Page 38 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 38
Tarih
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
ETKİNLİK 4
TEMA: GEÇMİŞİN İNŞA SÜRECİNDE TARİH
Etkinliğe TAR.9.1.3. Tarihsel bilginin üretim sürecini çözümleyebilme
Dönüştürülecek
Öğrenme Çıktıları
a) Örnek çalışmalar üzerinden tarihsel bilginin üretim sürecindeki aşamalarını be-
Basamaklandırılmış lirler.
Bilgi Birimleri b) Örnek çalışmalar üzerinden tarihsel bilginin üretim sürecindeki aşamaları ara-
sında var olan ilişkileri belirler.
Ön Koşul Beceriler/ Tarihsel bilgi üretim sürecinin aşamalarını bildiği kabul edilmektedir.
Temel Kabuller
Tema Bazlı Öğrenci Tarihe yardımcı bilimleri tanıma ve araştırma sürecinde tarih bilimi ile diğer bilimler
İhtiyaçları arasında ilişki kurma becerilerinde öğrencinin ihtiyacı olabilir.
Farklılaştırma Alanları
İF1: Tarihe yardımcı bilim dallarının yelpazesi oldukça geniştir. Bu sebeple öğrenci-
lerin günlük hayatta en sık rastlayabileceği bilim dallarından seçim yapmak faydalı
olacaktır. Sınıfta bulunan öğrencilerin gereksinimlerine, ilgi ve ihtiyaçlarına göre bu
alanlara eklemeler veya çıkarmalar yapılabilir. Öğretmen, sınıfa bu bilim alanla-
İçerik
rı ile ilgili bilgi kartları, haber sayfaları, dergiler, kitaplar, fotoğraflar, metinler vb.
malzemeler getirir. Gereksinim duyan öğrenciler için sesli betimlemeler, videolar,
dijital malzemeler kullanılabilir. Yazılı kaynakların metin büyüklüğüne, yazı-zemin
zıtlığına özen gösterilir.
SF1: Öğretmen; “Daha önceki dersimizde tarihsel bilginin üretim sürecinde yer alan
aşamaları öğrenmiştik, bu aşamaların neler olduğunu hatırlıyor musunuz?” soru-
suyla derse giriş yapar. Gelen yanıtlar tahtaya yazılır. Derste aktif olmayan öğren-
cilerden biri yanıtları tahtaya yazmakla görevlendirilebilir.
SF2: Ardından “Coğrafya bilimi, tarihî olayların nedenlerini anlamamıza yardımcı
olur. Bir coğrafi konumun özelliklerini ve o bölgenin doğal kaynaklarını bilmek ta-
rihî olaylar arasında neden-sonuç ilişkisi kurmamızı, bize sunulan tarihî bilgiyi an-
lamlandırmamızı sağlar.” anlatımını yaparken bu cümleleri basit düzeyde coğrafya
kartının altına öğretmen yazabileceği gibi derste aktif olmayan, topluluk önünde
Süreç kendini ifade etmede güçlük çeken öğrencileri; karta yazma, yazılan kartı arkadaş-
larına gösterme ve zihin haritasında yerleştirme ile görevlendirebilir.
SF3: Öğretmen, öğrenciler tarafından söylenen ya da öğrencilere kendi aktardığı
bilim dallarının on tanesini sırasıyla kartona yazar, tahtada oluşturulmak istenen
zihin haritasına yerleştirip her birinin altına bilim dalı ile ilgili açıklayıcı cümleleri
ekler. Öğrencilere ipucu olması amacıyla öğretmen kartonlara önceden açıklayıcı
cümleler yazabilir. Derse aktif katılmayan öğrencileri cümleleri sesli okuması için
görevlendirebilir.
38