Page 105 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 105
Türk Dili ve Edebiyatı
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Dede Korkut’un Aynası
Sosyolojik, felsefi ve kültürel hayatta meydana gelen değişimlerin edebiyata yansı-
Konu
ması ve edebî metinlerde bu yansımaların izleri
TDE2.3. “Nesillerin Mirası” temasına uygun nitelikler taşıyan metinleri çözümleye-
Öğrenme Hedefleri
bilme
Materyaller Etkileşimli tahta, A4 kâğıdı, dijital içerikler.
Süre 4 ders saati
Bu etkinlikte okuma alanının geliştirilmesine yönelik soru- cevap, doğrudan anla-
tım, eşleştirme etkinliği, tanılayıcı dallanmış ağaç ve T diyagramı kullanılmıştır.
Soru-Cevap Tekniği: Öğrencilere düşündürücü sorular sorulur. Bu etkinlikte sorula-
cak sorular tahtaya yazılır veya sınıfa direkt sunulur. Cevaplar için öğrencilere ye-
terli zaman ve eşit fırsatlar verilir.
Doğrudan Anlatım Yöntemi: Öğretimi yapılacak içeriğin ardışık şekilde sıralanma-
sı, öğrencilerin tam katılımı, öğretmenin düzeltici dönütler vermesi şeklinde ger-
çekleştirilmektedir. Öğretmen bu etkinlikte hikâye yapısıyla ilgili doğrudan anlatım
yapar.
Bilgi Haritası: Bir metindeki önemli sözel bilgilerin ve bu bilgiler arasındaki ilişkile-
Etkinlik Açıklaması rin şematik olarak gösterilme biçimidir. Bu etkinlikte bilgi haritasındaki boşluklar;
karakterlerin isimleri, metinde hangi amaçla hareket ettikleri, karakterlerin özel-
likleri gibi bilgilerle doldurulur.
T Diyagramı: Karşılaştırma amacıyla bilgileri sütunlara ayıran bir grafik düzenle-
yicidir. Bu etkinlikte “Dede Korkut Hikâyeleri” ile romanın yapı unsurları, yazıldıkla-
rı dönemin özellikleri veya dil ve anlatım özelliklerini yansıtan ifadeler arasındaki
farkları ortaya koyması için T diyagramı kullanılır.
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç Tekniği: Öğrencilerin önermelere verdikleri cevaplar
sayesinde sonuca ulaşmalarını sağlayan bir ölçme değerlendirme aracıdır. Bu et-
kinlikte de metnin dil ve anlatım özellikleri ve yapı unsurlarıyla ilgili önermelerin yer
aldığı test uygulanarak öğrencilere öğretim ve değerlendirme yapılır.
Dersin başında bir önceki derste tahliline başlanan “Dede Korkut Hikâyeleri”nin te-
ması, konusu, yapı özellikleri hatırlatılır. Öğrencilere daha önce öğretmen tarafın-
dan hazırlanan boş bilgi haritası, dersin başında her sıraya bir tane olacak şekilde
dağıtılır (iki kişiye bir kâğıt olacak şekilde) (SF1). Bilgi haritasındaki boşlukların;
karakterlerin isimleri, metinde hangi amaçla hareket ettikleri, karakterlerin özellik-
leri gibi bilgilerle doldurulması gerektiği öğrencilere söylenir. Öğrenciler, öğretme-
nin dersin başında yaptığı hatırlatmalardan yola çıkarak bilgi haritasını doldurur.
Uygulama Aşamaları Daha sonra öğretmen tarafından etkileşimli tahtadan bilgi haritasının doldurulmuş
hâli açılır (FÖOD1). Öğrencilere tahtadaki harita ile kendi haritalarını karşılaştır-
maları söylenir (SF2). Karşılaştırma bittikten sonra öğretmen metindeki karakter-
lerin özellikleri ile ilgili sözel açıklamalarda bulunur.
Öğretmen “Dede Korkut Hikâyeleri”nin dil ve anlatım özellikleriyle ilgili bilgilendir-
me yapar. EBA’dan konuyla ilgili bir seslendirilmiş metin açar (örneğin, EBA’da baş-
lık: Dede Korkut Hikâyeleri’nde Dil gibi). Metin, öğrenciler tarafından dinlenir (İF1).
105