Page 118 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 118
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Zamanın Ruhunda Sömürü
Konu Avrupalıların Sömürgeci Politikalarının Etkileri
Avrupalıların sömürgeci politikalarının etkilerini tarihsel bağlamı içerisinde değer-
Öğrenme Hedefleri
lendirebilme
Materyaller Masa, kaynaklar, pano ve pano iğneleri, dijital araçlar
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte kademeli etkinlikler, doğrudan anlatım ve akran öğretiminden yarar-
lanılmıştır.
Kademeli Etkinlikler: Bloom taksonomisindeki eğitsel öğrenme seviyelerine göre
6 masa oluşturulur. Böylelikle öğrencilerin farklı öğrenme seviyelerine ve ihtiyaç-
larına uygun olarak tasarlanmış öğrenme etkinlikleri iş birliği içerisinde uygulanır.
Etkinlik Açıklaması Doğrudan Anlatım: Bu teknikle öğrencilerin bilgiye net, anlaşılır, kapsayıcı şekilde
ve hızlıca ulaşmaları sağlanır.
Akran Öğretimi: Bu teknik kullanılarak öğrencilerin öğrenme süreçlerine daha ak-
tif katılmaları sağlanır, bilgi paylaşımı ve yardımcı olma hissi öğrencilere kendini
değerli hissettirir, iletişim, empati, işbirliği, liderlik gibi sosyal beceriler kazanırlar,
böylelikle; sosyal, akademik ve kişisel gelişimlerine katkıda bulunulur.
Öğretmen, sömürgecilikle ilgili tarihî bir karikatür veya sömürgeciliği anlatan bir
görseli akıllı tahtada açar. Öğrencilere görselde; “Dikkatinizi çeken neler oldu?
Size neler düşündürdü ve neler hissettirdi?” diye sorar (İF1, SF1). Öğrencilerden
cevapları aldıktan sonra öğretmen “Tüm görsellerde güçlünün güçsüze hâkimiyetini
gördünüz. Sömürgecilik bir devletin kendi ülkesinin sınırları dışında egemenlik
kurarak yönettiği ekonomik siyasal çıkarlar sağlaması demektir. Bu derste
Avrupalıların sömürgecilik politikalarını tarihsel bağlamı içinde ele alacağız” der.
Daha sonra aşağıdaki bağlantıyı kullanarak OGM materyal sayfasındaki haritayı
açar.
http://meb.ai/L2Qee7
Öğretmen, doğrudan anlatım yöntemiyle konuyu öğrencilere aktarır ve öğrencilerin
not tutmasını ister (İF2, SF2).
Uygulama Süreci
Öğretmen öğrencilere Avrupa’nın sömürge faaliyetlerine yönelik grup çalışması
yapacaklarını, sınıfı 6 gruba ayıracağını ve her grubun görevlerinin farklı olduğunu
söyler. Ardından sınıfı eğitsel öğrenme becerilerindeki farklılıklara göre kendi
içinde homojen olacak şekilde 6 seviyeye (bilgi, kavrama, uygulama, analiz,
sentez ve değerlendirme vb.) ayırır (SF3). Her gruptaki öğrenci sayısı farklı
olabilir. Her grubun kendisi için oluşturulmuş masa etrafında oturacağını ve verilen
kaynaklardan yararlanarak iş birliği içerisinde görevlerini yapmaları gerektiğini
söyler. Ardından masaların görevlerini aşağıdaki örnekteki gibi belirleyerek açıklar.
Ayrıca değerlendirme kriterlerini öğrencilere aktararak çalışmalarını yaparken
nelere dikkat etmeleri gerektiğini belirtir.
118