Page 40 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 40

Tarih

        9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Tarihin Yardımcıları
         Konu                  Tarihsel Bilginin Üretim Sürecini Çözümleyebilme
                                 •  Örnek tarih çalışmalarını inceleyerek tarihsel bilginin üretim sürecinde kullanı-
                                   lan ‘‘konu veya sorun belirleme, kaynaklardan bilgi toplama, kaynağı inceleme,
                                   kaynağı sorgulama, kaynağı yorumlama, kanıta dayalı ürün oluşturma’’ aşa-

         Öğrenme Hedefleri         malarını belirleyebilme
                                 •  Tarihsel bilginin üretim sürecindeki aşamalar arasında ilişki kurabilme

                                 •  Tarihsel bilginin üretim sürecinde tarihçilerin yararlandıkları bilim dallarını be-
                                   lirleyebilme

                               Tarihe yardımcı bilim dalları (coğrafya, arkeoloji, kronoloji, diplomasi, nümismatik,
                               paleografya, heraldik, kimya, filoloji, epigrafi) ile ilgili bilgi kartları, haber sayfala-
         Materyaller           rı, dergiler, fotoğraflar, metinler vb. malzemelerinden oluşan bir malzeme kutusu,
                               renkli karton, tahta kalemi, bant, kalem, boş zihin haritası şablonu, yapıştırıcı, ma-
                               kas, renkli kalemler vb.
         Süre                  2 ders saati

                               Bu etkinlikte beyin fırtınası, zihin haritası, jigsaw ve seçim panosu teknikleri kulla-
                               nılmıştır.
                               Beyin Fırtınası: Derse giriş yaparken öğrencilerin dikkatini çekmek, derse adaptas-
                               yonlarını sağlamak amacıyla bu teknik kullanılmıştır.
                               Zihin haritası: Tarihe yardımcı bilim dallarının isimleri ve hangi yönlerden tarih bili-
                               mini destekledikleri bölümü çalışılırken bu tekniğe yer verilmiştir.
         Etkinlik Açıklaması
                               Jigsaw: Tarihî bilgi üretilirken faydalanılan bilim dalları ile ilgili öğrenmeyi pekiştir-
                               me ve ürün oluşturma aşamasında bu yöntem kullanılmıştır.
                               Seçim Panosu: Tarihî bilgi üretilirken faydalanılan bilim dalları ile ilgili ürün oluştur-
                               ma aşamasında bu teknikten faydalanılmıştır.
                               Grafik  Düzenleme:  Tahtada  zihin  haritası  oluştururken  bu  teknikten  faydalanıl-
                               maktadır.
                               Öğretmen,  derse  hazırlık  sürecinde  en  sık  rastlanan  yardımcı  bilim  alanlarını
                               belirler.  Bu  bilim  alanları  coğrafya,  arkeoloji,  kronoloji,  diplomasi,  nümismatik,
                               paleografya,  heraldik,  kimya,  filoloji,  epigrafi  vb.  olabilir.  Öğretmen,  sınıfa  bu
                               bilim alanları ile ilgili bilgi kartları, haber sayfaları, dergiler, kitaplar, fotoğraflar,
                               metinler vb. malzemeler getirir (İF1).
                               Öğretmen “Daha önceki dersimizde tarihsel bilginin üretim sürecinde yer alan aşa-
         Uygulama Süreci
                               maları öğrenmiştik, bu aşamaların neler olduğunu hatırlıyor musunuz?” sorusuyla
                               derse giriş yapar. Gelen yanıtlar tahtaya yazılır (SF1). Bir önceki dersin hatırlatıl-
                               masının ardından öğretmen, öğrencilere “Şimdi bilginin üretim sürecinde tarihçinin
                               yararlandığı  bilim  dallarını  öğreneceğiz.”  diyerek  tahtanın  ortasına  “Tarihe  Yar-
                               dımcı Bilim Dalları” yazar.









    40
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45