Page 116 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 116
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 17
TEMA: CİHAN DEVLETİ OSMANLI (1453-1683)
Etkinliğe TAR.10.3.3. Avrupalıların sömürgeci politikalarının etkilerini tarihsel bağlamı içeri-
Dönüştürülecek sinde değerlendirebilme
Öğrenme Çıktıları
a) Avrupalıların sömürgeci politikalarını kaynaklara dayanarak çözümler.
b) Avrupalıların sömürgeci politikalarıyla ilgili olarak dönemin koşullarını fark
Basamaklandırılmış eder
Bilgi Birimleri c) Avrupalıların sömürgeci politikalarının günümüze etkilerini açıklar.
ç) Avrupalıların sömürgeci politikalarının etkilerini dönemin koşulları içinde açık-
lar.
Ön Koşul Beceriler/ Değişen dünya dengeleri karşısında Osmanlı Devleti’nin uyguladığı yenilikleri
Temel Kabuller neden ve sonuçlarıyla yorumlayabildilkleri kabul edilmektedir.
Bilgiye ulaşma ve doğru bilgiyi seçme, bilgiyi anlama ve analiz etme, zaman yö-
Tema Bazlı Öğrenci netimi, grup çalışması ve iş birliği ayrıca bulunduğu masanın beceri alanına uygun
İhtiyaçları
ürünü oluşturmada desteğe ihtiyaç hissedebilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Görsellerdeki uyaran sayısına dikkat edilebilir. Görselin farklı noktalarına
büyütme yaparak dikkat çekilebilir. Görsel betimlenebilir. Görselin içeriğine uygun
doğa sesleri, müzikler, şiirler vb. kullanılabilir.
İF2: Ders anlatımında alt yazılı belgesel veya “Kökler” filmi izlenebilir. İzleme
yapılırken dersin konusuyla ilgili sahneler durdurularak ders anlatımı yapılabilir.
İçerik Öğrencilerin not tutması istenebilir. Öğrencilerin düşünce ve duyguları sorulabilir.
İzleme tamamlandıktan sonra öğrencilere sömürgecilik politikasıyla ilgili tutum
ölçeği uygulanabilir. Konu ile ilgili öğrencilere okumaları için kitap önerisinde
bulunulabilir. Ayrıca konu özeti hazırlanıp öğrencilere çıktı olarak veya dijital
ortamda verilebilir. Bilgileri desteklemek için videolar, infografikler ve sesli
anlatımlar gibi görsel ve işitsel materyaller kullanılabilir.
SF1: Görselle ilgili yorum yapmakta güçlük çeken öğrenciler için; kullanılan görse-
lin özelliklerine dair kapalı uçlu sorular sorulabilir. Duygularını paylaşmakta güçlük
çeken öğrenciler için ise insanlar işaret edilerek “Mutlu mu yoksa üzgün mü görü-
nüyor? Onu öfkelendiren bir şey varsa sence bu ne olabilir?” gibi sorular sorulabilir.
SF2: Anlatımda daha somut ögelere ihtiyacı olduğu düşünülen öğrencilerle bire-
Süreç bir çalışma yapılabilir. Konu anlatımında kullanılan haritanın çıktısı pano üzerine
konulabilir. İki farklı renkte olan mantar pano iğneleri tercih edilebilir. Bir renk sö-
mürgeci devletleri temsil ederken diğer renk sömürülen devletleri temsil edebilir.
Sömürü ürünleri çıkartmalar kullanılarak veya çizimler yapılarak görselleştirilebilir.
Öğretmenin verdiği bilgiler ses kaydına alınabilir. Oluşturulan panonun fotoğrafı
çekilerek büyütme- küçültme, ışık ayarı gibi düzenlemeler yapılabilir.
116