Page 113 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 113
Tarih
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Dünya Devleti Osmanlı
Konu 1453-1683 Yılları Arasındaki Osmanlı Devleti’nin Cihan Devleti Politikaları
1453-1683 yılları arasındaki siyasi ve askerî mücadelelerin Osmanlı Devleti’nin ci-
Öğrenme Hedefleri han devleti hâline gelmesindeki etkisini ana hatlarıyla bilme, öğrendiklerini bir bü-
tün hâline getirebilme.
Fetih, muharebe, mütekabiliyet, cihan kavramlarının sayfalarda ayrı ayrı yalnızca
tanım cümlelerinin yer aldığı powerpoint sunusu, tahta, tahta kalemi vb., öğrenme
Materyaller
merkezlerinde kullanılmak üzere hazırlanan yazılı ve görsel kaynaklar, dijital mal-
zemeler vb., çalışma sayfaları vb., pano, fon kartonları, renkli kalemler vb.
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte oyunlaştırma, öğrenme merkezleri ve akran destekli öğretim kullanıl-
mıştır.
Oyunlaştırma: Konuya ait kavramlar dersin giriş kısmında kelime tahmin etme
oyunu kullanılarak bu teknik kullanılacaktır.
İstasyon: Öğrencilerin 1453-1683 yılları arasındaki siyasi ve askerî mücadelelerin
sonucu olarak Osmanlı Devleti’nin cihan devleti politikaları hakkında fikir sahibi ol-
Etkinlik Açıklaması maları ve çıkarım yapabilmeleri aşamasında bu yöntem kullanılır.
Tartışma: Tüm gruplar, istasyonları gezdikten sonra öğretmen öğrencilere, “İstas-
yonlarda incelediğiniz İstanbul'un Fethi ile yaşanan hangi gelişmeler Osmanlı Dev-
leti'nin dünya gücü olmasını sağlamıştır?" sorusu yöneltilir. Bu sorunun ardından
gruplarda tartışma yöntemi uygulanır.
Özetleme: Etkinlik sonunda öğretmen konu ile ilgili harita kullanarak konu ile ilgili
özetleme yapar.
Öğretmen derse “Şimdi sizinle bir kelime tahmin etme oyunu oynayacağız.”
diyerek giriş yapar ve bu oyunu oynamak için hazırladığı fetih, muharebe,
mütekabiliyet, cihan kavramları ile ilgili powerpoint sunusunu açar (İF1). Sunu
sayfalarında bu kavramların isimlerine değinilmeden yalnızca tanım cümleleri
bulunur. Açılan sayfadaki tanım cümlesini ifade eden kavramın harflerinin sayısı
kadar tahtaya kutucuk çizilir. Sınıftan seçilen öğrencilerden biri cümleyi sesli okur
(SF1). Okunan tanıma ait kavramda bulunan harf sayısı kadar tahtaya kutucuk
çizilir ve öğrencilerin harf tahmininde bulunmaları istenir (İF2). Çıkan harflerle,
tanımı okutulan kavramın adına hep birlikte ulaşılır. Ardından yeni tanım cümlesi
sayfasına geçilir. Tanım cümlesini okumak için bir başka öğrenci seçilir. Konuya dair
Uygulama Süreci
tüm kavramlar aynı şekilde oyuna devam ederek bitirilir (SF2).
Öğretmen, Osmanlı Devleti’nin cihan politikaları hakkında istasyon masaları oluş-
turacağını ifade eder ve aşağıda belirtilen istasyonların malzemelerini öğrenciler-
den de yardım alarak sınıfta uygun şekilde yerleştirir (FÖOD1). İstasyonların; İs-
tanbul’un Fethi, Çaldıran Zaferi, Mısır'ın Fethi, Orta Avrupa'nın Fethi ve Akdeniz'in
Türk Gölü Hâline Gelmesi ile ilgili olduğu, bu istasyonları ziyaret etmek için çalışma
grupları oluşturulacağı, çalışma gruplarının istasyonlarda 5 dakika vakit geçire-
cekleri öğretmen tarafından belirtilir (SF3).
113