Page 70 - Tarih Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 70
Tarih
9.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Ben Kimim?
Konu Orta Çağ İslam Medeniyeti’nde Bilim Sanat ve Kültüre Yön Verenler
Orta Çağ’daki başlıca medeniyet havzalarının bilim, kültür ve sanata etkilerine iliş-
Öğrenme Hedefleri
kin oluşturduğu ürünleri paylaşabilme
Materyaller Her öğrencinin rolüne göre getirdiği materyaller
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte beyin fırtınası, ters yüz öğrenme, raft tekniği, akran öğretimi ve dere-
celendirilmiş rubrikten yararlanılmıştır.
Beyin Fırtınası: Orta Çağ’da henüz keşfedilmemiş buluşlarla ilgili sorular sorularak
öğrencilerin, herhangi bir eleştiriye maruz kalmadan fikir üretmelerine ve ürettik-
leri fikirlerini serbestçe ortaya koymalarına fırsat vererek yaratıcı düşünme beceri-
lerine katkı sağlanır.
Ters Yüz Öğrenme Modeli: Esnek zaman ve öğrenme materyallerinde çeşitlilik
sağlanması nedeniyle kişiselleştirilmiş bir öğrenme ortamı oluşur. Evde çalışmaları-
nı yaparken zaman yönetimi becerileri gelişir. Derse hazır geldikleri için sınıf içinde
de verimli bir öğrenme ortamı sağlanmış olur.
Etkinlik Açıklaması Raft Tekniği (Rol, İzleyici, Format, Konu): Bu teknik kapsamında oluşturulan can-
landırmalar öğrencilerin derinlemesine düşünmelerini, empati kurmalarını ve su-
num becerilerini geliştirmelerini sağlar. Ayrıca, öğrenciler arasında iş birliğini teşvik
eder ve öğrenmeyi daha etkili ve eğlenceli hale getirir.
Akran Öğretimi: Bu teknik kullanılarak öğrencilerin öğrenme süreçlerine daha ak-
tif katılmaları sağlanır, bilgi paylaşımı ve yardımcı olma hissi öğrencilere kendini
değerli hissettirir, iletişim, empati, iş birliği, liderlik gibi sosyal beceriler kazanırlar,
böylelikle; sosyal, akademik ve kişisel gelişimlerine katkıda bulunulur.
Derecelendirilmiş Rubrik: Standartlaştırılmış olması nedeniyle daha şeffaf, adil ve
tutarlı bir değerlendirme yapılmış olur. Ayrıca öğrenciler beklentileri daha iyi anla-
mış olurlar.
Önceki dersin sonunda;
Öğretmen, Orta Çağ’da henüz keşfedilmemiş olan; antibiyotik, anestezi,
Amerika’nın keşfi, internet, fabrika, pop-art, kübizm rock-rap müzik vb. buluşları
tahtaya yazar veya görsellerini yansıtır. Öğrencilere “Bunlar arasındaki bağlantı ne
olabilir?” diye sorar. Birkaç cevap aldıktan sonra hiçbirinin Orta Çağ’da olmadığını,
sonraki çağlarda keşfedildiklerini söyleyerek, öğrencilere; “Günümüzde hala
keşfedilmemiş olsalardı sizce nasıl bir hayat olurdu?” ve “Keşfedilmiş olmalarının
Uygulama Süreci şu anki yaşantınıza etkileri nelerdir?” diye sorarak öğrencilerden sözlü olarak
cevapları alır. Ardından keşiflerin yaşamımızdaki önemine değinerek bir sonraki
derste Orta Çağ’daki başlıca medeniyet havzalarından İslam Medeniyeti’nin bilim,
kültür ve sanata etkilerine ilişkin bir etkinlik planladığını söyler (İF1). Bu etkinlikte
grupların olacağını ve grupların genellikle drama yapacağını belirtir (ÜF1).
Sonrasında ayrıntılı bilgi vereceğini bu bilgileri dikkate alarak bir sonraki derse
evde hazırlanarak gelmeleri gerektiğini belirtir.
70