Page 106 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 106

Türk Dili ve Edebiyatı

        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Bu bilgilendirmeden sonra etkileşimli tahtadan öğretmenin daha önceden hazır-
                               ladığı metnin dil ve anlatım özellikleri ve yapı unsurlarıyla ilgili önermelerin yer al-
                               dığı tanılayıcı dallanmış ağaç testi açılır (ÜF1). Gönüllü öğrencilerden başlanarak
                               etkinlik tahtada gerçekleştirilir (İF2). Yanlış cevap veren öğrencilere anında dönüt
                               verilerek destekleyici yönlendirme ile doğru çıkışı bulmaları sağlanır.

                               Öğretmen ders kitabında yer alan “Dede Korkut Hikâyeleri”nden bir hikâye örneği
                               açar ve öğrencilerden metnin içeriğine, yapı unsurlarına, dil ve anlatım özellikleri-
                               ne, metnin yazıldığı dönemle ve toplumla ilişkisine bakmalarını ister (İF3). Öğret-
                               men öğrencilere sorular yöneltir. Gelen cevaplar öğretmen tarafından metinden
                               örnekler verilerek değerlendirilir (İF4). Bunun yanı sıra gelen cevaplar; millî, manevi
                               ve evrensel değerlerin aktarımı bakımından öğretmen tarafından ele alınır (örne-
                               ğin, EBA’dan Dede Korkut Hikâyeleri’ndeki millî, evrensel değerler ile ilgili videolar
                               izletilebilir), soru-cevap yoluyla öğrencilerin verdikleri cevaplar üzerine düşünmesi
                               sağlanıp bu değerlere dair farkındalık kazandırılır.
                               Öğretmen öğrencilerin konuyla ilgili (millî, manevi ve evrensel değerlerin metinde
                               aktarımı) kazanımlarını ölçmek amacıyla daha önceden hazırladığı eşleştirme et-
                               kinliğini etkileşimli tahtadan açar (İF5). Eşleştirme etkinliğinde metinde çeşitli millî,
                               manevi unsurları içeren örnek bölümler ve millî, manevi unsurları ifade eden kav-
                               ramları karışık olarak verir. Kavramlar ile bu kavramları yansıtan örnek bölümlerin
                               öğrenciler tarafından eşleştirilmesi istenir (SF3). Öğrenciler bu eşleştirmeleri söz
                               alarak  gerçekleştirir.  Öğretmen  gelen  doğru  cevapları  detaylandırarak  açıklar,
                               yanlış cevaplara anında dönüt vererek düzeltir. Öğretmen, “Dede Korkut Hikâyele-
                               ri”nin tarihî süreç içindeki önemi ve edebî değeri hakkında açıklamalarda bulunur.
                               Daha önce tahlil edilen “Dede Korkut Hikâyeleri” ile ara metin olarak belirlenen
                               Servetifünun Dönemi’ne ait roman özeti etkileşimli tahtadan açılır (OGM Mater-
                               yal Etkileşimli Kitap) (İF6). “Dede Korkut Hikâyeleri” ile Servetifünun Dönemi’ne ait
                               roman özetinin dil ve üslup yönünden karşılaştırılacağı söylenir. Gönüllü öğrenci-
                               ler tarafından Dede Korkut Hikâyeleri ve roman özeti okunur (SF4). Roman özeti
                               okunduktan sonra öğrencilerden “Dede Korkut Hikâyeleri” ile romanın yapı unsur-
                               ları, yazıldıkları dönemin özellikleri veya dil ve anlatım özelliklerini yansıtan ifadeler
                               arasındaki farkları ortaya koyması istenir. Yapılan tespitler için T diyagramından
                               faydalanılır (ÜF2). Öğretmen tahtaya boş T diyagramı çizer. Bir tarafa “Dede Kor-
                               kut Hikâyeleri” başlığını diğer tarafa “Mai ve Siyah” (ya da seçilen farklı bir roman)
                               başlığını yazar ve öğrencilere 10 dakika zaman verir (SF5). Öğrenciler sıra arka-
                               daşları ile cevaplar üzerine düşünür (SF1). Gönüllü öğrencilerden başlanarak isti-
                               şare edilen cevapları diyagrama yazmaları sağlanır. Öğretmen diyagramda  eksik
                               veya yanlış doldurulan yerleri öğrencilerle etkileşimli hâlde düzeltir. Diyagramın ta-
                               mamlanmasının ardından iki metnin içerik, yapı, yazıldıkları dönem, dil ve anlatım
                               özelliklerine dair öğrencilerin gözden kaçırdığı tamamlayıcı bilgilere sözel olarak
                               değinilir. Ayrıca öğretmen, doldurulan T diyagramını basılı hâle getirerek dosyala-
                               rına koymaları üzere öğrencilere dağıtır.

                               Öğrenciler ders süreci boyunca aşağıdaki hedeflere ulaşması bakımından değer-
                               lendirilir:

                               Öğrenci metnin yapı unsurları, içerik, dil ve anlatım özelliklerini tespit eder (Bu tes-
         Değerlendirme
                               pitin değerlendirilmesinde tanılayıcı dallanmış ağaç testinden faydalanılır.).
                               Öğrenciler metinler arası karşılaştırmalar yapar (Metinler arası karşılaştırmalar T
                               diyagramı ile değerlendirilir.)


    106
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111