                                   olan etkileri, Bizans İmparatorluğu'nun sona ermesi, İstanbul'un başkent olması
                                   ile ilgili bilgiler infografik ile panoda sergilenir (İF4).

                                 •  İkinci istasyon: Çaldıran Zaferi ile ilgili hazırlanır. Burada mini bir sergi oluştu-
                                   rulur. Sergi masasında Çaldıran Zaferi’nin Safevi Devleti’ne karşı kazanıldığı,
                                   bu zafer ile Anadolu birliğinin sağlandığı, bu birliğin Kasr-ı Şirin Antlaşması ile
                                   kesinleştiği vb. bilgilerin yer aldığı bilgi kitapçıkları, broşürler, olayın gerçekleş-
                                   tiği coğrafi konumun haritası, dönem padişahı Yavuz Sultan Selim’in minyatür
                                   resmi yer alır (İF5).
                                 •  Üçüncü istasyon: Mısır'ın alınması ile ilgili hazırlanır. Bu istasyon dijital malze-
                                   melerle oluşturulur. Mısır'ın Memlûklüler’den alınma, sürecinin ve sonuçlarının
                                   anlatıldığı powerpoint sunusu açılır (İF6).

                                 •  Dördüncü istasyon: Orta Avrupa'nın Fethi ile ilgili hazırlanır. Bu öğrenme mer-
                                   kezi, sınıf duvarına yapıştırılmış büyük resim kâğıtları veya fon kartonları üzeri-
                                   ne hazırlanmış afişlerden oluşur. Afişlerde; Kanuni Sultan Süleyman’ın minyatür
                                   resmine, Orta Avrupa'nın fethi ile ilgili haritalara, Osmanlı İmparatorluğu’nun
                                   Orta Avrupa’daki fetih stratejileri ve sonuçları, İstanbul Antlaşması hakkında
                                   bilgilerin bulunduğu infografiklere yer verilir (İF7).
                                   •  Beşinci istasyon: Akdeniz'in Türk Gölü Hâline Gelmesi başlığı ile ilgili hazırla-
                                   nır. Burada Akdeniz haritası biçiminde hazırlanmış yapboz bulunur.  Yapbozun
                                   parçalarının üzerinde Akdeniz’in Türk gölü hâline gelmesini sağlayan savaşla-
                                   rın isimleri, yerleri, kimler arasında gerçekleştiği bilgileri yazar. Örneğin, 1538
                                   yılında  Preveze  Deniz  Savaşı’nın  Mora  Yarımadası’nın  kuzeybatısında,  Haçlı
                                   donanması ile Osmanlı Devleti’nin arasında gerçekleştiği bilgileri, haritadaki
                                   coğrafi konumuna uygun yapboz parçası üzerinde yer alır. Yapbozda yer alan
                                   bu bilgi notlarının parçaları harita üzerinde, savaşın gerçekleştiği coğrafi konu-
                                   munun olduğu bölüme denk düşer (İF8, SF5).

                               İstasyonlar,  tüm  gruplar  tarafından  gezildikten  sonra  öğrencilerden,  gruplarıyla
                               bir arada oturacak şekilde yerleşmeleri istenir (FÖOD2). Öğretmen öğrencilere,
                               istasyonlarda incelediğiniz "İstanbul'un Fethi ile yaşanan hangi gelişmeler Osmanlı
                               Devleti'nin dünya gücü olmasını sağlamıştır?" sorusunu yöneltir (İF9). Sorunun ar-
                               dından grup içinde tartışmaları için öğrencilere süre verilir (SF6). Gruplar, kendi
                               aralarında tartıştıktan sonra ulaştıkları sonucu kâğıda büyük harflerle yazmala-
                               rı istenir. Tartışma süresi bittiğinde tüm grupların kâğıtlarını havaya kaldırmaları
                               söylenir. Öğretmen grupların kâğıtlarını sesli olarak okur (ÜF1).





    114
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119