Page 36 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 36
Tarih
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğrencilerin tabloyu incelemeleri ve okumaları için süre verilir (SF5). Ardından,
öğretmen etkileşimli tahtadan aşağıda paylaşılmış olan linkleri açar ve sınıfın tümü
etkileşimli olarak bu etkinlikleri infografik sayfadan yararlanarak gerçekleştirirler
(SF6).
http://meb.ai/U4Hr1qU
http://meb.ai/U492uvD
Uygulama ve Değerlendirme: Bu aşamada öğretmen öğrencilere, bir tarih
araştırmacısının izlediği yolu anlatan örnek metin verir. Örnek metnin altında beş
satır ve iki sütundan oluşan tablo bulunur (İF3). Öğretmen, öğrencilerin bireysel
olarak örnek metni okumalarını ve metin içeriğinde bulunan tarihî bilgi üretim
aşamalarını keşfetmelerini, keşfettikleri aşamaları sıralamasına göre tabloya
yazmalarını ister (SF7).
Yeniden Değerlendirme ve İyileştirme: Öğrenciler, metin üzerinden yaptıkları
çalışmaların değerlendirilmesi ve düzenlenerek iyileştirilmesi için ikili olarak
eşleştirilir (FÖOD1).
Öğretmen, öğrencilerden sırasıyla birbirlerinin sayfalarını kontrol etmelerini, kendi
aralarında tartışma yürütmelerini, çalışmayı değerlendirmelerini, iyileştirilecek
bölümleri belirleyip gerekli düzenlemeleri yapmalarını ister. Metin üzerinde çalışma
yapıldıktan sonra öğrencilere akran değerlendirme formu dağıtılır (ÜF1). Akran
değerlendirme formu derecelendirilmiş puanlama ölçeği hâlinde hazırlanır. Formun
içeriğinde metni okuma, analiz etme, doğru bilgiye ulaşma vb. bilişsel beceriler ile
etkinliğe aktif katılım sağlamaya istekli olma, eleştirel düşünme, eleştirileri kabul
etme, iş birliğine istekli olma vb. sosyal beceri kriterleri bulunur.
İkili değerlendirme ve iyileştirme süreci bittikten sonra öğretmen, örnek metnin
bulunduğu sayfayı sesli okur. Öğrencilerden de eş zamanlı şekilde çalışma
sayfalarından takip etmelerini ister. Öğretmen, okuma yaparken öğrencilere tarihî
bilgi üretim aşamaları ile ilgili cümleleri anında bildirerek tahtaya yazar (SF8).
Öğretmen okumayı tamamlar. Tarihî bilgi üretim aşamalarını sıralayarak yeniden
düzenler ve öğrencilere özetler. Öğrencilerin çalışma sayfalarında hatalarını tespit
etmelerini ve düzenleme yapmalarını ister (SF9).
Bu düzenlemelerin ardından, öğretmen öğrencilere ödev vermek için belirlemiş
olduğu araştırma cümlelerini tahtaya yazar (İF4).
Örnek:
• Anadolu’nun tarih öncesi medeniyet merkezleri (Göbeklitepe-Çayönü-
Çatalhöyük)’nin önemi nedir?
• Türklerin kullandığı takvimler ve işlevleri nelerdir?
• Tarihe yardımcı bilim dalları nelerdir?
Öğrencilerin ilgi ve gereksinimlerine göre sunulan araştırma konularından seçim
yapmalarını ister.
36