Page 40 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 40
Tarih
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Tarihin Yardımcıları
Konu Tarihsel Bilginin Üretim Sürecini Çözümleyebilme
• Örnek tarih çalışmalarını inceleyerek tarihsel bilginin üretim sürecinde kullanı-
lan ‘‘konu veya sorun belirleme, kaynaklardan bilgi toplama, kaynağı inceleme,
kaynağı sorgulama, kaynağı yorumlama, kanıta dayalı ürün oluşturma’’ aşa-
Öğrenme Hedefleri malarını belirleyebilme
• Tarihsel bilginin üretim sürecindeki aşamalar arasında ilişki kurabilme
• Tarihsel bilginin üretim sürecinde tarihçilerin yararlandıkları bilim dallarını be-
lirleyebilme
Tarihe yardımcı bilim dalları (coğrafya, arkeoloji, kronoloji, diplomasi, nümismatik,
paleografya, heraldik, kimya, filoloji, epigrafi) ile ilgili bilgi kartları, haber sayfala-
Materyaller rı, dergiler, fotoğraflar, metinler vb. malzemelerinden oluşan bir malzeme kutusu,
renkli karton, tahta kalemi, bant, kalem, boş zihin haritası şablonu, yapıştırıcı, ma-
kas, renkli kalemler vb.
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte beyin fırtınası, zihin haritası, jigsaw ve seçim panosu teknikleri kulla-
nılmıştır.
Beyin Fırtınası: Derse giriş yaparken öğrencilerin dikkatini çekmek, derse adaptas-
yonlarını sağlamak amacıyla bu teknik kullanılmıştır.
Zihin haritası: Tarihe yardımcı bilim dallarının isimleri ve hangi yönlerden tarih bili-
mini destekledikleri bölümü çalışılırken bu tekniğe yer verilmiştir.
Etkinlik Açıklaması
Jigsaw: Tarihî bilgi üretilirken faydalanılan bilim dalları ile ilgili öğrenmeyi pekiştir-
me ve ürün oluşturma aşamasında bu yöntem kullanılmıştır.
Seçim Panosu: Tarihî bilgi üretilirken faydalanılan bilim dalları ile ilgili ürün oluştur-
ma aşamasında bu teknikten faydalanılmıştır.
Grafik Düzenleme: Tahtada zihin haritası oluştururken bu teknikten faydalanıl-
maktadır.
Öğretmen, derse hazırlık sürecinde en sık rastlanan yardımcı bilim alanlarını
belirler. Bu bilim alanları coğrafya, arkeoloji, kronoloji, diplomasi, nümismatik,
paleografya, heraldik, kimya, filoloji, epigrafi vb. olabilir. Öğretmen, sınıfa bu
bilim alanları ile ilgili bilgi kartları, haber sayfaları, dergiler, kitaplar, fotoğraflar,
metinler vb. malzemeler getirir (İF1).
Öğretmen “Daha önceki dersimizde tarihsel bilginin üretim sürecinde yer alan aşa-
Uygulama Süreci
maları öğrenmiştik, bu aşamaların neler olduğunu hatırlıyor musunuz?” sorusuyla
derse giriş yapar. Gelen yanıtlar tahtaya yazılır (SF1). Bir önceki dersin hatırlatıl-
masının ardından öğretmen, öğrencilere “Şimdi bilginin üretim sürecinde tarihçinin
yararlandığı bilim dallarını öğreneceğiz.” diyerek tahtanın ortasına “Tarihe Yar-
dımcı Bilim Dalları” yazar.
40