Page 41 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 41
Tarih
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Ardından 10 adet bilim dalının ismi ile açıklamalarını yazmak için hazırlanmış boş
zihin haritası şablonunun bulunduğu çalışma sayfalarını öğrencilere dağıtır (ÜF1).
Çalışma sayfalarını dağıttıktan sonra, öğretmen “Örneğin bu bilim dallarından
biri coğrafyadır.” diyerek fon kartonlarından birine “Coğrafya” yazar ve bu kartı
tahtada oluşturmak istediği zihin haritasına yerleştirir. Ardından “Coğrafya
bilimi, tarihî olayların nedenlerini anlamamıza yardımcı olur. Bir coğrafi konumun
özelliklerini ve o bölgenin doğal kaynaklarını bilmek tarihî olayların arasında
neden-sonuç ilişkisi kurmamızı, bize sunulan tarihî bilgiyi anlamlandırmamızı
sağlar.” anlatımını yaparken bu cümleleri basit düzeyde coğrafya kartının altına
yazar (SF2). Ardından, “Peki başka hangi bilim dalları tarihe yardımcı olur?”
sorusunu öğrencilere yöneltir. Öğrencilerden gelen cevaplardan doğru olan bilim
dallarını kartona yazıp tahtada oluşturduğu zihin haritasına yerleştirir. Bilim
dallarına ait açıklayıcı cümleleri öğretmen ve öğrenciler birlikte beyin fırtınası
tekniğini kullanarak oluştururlar. Öğretmen, öğrenciler tarafından söylenen ya
da öğrencilere kendi aktardığı bilim dallarının on tanesini kartona yazar, tahtada
oluşturulmak istenen zihin haritasına yerleştirip her birinin altına bilim dalı ile
ilgili açıklayıcı cümleler ekler (SF3). Tahtada oluşturulan zihin haritası ile birlikte
öğrenciler de eş zamanlı olarak çalışma sayfalarında yer alan boş zihin haritası
şablonlarını doldururlar (SF4).
Zihin haritası tamamlandıktan sonra öğretmen, öğrencilere “Şimdi sizinle birlikte
tarihe yardımcı bilim dalları ile ilgili grup çalışması yapacağız.” diyerek heterojen
gruplar oluşturur (SF5). Öğrenciler sınıfta grupları ile birlikte otururlar (FÖOD1).
Öğretmen öğrencilerin ilgi, ihtiyaç, istek ve bireysel yeteneklerine göre grupların
içinden birer uzman seçer. Uzman seçiminin ardından öğrencilerin performans
düzeylerine, ilgi ve yeteneklerine göre gruplarda uzman yardımcısı, ajan, yazman
vb. görev dağılımı yapar (SF6). Gruplardan seçilmiş olan görevlilerin, görev tanımı
aşağıdaki gibi olur:
Uzman: Kendi gruplarına ait bilim dalları ile ilgili bilgileri çalışma grubunda yer alan
arkadaşlarına aktarmak, grup içinde beyin fırtınası ve tartışma sürecine liderlik
yapıp bu süreci yönetmek, oluşturacakları ürünle ilgili detayları arkadaşlarına
aktarıp uygun görev dağılımı yapmak ve grup içinde olumlu iletişim kurulması için
motivasyon sağlamakla görevli olurlar.
Uzman Yardımcısı: Grup çalışmaları sürecinde uzman, arkadaşlarına bilgi aktarımı
yaparken bu bilgilerin yer aldığı malzemeleri arkadaşlarının rahatlıkla görebilmesi
için uygun açıda tutma, ürün oluşturulurken kesme yapıştırma vb. görevlerde
bulunur.
Ajan: Bu görevde bulunan kişi veya kişiler seçim panosu için ürün oluşturma
aşamasında diğer grupları gezerek çalışmaların gidişatı ile ilgili bilgiler toplayıp
kendi gruplarına getirirler.
Yazman: Bu öğrenciler, ürün oluşturma aşamasında ürün üzerinde yazı yazmakla
görevli olurlar.
Grupların içinde görev dağılımı yapıldıktan sonra uzmanlardan da bir grup
oluşturulur. Uzman grubu öğretmen rehberliğinde toplanır. Öğretmen, uzman
grubunda yer alan öğrencilere öncelikle kendi görevleri ile ilgili bilgi verir. Ardından,
grup içindeki diğer görevlilerin yapacakları, grup içinde sürdürülecek çalışmalar ve
oluşturulacak ürünler hakkında bilgi verir.
41