Page 42 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 42
Tarih
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Sınıfın dinamiğine göre öğretmen ya da uzman grubundaki öğrenciler tarafından
aşağıdaki ürünler arasından hazırlanması istenenler gruplara paylaştırılır:
• Haber metni, görseli vb. oluşturma,
• Konuya ilişkin şiir yazma,
• Bilgi kartı hazırlama,
• Şarkı oluşturma,
• Reklam kampanyası vb. (SF7).
Ürün paylaşımı da yapıldıktan sonra uzmanlar çalışma gruplarına dönmeden önce
uzmanlardan, bu çalışmalar yapılırken grup lideri olarak arkadaşlarına karşı olum-
lu tutum ve davranış içinde bulunmaları, arkadaşlarını motive etme hususunda li-
derlik yapmaları istenir. Uzman grubu, yapılan bu toplantının ardından öğretmenin
tedarik ettiği malzemelerden kendi grubu için gerekli malzemeleri alarak çalışma
gruplarına döner. Gruplarında kendilerine verilen bilim dalları ile ilgili bilgi aktarımı
yaparak çalışmaya giriş yaparlar. Daha sonra tarih biliminin bilgi üretim sürecinde
bu bilim dallarından yararlanma yönleri ile ilgili tartışma başlatarak arkadaşlarının
grup içinde fikir alışverişinde bulunmalarını sağlarlar. Böylece öğrenmenin pekişti-
rilerek kalıcı hâle gelmesi beklenir. Tartışma süreci tamamlandıktan sonra uzman-
lar oluşturacakları ürün hakkında gruplarına bilgi verirler. Örneğin “Arkadaşlar
şimdi arkeoloji biliminin tarihe yardımcı olduğu yönleri ile ilgili şiir yazacağız.” di-
yerek ürün oluşturma sürecini başlatırlar. Gruplar iş birliği hâlinde kendi ürünlerini
oluştururlar. Oluşturulan ürünler, uzmanlar tarafından sınıf arkadaşlarına sunulur
ve tüm ürünler panoda sergilenir. Öğretmen, ürünlerde dikkat edilmesini istediği
kriterlerden oluşan kontrol listesi hazırlayarak grupların ürünlerini değerlendirir
(ÜF2).
Öğretmen, ürünler oluşturulup sunulduktan sonra, öğrencilere dersin girişinde da-
Değerlendirme ğıtmış olduğu boş zihin haritası şablonundan öğrenmelerini değerlendirmek için bir
tane daha dağıtır. Öğrencilerden bu zihin haritası şablonuna tarihe yardımcı bilim
dallarının isimleri ve bu bilim dallarının tarihe yardımcı olduğu yönler ile ilgili kısa
açıklama yazmalarını ister (ÜF3).
• Yazılı materyallerin metin büyüklüğüne, şekil zemin ayrımına dikkat edin.
• Yazılı materyallerin anlaşılır, akıcı, dil bilimsel söz dizimine uygun olmasına
özen gösterin.
• Malzeme kutusuna yazılı ve görsel materyaller haricinde uzmanların konu an-
latımı sürecinde kullanması için işitsel materyaller ekleyin.
Kullanılan Evrensel • Uzmanların grup içinde konu akışını planlama ve strateji geliştirmesi ve çalışma
Tasarım Ögeleri gruplarındaki arkadaşlarının aktif olarak derse katılımını sağlaması için teşvik
edilmesine dikkat edin.
• Uzmanların arkadaşlarına uygun ve anlaşılır geri bildirimde bulunmalarını
sağlayın.
• Seçim panosu için çıkarılan ürünlerin konu ile ilişkili olması ve grupların özgün
çalışmalar yapması için öğrencilere rehberlik edin.
42