Page 38 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 38

Tarih

        9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



          ETKİNLİK 4


        TEMA: GEÇMİŞİN İNŞA SÜRECİNDE TARİH
         Etkinliğe             TAR.9.1.3. Tarihsel bilginin üretim sürecini çözümleyebilme
         Dönüştürülecek
         Öğrenme Çıktıları

                                a)  Örnek çalışmalar üzerinden tarihsel bilginin üretim sürecindeki aşamalarını be-
         Basamaklandırılmış        lirler.
         Bilgi Birimleri        b)  Örnek çalışmalar üzerinden tarihsel bilginin üretim sürecindeki aşamaları ara-
                                   sında var olan ilişkileri belirler.
         Ön Koşul Beceriler/   Tarihsel bilgi üretim sürecinin aşamalarını bildiği kabul edilmektedir.
         Temel Kabuller
         Tema Bazlı Öğrenci    Tarihe yardımcı bilimleri tanıma ve araştırma sürecinde tarih bilimi ile diğer bilimler
         İhtiyaçları           arasında ilişki kurma becerilerinde öğrencinin ihtiyacı olabilir.
                                              Farklılaştırma Alanları

                               İF1: Tarihe yardımcı bilim dallarının yelpazesi oldukça geniştir. Bu sebeple öğrenci-
                               lerin günlük hayatta en sık rastlayabileceği bilim dallarından seçim yapmak faydalı
                               olacaktır. Sınıfta bulunan öğrencilerin gereksinimlerine, ilgi ve ihtiyaçlarına göre bu
                               alanlara eklemeler veya çıkarmalar yapılabilir. Öğretmen, sınıfa bu bilim alanla-
         İçerik
                               rı ile ilgili bilgi kartları, haber sayfaları, dergiler, kitaplar, fotoğraflar, metinler vb.
                               malzemeler getirir. Gereksinim duyan öğrenciler için sesli betimlemeler, videolar,
                               dijital malzemeler kullanılabilir. Yazılı kaynakların metin büyüklüğüne, yazı-zemin
                               zıtlığına özen gösterilir.
                               SF1: Öğretmen; “Daha önceki dersimizde tarihsel bilginin üretim sürecinde yer alan
                               aşamaları öğrenmiştik, bu aşamaların neler olduğunu hatırlıyor musunuz?” soru-
                               suyla derse giriş yapar. Gelen yanıtlar tahtaya yazılır. Derste aktif olmayan öğren-
                               cilerden biri yanıtları tahtaya yazmakla görevlendirilebilir.
                               SF2: Ardından “Coğrafya bilimi, tarihî olayların nedenlerini anlamamıza yardımcı
                               olur. Bir coğrafi konumun özelliklerini ve o bölgenin doğal kaynaklarını bilmek ta-
                               rihî olaylar arasında neden-sonuç ilişkisi kurmamızı, bize sunulan tarihî bilgiyi an-
                               lamlandırmamızı sağlar.” anlatımını yaparken bu cümleleri basit düzeyde coğrafya
                               kartının altına öğretmen yazabileceği gibi derste aktif olmayan, topluluk önünde
         Süreç                 kendini ifade etmede güçlük çeken öğrencileri; karta yazma, yazılan kartı arkadaş-
                               larına gösterme ve zihin haritasında yerleştirme ile görevlendirebilir.
                               SF3: Öğretmen, öğrenciler tarafından söylenen ya da öğrencilere kendi aktardığı
                               bilim dallarının on tanesini sırasıyla kartona yazar, tahtada oluşturulmak istenen
                               zihin haritasına yerleştirip her birinin altına bilim dalı ile ilgili açıklayıcı cümleleri
                               ekler. Öğrencilere ipucu olması amacıyla öğretmen kartonlara önceden açıklayıcı
                               cümleler yazabilir. Derse aktif katılmayan öğrencileri cümleleri sesli okuması için
                               görevlendirebilir.










    38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43