Page 113 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 113
Türk Dili ve Edebiyatı
10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen 5-6 kişilik gruplar oluşturur (SF1). Her grup kendi sözcüsünü seçer. Öğ-
retmen köşelenme tekniğini kullanarak sınıfın dört köşesine farklı hikâyelerin isim-
lerinin yer aldığı (FÖOD1) hikâye kartlarını koyar (İF1). Her grup köşeleri gezer-
ken kendi aralarında konuşarak seçmek istediği hikâyeye karar verir (İF2). Hikâye
kartı seçildikten sonra grup sözcüleri gruptaki kişilerin neden o hikâyeyi seçtiğini
gerekçeleriyle anlatır. Gruplara yeterli süre verileceği (SF2) ve bu sürede seçilen
hikâyede yer alan karakterlerin grup içinde dağıtılacağı söylenir. Gruplar hikâyede
bulunan karakterlerin kimler tarafından canlandırılacağına kendi aralarında karar
verir (SF3).
Görev dağılımı yapıldıktan sonra öğretmen geçmiş derslerde kullandığı notları et-
kileşimli tahtadan açar. Doğrudan anlatım yaparak aldırdığı notlar doğrultusunda
hikâyedeki kişiler, zaman, mekân ve dil anlatım özellikleri ile ilgili edindikleri bilgile-
ri kullanmalarını ve ön bilgileri doğrultusunda (SF4) kendi yorumlarını katarak bir
canlandırma planı hazırlamalarını ister (ÜF1). Bu aşamada öğretmen öğrencilerin
kostüm, dekor gibi materyalleri de belirlemelerini; öğrencilerin amaca, konuya, he-
def kitleye uygun konuşma yöntem ve stratejileri seçmelerini ve bunları öğrenme
günlüklerine not almalarını hatırlatır (ÜF2). Öğretmen belirlenen kostüm, dekor
gibi materyallerin bir sonraki süreçte hazırlanmış olarak sınıfa getirilmesi gerek-
tiğini söyler.
Öğretmen, öğrencilere sunum sürecinde iletişim ve görgü kurallarına uygun ha-
reket etmeleri gerektiğini söyler (SF5). Öğrencinin seçtiği karakteri tahlil ederek,
planlamasına göre canlandırması ve karaktere kendi yorumunu katması istenir
(SF6). Öğrencilerin metne kendi yorumlarını katarken bağdaşıklık ögelerinden ve
düşünceyi geliştirme yollarından faydalanmaları, dili kurallarına uygun bir şekilde
kullanmaları beklenir. Daha sonra öğrenciler, hazırladıkları canlandırma planının
grup arkadaşları ile tutarlı ilerleyip ilerlemediğini ve ana düşünce ile olan ilişkisini
karşılaştırır. Öğretmen verilen sürenin (SF2) ardından her bir grubun yanına gider
ve gruplara dönütler sağlar. Dönütler doğrultusunda sınıf dışında eksiklerin ta-
mamlanmasını ister.
Öğrenciler, canlandırma için uygun olan dekor ve görsel ögeleri sınıfta düzenler
(SF7). Öğrenciler sınıfta gerekli ortam düzenlemelerinin ardından canlandırma-
larını yapar ve canlandırma sürecinde hikâyedeki iletileri sınıf ortamında açık bir
şekilde ifade eder. Öğrenciler metne kendi yorumlarını katarken bağdaşıklık öge-
lerinden faydalanırlar, aynı zamanda Türkçeyi millî bir bilinçle, kurallarına uygun
bir şekilde kullanırlar. Performans sürecinde öğrencilerin canlandırmaları öğret-
men tarafından dereceli puanlama anahtarı ile puanlanır (İF3). Puanlamada öz-
günlük, dil yapıları, ana düşünceye uygunluk, mekân ve zaman yönetimi, beden dili
kullanımı, görsel ve işitsel ögelerin kullanımı ile ilgili seçenekler yer alabilir. Öğret-
men öğrencilerin canlandırma sürecindeki davranış, duygu ve düşüncelerine, sözlü
anlatımlarına yönelik dönütler verir. Geri bildirimlerden hareketle bundan sonra
yapacakları konuşmalar için kendilerine yeni hedefler belirlemeleri, özgün bir ko-
nuşmacı kimliği oluşturmak için neler yapılması gerektiği konuşularak ders sonlan-
dırılır.
113