Page 35 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 35

Tarih

                                          9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Tarihsel Bilgi Üretmek
         Konu                  Tarihsel Bilginin Üretim Sürecini Çözümleyebilme
                                 •  Örnek tarih çalışmalarını inceleyerek tarihsel bilginin üretim sürecinde kullanı-
                                   lan konu veya sorun belirleme, kaynaklardan bilgi toplama, kaynağı inceleme,
                                   kaynağı sorgulama, kaynağı yorumlama, kanıta dayalı ürün oluşturma aşama-

         Öğrenme Hedefleri         larını belirleyebilme.
                                 •  Tarihsel bilginin üretim sürecindeki aşamaları arasında ilişki kurabilme.

                                 •  Tarihsel bilginin üretim sürecinde tarihçilerin yararlandıkları bilim dallarını be-
                                   lirleyebilme.

                               Etkileşimli tahta, kalem, renkli kartonlar, çalışma sayfaları, tarih bilimcinin tarihî
         Materyaller
                               bilgi üretme süreçleri ile ilgili örnek metinler vb.
         Süre                  2 ders saati

                               Bu etkinlikte yaratıcı problem çözme tekniğinden yararlanılmıştır.
                               Yaratıcı Problem Çözme: Bu etkinlikte öğrencilere tarihsel bilgi üretim aşamaları
                               verilirken bu yöntem kullanılır. Bu yöntemin içinde:
                               Beyin Fırtınası: Sorun tanımının ardından bu tekniğe yer verilir.
         Etkinlik Açıklaması
                               Tartışma: Yeniden değerlendirme ve iyileştirme aşamasında öğrenciler ikili gruplar
                               hâlinde çalışırken bu tekniğe yer verilir.
                               Özetleme: Örnek metin incelemesinden sonra öğretmen incelemeyi kendisi yapa-
                               rak öğrencilere genel dönüt verip özetleme yapar.
                               Öğretmen  yaratıcı  problem  çözme  tekniği  için  öncelikle  sorun  tanımı  yapar.    Bu
                               sorun cümlesini tahtaya yazar (İF1).
                               Sorun tanımı: “Bir tarih araştırmacısı, tarihi bilgiyi nasıl üretir?”
                               Belirtilen sorun cümlesinin yanıtını düşünmeleri için öğrencilere süre verir (SF1).

                               Beyin  Fırtınası:  Verilen  sürenin  ardından  öğrencilerden  sorun  cümlesine  dair
                               yanıtlar  alınırken  beyin  fırtınası  tekniği  uygulanır.  Öğrencilerin  “araştırma  yapar,
                               bilgi  toplar,  topladığı  bilgileri  karşılaştırır  vb.”  cevaplarını  vermeleri  beklenir.
                               Öğretmen,  öğrencilere  sözel  olarak  sorular  yönelterek  süreci  yönetir  (SF2).
                               ‘’Kaynaklardan bilgi topladıktan sonra bu bilgileri ne yapar? Sizce bu aşamanın adı
         Uygulama Süreci       ne olabilir?’’gibi sorular yöneltir. Öğretmen öğrencilerden gelen yanıtları tahtaya

                               yazar (SF3).
                               Çözüm  Geliştirme:  Öğretmen,  öğrencilerden  gelen  yanıtları  düzenler.  Örneğin;
                               “Araştırma yapar.” cümlesinin karşılığının “kaynaklardan bilgi toplama (tarama)”
                               aşaması  olduğu  öğretmen  tarafından  belirtilir  (SF4).  Bu  aşamadan  sonra;
                               öğretmen tarafından öğrencilere “Kaynaklardan bilgi toplama (Tarama), Kaynağı
                               inceleme  (Tasnif),  Kaynağı  sorgulama  (Tahlil),  Kaynağı  yorumlama  (Tenkit),
                               Kanıta  dayalı  ürün  oluşturma  (Terkip)”  kavramlarının  isimlerinin  ve  tanımlarının
                               bulunduğu infografik sayfaları bireysel olarak verir (İF2).







                                                                                                         35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40