Page 113 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 113

Tarih

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Dünya Devleti Osmanlı
         Konu                  1453-1683 Yılları Arasındaki Osmanlı Devleti’nin Cihan Devleti Politikaları
                               1453-1683 yılları arasındaki siyasi ve askerî mücadelelerin Osmanlı Devleti’nin ci-
         Öğrenme Hedefleri     han devleti hâline gelmesindeki etkisini ana hatlarıyla bilme, öğrendiklerini bir bü-
                               tün hâline getirebilme.

                               Fetih, muharebe, mütekabiliyet, cihan kavramlarının sayfalarda ayrı ayrı yalnızca
                               tanım cümlelerinin yer aldığı powerpoint sunusu, tahta, tahta kalemi vb., öğrenme
         Materyaller
                               merkezlerinde kullanılmak üzere hazırlanan yazılı ve görsel kaynaklar, dijital mal-
                               zemeler vb., çalışma sayfaları vb., pano, fon kartonları, renkli kalemler vb.

         Süre                  2 ders saati
                               Bu etkinlikte oyunlaştırma, öğrenme merkezleri ve akran destekli öğretim kullanıl-
                               mıştır.
                               Oyunlaştırma:  Konuya  ait  kavramlar  dersin  giriş  kısmında  kelime  tahmin  etme
                               oyunu kullanılarak bu teknik kullanılacaktır.
                               İstasyon: Öğrencilerin 1453-1683 yılları arasındaki siyasi ve askerî mücadelelerin
                               sonucu olarak Osmanlı Devleti’nin cihan devleti politikaları hakkında fikir sahibi ol-
         Etkinlik Açıklaması   maları ve çıkarım yapabilmeleri aşamasında bu yöntem kullanılır.
                               Tartışma: Tüm gruplar, istasyonları gezdikten sonra öğretmen öğrencilere, “İstas-
                               yonlarda incelediğiniz İstanbul'un Fethi ile yaşanan hangi gelişmeler Osmanlı Dev-
                               leti'nin  dünya  gücü  olmasını  sağlamıştır?"  sorusu  yöneltilir.  Bu  sorunun  ardından
                               gruplarda tartışma yöntemi uygulanır.

                               Özetleme: Etkinlik sonunda öğretmen konu ile ilgili harita kullanarak konu ile ilgili
                               özetleme yapar.

                               Öğretmen  derse  “Şimdi  sizinle  bir  kelime  tahmin  etme  oyunu  oynayacağız.”
                               diyerek  giriş  yapar  ve  bu  oyunu  oynamak  için  hazırladığı  fetih,  muharebe,
                               mütekabiliyet,  cihan  kavramları  ile  ilgili  powerpoint  sunusunu  açar  (İF1).  Sunu
                               sayfalarında  bu  kavramların  isimlerine  değinilmeden  yalnızca  tanım  cümleleri
                               bulunur. Açılan sayfadaki tanım cümlesini ifade eden kavramın harflerinin sayısı
                               kadar tahtaya kutucuk çizilir. Sınıftan seçilen öğrencilerden biri cümleyi sesli okur
                               (SF1). Okunan tanıma ait kavramda bulunan harf sayısı kadar tahtaya kutucuk
                               çizilir  ve  öğrencilerin  harf  tahmininde  bulunmaları  istenir  (İF2).  Çıkan  harflerle,
                               tanımı okutulan kavramın adına hep birlikte ulaşılır. Ardından yeni tanım cümlesi
                               sayfasına geçilir. Tanım cümlesini okumak için bir başka öğrenci seçilir. Konuya dair
         Uygulama Süreci
                               tüm kavramlar aynı şekilde oyuna devam ederek bitirilir (SF2).
                               Öğretmen, Osmanlı Devleti’nin cihan politikaları hakkında istasyon masaları oluş-
                               turacağını ifade eder ve aşağıda belirtilen istasyonların malzemelerini öğrenciler-
                               den de yardım alarak sınıfta uygun şekilde yerleştirir (FÖOD1). İstasyonların; İs-
                               tanbul’un Fethi, Çaldıran Zaferi, Mısır'ın Fethi, Orta Avrupa'nın Fethi ve Akdeniz'in
                               Türk Gölü Hâline Gelmesi ile ilgili olduğu, bu istasyonları ziyaret etmek için çalışma
                               grupları  oluşturulacağı,  çalışma  gruplarının  istasyonlarda  5  dakika  vakit  geçire-
                               cekleri öğretmen tarafından belirtilir (SF3).






                                                                                                         113
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118