Page 105 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 105

Türk Dili ve Edebiyatı

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI





        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
         Etkinlik Adı          Dede Korkut’un Aynası
                               Sosyolojik, felsefi ve kültürel hayatta meydana gelen değişimlerin edebiyata yansı-
         Konu
                               ması ve edebî metinlerde bu yansımaların izleri
                               TDE2.3. “Nesillerin Mirası” temasına uygun nitelikler taşıyan metinleri çözümleye-
         Öğrenme Hedefleri
                               bilme
         Materyaller           Etkileşimli tahta, A4 kâğıdı, dijital içerikler.
         Süre                  4 ders saati
                               Bu etkinlikte okuma alanının geliştirilmesine yönelik soru- cevap, doğrudan anla-
                               tım, eşleştirme etkinliği, tanılayıcı dallanmış ağaç ve T diyagramı kullanılmıştır.
                               Soru-Cevap Tekniği: Öğrencilere düşündürücü sorular sorulur. Bu etkinlikte sorula-
                               cak sorular tahtaya yazılır veya sınıfa direkt sunulur. Cevaplar için öğrencilere ye-
                               terli zaman ve eşit fırsatlar verilir.
                               Doğrudan Anlatım Yöntemi: Öğretimi yapılacak içeriğin ardışık şekilde sıralanma-
                               sı, öğrencilerin tam katılımı, öğretmenin düzeltici dönütler vermesi şeklinde ger-
                               çekleştirilmektedir. Öğretmen bu etkinlikte hikâye yapısıyla ilgili doğrudan anlatım
                               yapar.
                               Bilgi Haritası: Bir metindeki önemli sözel bilgilerin ve bu bilgiler arasındaki ilişkile-
         Etkinlik Açıklaması   rin şematik olarak gösterilme biçimidir. Bu etkinlikte bilgi haritasındaki boşluklar;
                               karakterlerin isimleri, metinde hangi amaçla hareket ettikleri, karakterlerin özel-
                               likleri gibi bilgilerle doldurulur.
                               T Diyagramı: Karşılaştırma amacıyla bilgileri sütunlara ayıran bir grafik düzenle-
                               yicidir. Bu etkinlikte “Dede Korkut Hikâyeleri” ile romanın yapı unsurları, yazıldıkla-
                               rı dönemin özellikleri veya dil ve anlatım özelliklerini yansıtan ifadeler arasındaki
                               farkları ortaya koyması için T diyagramı kullanılır.

                               Tanılayıcı  Dallanmış  Ağaç  Tekniği:  Öğrencilerin  önermelere  verdikleri  cevaplar
                               sayesinde sonuca ulaşmalarını sağlayan bir ölçme değerlendirme aracıdır. Bu et-
                               kinlikte de metnin dil ve anlatım özellikleri ve yapı unsurlarıyla ilgili önermelerin yer
                               aldığı test uygulanarak öğrencilere öğretim ve değerlendirme yapılır.

                               Dersin başında bir önceki derste tahliline başlanan “Dede Korkut Hikâyeleri”nin te-
                               ması, konusu, yapı özellikleri hatırlatılır. Öğrencilere daha önce öğretmen tarafın-
                               dan hazırlanan boş bilgi haritası, dersin başında her sıraya bir tane olacak şekilde
                               dağıtılır (iki kişiye bir kâğıt olacak şekilde) (SF1). Bilgi haritasındaki boşlukların;
                               karakterlerin isimleri, metinde hangi amaçla hareket ettikleri, karakterlerin özellik-
                               leri gibi bilgilerle doldurulması gerektiği öğrencilere söylenir. Öğrenciler, öğretme-
                               nin dersin başında yaptığı hatırlatmalardan yola çıkarak bilgi haritasını doldurur.
         Uygulama Aşamaları    Daha sonra öğretmen tarafından etkileşimli tahtadan bilgi haritasının doldurulmuş
                               hâli açılır (FÖOD1). Öğrencilere tahtadaki harita ile kendi haritalarını karşılaştır-
                               maları söylenir (SF2). Karşılaştırma bittikten sonra öğretmen metindeki karakter-
                               lerin özellikleri ile ilgili sözel açıklamalarda bulunur.
                               Öğretmen “Dede Korkut Hikâyeleri”nin dil ve anlatım özellikleriyle ilgili bilgilendir-
                               me yapar. EBA’dan konuyla ilgili bir seslendirilmiş metin açar (örneğin, EBA’da baş-
                               lık: Dede Korkut Hikâyeleri’nde Dil gibi). Metin, öğrenciler tarafından dinlenir (İF1).

                                                                                                         105
   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110