Page 180 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 180
T.C. Inkılap Tarihi ve Atatürkçülük
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
5. Soruları yanıtlamaya önce kendiniz çaba gösterin.
6. Zorlandığınızda veya daha fazla içeriğe ihtiyaç duyduğunuzda ilgili öğrenme
merkezine geri dönün.
Proje Temelli Öğrenme: Bu teknikle öğrencilerin teorik bilgileri pratik projeler ara-
cılığıyla daha derin öğrenmelerine, teknolojiyi etkin kullanarak ve araştırma yapa-
rak kaynakları etkin kullanma becerilerine katkı sağlanır. Ayrıca iş birliği ve takım
çalışması ile sorumluluk alma ve öz denetim becerilerini geliştirmelerine destek olu-
nur.
Öğretmen Atatürk dönemi Türk dış politikası ile ilgili anahtar kavramlardan “sulh,
antant, pakt ve millî egemenlik” kavramlarını tahtaya yazarak öğrencilere bu kav-
ramlar ile ilgili düşüncelerini sorar. Ardından verilen cevapları özetler, I. Dünya Sa-
vaşı öncesi ve sonrasını gösteren dünya haritasını akıllı tahtada açar.
Türkiye’nin bulunduğu konuma harita üzerinden dikkat çekerek Türkiye’nin coğrafi
konumu nedeniyle karşılaşabileceği olası tehlikelerin neler olduğunu öğrencilere
sorar. Verilen cevapları özetleyerek Türkiye’nin coğrafi konumunun önemini vurgu-
lar. Ardından tahtaya Mustafa Kemal Atatürk’ün “Yurtta barış dünyada barış!” ve
“Zorunlu olmadıkça savaş bir cinayettir.” sözünü yazarak öğrencilerin bu söz hak-
kındaki fikirlerini sorar. Öğrenciler düşüncelerini sözlü veya yazılı olarak paylaştık-
tan sonra “Bugün Atatürk Dönemi’nde meydana gelen dış siyasi gelişmeleri öğren-
me merkezleri oluşturarak inceleyeceğiz. Öncelikle üç merkez oluşturacağız.” Bu
merkezlerin içerikleri;
1. merkez: Türkiye-Yunanistan, Türkiye-İngiltere ilişkileri
2. merkez: Türkiye-Fransa, Türkiye-SSCB ilişkileri
3. merkez: Öğretmen, “Balkan Antantı ve Sadabat Paktı, Montreux Boğazlar Söz-
leşmesi ve Türkiye’nin Milletler Cemiyetine Girişi konularından oluşacak. Her mer-
kezde konuyla ilgili kaynaklar (ders kitabı, diğer kitaplar, döneme ait gazeteler,
Uygulama Süreci web sayfaları, Türk Tarih Kurumu resmî web sayfası, haritalar, döneme ait fotoğ-
raflar, vb.) yer alacak (İF1). Ayrıca iki adet soru merkezi olacak. Bu merkezlerden
biri mavi diğeri kırmızı olacak. Mavi merkezde daha basit kırmızı merkezde daha
karmaşık sorular yer alacak (ÜF1). Sürecin nasıl ilerleyeceğini anlatacağım ayrıca
her merkezde yapmanız gerekenlerle ilgili bir yönerge yer alacak.” der (SF1). Ar-
dından sınıf düzenini oluşturur (FÖOD1).
Mavi merkez soru örnekleri:
1. Batı Trakya’daki Türkler ile İstanbul’daki Rumlar hariç Türkiye’deki Rumlarla
Yunanistan’daki Türklerin değişimine nerede karar verilmiştir?
2. Musul Sorunu’nun çözümü için toplanan Haliç Konferansı’nda Türkiye’nin Mi-
sak-ı Millî kararlarına dayanarak kendi sınırları içinde kalmasını talep ettiği
yerler nerelerdir?
3. Tayfur Sökmen kimdir?
4. “Hatay iç işlerinde bağımsız fakat dış işlerinde bazı koşullarda Suriye’ye bağlı
“ayrı bir varlık” olacak. Hatay’ın toprak bütünlüğü Türkiye ile Fransa arasında
yapılacak bir antlaşma ile teminat altına alınacak. Hatay’ın resmî dili Türk-
çe olacak, ordusu bulunmayacak. Hatay için ayrı bir anayasa hazırlanacak.”
maddeleri hangi raporda yer almıştır?
180