Page 41 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 41

Tarih

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Ardından 10 adet bilim dalının ismi ile açıklamalarını yazmak için hazırlanmış boş
                               zihin haritası şablonunun bulunduğu çalışma sayfalarını öğrencilere dağıtır (ÜF1).
                               Çalışma  sayfalarını  dağıttıktan  sonra,  öğretmen  “Örneğin  bu  bilim  dallarından
                               biri coğrafyadır.” diyerek fon kartonlarından birine “Coğrafya” yazar ve bu kartı
                               tahtada  oluşturmak  istediği  zihin  haritasına  yerleştirir.  Ardından  “Coğrafya
                               bilimi, tarihî olayların nedenlerini anlamamıza yardımcı olur. Bir coğrafi konumun
                               özelliklerini  ve  o  bölgenin  doğal  kaynaklarını  bilmek  tarihî  olayların  arasında
                               neden-sonuç  ilişkisi  kurmamızı,  bize  sunulan  tarihî  bilgiyi  anlamlandırmamızı
                               sağlar.” anlatımını yaparken bu cümleleri basit düzeyde coğrafya kartının altına
                               yazar  (SF2).  Ardından,  “Peki  başka  hangi  bilim  dalları  tarihe  yardımcı  olur?”
                               sorusunu öğrencilere yöneltir. Öğrencilerden gelen cevaplardan doğru olan bilim
                               dallarını  kartona  yazıp  tahtada  oluşturduğu  zihin  haritasına  yerleştirir.  Bilim
                               dallarına  ait  açıklayıcı  cümleleri  öğretmen  ve  öğrenciler  birlikte  beyin  fırtınası
                               tekniğini  kullanarak  oluştururlar.  Öğretmen,  öğrenciler  tarafından  söylenen  ya
                               da öğrencilere kendi aktardığı bilim dallarının on tanesini kartona yazar, tahtada
                               oluşturulmak  istenen  zihin  haritasına  yerleştirip  her  birinin  altına  bilim  dalı  ile
                               ilgili açıklayıcı cümleler ekler (SF3). Tahtada oluşturulan zihin haritası ile birlikte
                               öğrenciler de eş zamanlı olarak çalışma sayfalarında yer alan boş zihin haritası
                               şablonlarını doldururlar (SF4).

                               Zihin haritası tamamlandıktan sonra öğretmen, öğrencilere “Şimdi sizinle birlikte
                               tarihe yardımcı bilim dalları ile ilgili grup çalışması yapacağız.” diyerek heterojen
                               gruplar oluşturur (SF5). Öğrenciler sınıfta grupları ile birlikte otururlar (FÖOD1).
                               Öğretmen öğrencilerin ilgi, ihtiyaç, istek ve bireysel yeteneklerine göre grupların
                               içinden  birer  uzman  seçer.  Uzman  seçiminin  ardından  öğrencilerin  performans
                               düzeylerine, ilgi ve yeteneklerine göre gruplarda uzman yardımcısı, ajan, yazman
                               vb. görev dağılımı yapar (SF6). Gruplardan seçilmiş olan görevlilerin, görev tanımı
                               aşağıdaki gibi olur:
                               Uzman: Kendi gruplarına ait bilim dalları ile ilgili bilgileri çalışma grubunda yer alan
                               arkadaşlarına  aktarmak,  grup  içinde  beyin  fırtınası  ve  tartışma  sürecine  liderlik
                               yapıp  bu  süreci  yönetmek,  oluşturacakları  ürünle  ilgili  detayları  arkadaşlarına
                               aktarıp uygun görev dağılımı yapmak ve grup içinde olumlu iletişim kurulması için
                               motivasyon sağlamakla görevli olurlar.
                               Uzman Yardımcısı: Grup çalışmaları sürecinde uzman, arkadaşlarına bilgi aktarımı
                               yaparken bu bilgilerin yer aldığı malzemeleri arkadaşlarının rahatlıkla görebilmesi
                               için  uygun  açıda  tutma,  ürün  oluşturulurken  kesme  yapıştırma  vb.  görevlerde
                               bulunur.
                               Ajan:  Bu  görevde  bulunan  kişi  veya  kişiler  seçim  panosu  için  ürün  oluşturma
                               aşamasında diğer grupları gezerek çalışmaların gidişatı ile ilgili bilgiler toplayıp
                               kendi gruplarına getirirler.
                               Yazman: Bu öğrenciler, ürün oluşturma aşamasında ürün üzerinde yazı yazmakla
                               görevli olurlar.
                               Grupların  içinde  görev  dağılımı  yapıldıktan  sonra  uzmanlardan  da  bir  grup
                               oluşturulur.  Uzman  grubu  öğretmen  rehberliğinde  toplanır.  Öğretmen,  uzman
                               grubunda yer alan öğrencilere öncelikle kendi görevleri ile ilgili bilgi verir. Ardından,
                               grup içindeki diğer görevlilerin yapacakları, grup içinde sürdürülecek çalışmalar ve
                               oluşturulacak ürünler hakkında bilgi verir.



                                                                                                         41
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46