Page 35 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 35
Tarih
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Tarihsel Bilgi Üretmek
Konu Tarihsel Bilginin Üretim Sürecini Çözümleyebilme
• Örnek tarih çalışmalarını inceleyerek tarihsel bilginin üretim sürecinde kullanı-
lan konu veya sorun belirleme, kaynaklardan bilgi toplama, kaynağı inceleme,
kaynağı sorgulama, kaynağı yorumlama, kanıta dayalı ürün oluşturma aşama-
Öğrenme Hedefleri larını belirleyebilme.
• Tarihsel bilginin üretim sürecindeki aşamaları arasında ilişki kurabilme.
• Tarihsel bilginin üretim sürecinde tarihçilerin yararlandıkları bilim dallarını be-
lirleyebilme.
Etkileşimli tahta, kalem, renkli kartonlar, çalışma sayfaları, tarih bilimcinin tarihî
Materyaller
bilgi üretme süreçleri ile ilgili örnek metinler vb.
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte yaratıcı problem çözme tekniğinden yararlanılmıştır.
Yaratıcı Problem Çözme: Bu etkinlikte öğrencilere tarihsel bilgi üretim aşamaları
verilirken bu yöntem kullanılır. Bu yöntemin içinde:
Beyin Fırtınası: Sorun tanımının ardından bu tekniğe yer verilir.
Etkinlik Açıklaması
Tartışma: Yeniden değerlendirme ve iyileştirme aşamasında öğrenciler ikili gruplar
hâlinde çalışırken bu tekniğe yer verilir.
Özetleme: Örnek metin incelemesinden sonra öğretmen incelemeyi kendisi yapa-
rak öğrencilere genel dönüt verip özetleme yapar.
Öğretmen yaratıcı problem çözme tekniği için öncelikle sorun tanımı yapar. Bu
sorun cümlesini tahtaya yazar (İF1).
Sorun tanımı: “Bir tarih araştırmacısı, tarihi bilgiyi nasıl üretir?”
Belirtilen sorun cümlesinin yanıtını düşünmeleri için öğrencilere süre verir (SF1).
Beyin Fırtınası: Verilen sürenin ardından öğrencilerden sorun cümlesine dair
yanıtlar alınırken beyin fırtınası tekniği uygulanır. Öğrencilerin “araştırma yapar,
bilgi toplar, topladığı bilgileri karşılaştırır vb.” cevaplarını vermeleri beklenir.
Öğretmen, öğrencilere sözel olarak sorular yönelterek süreci yönetir (SF2).
‘’Kaynaklardan bilgi topladıktan sonra bu bilgileri ne yapar? Sizce bu aşamanın adı
Uygulama Süreci ne olabilir?’’gibi sorular yöneltir. Öğretmen öğrencilerden gelen yanıtları tahtaya
yazar (SF3).
Çözüm Geliştirme: Öğretmen, öğrencilerden gelen yanıtları düzenler. Örneğin;
“Araştırma yapar.” cümlesinin karşılığının “kaynaklardan bilgi toplama (tarama)”
aşaması olduğu öğretmen tarafından belirtilir (SF4). Bu aşamadan sonra;
öğretmen tarafından öğrencilere “Kaynaklardan bilgi toplama (Tarama), Kaynağı
inceleme (Tasnif), Kaynağı sorgulama (Tahlil), Kaynağı yorumlama (Tenkit),
Kanıta dayalı ürün oluşturma (Terkip)” kavramlarının isimlerinin ve tanımlarının
bulunduğu infografik sayfaları bireysel olarak verir (İF2).
35