Page 113 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 113

Türk Dili ve Edebiyatı

                                        10.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen 5-6 kişilik gruplar oluşturur (SF1). Her grup kendi sözcüsünü seçer. Öğ-
                               retmen köşelenme tekniğini kullanarak sınıfın dört köşesine farklı hikâyelerin isim-
                               lerinin yer aldığı (FÖOD1)  hikâye kartlarını koyar (İF1). Her grup köşeleri gezer-
                               ken kendi aralarında konuşarak seçmek istediği hikâyeye karar verir (İF2). Hikâye
                               kartı seçildikten sonra grup sözcüleri gruptaki kişilerin neden o hikâyeyi seçtiğini
                               gerekçeleriyle anlatır. Gruplara yeterli süre verileceği (SF2) ve bu sürede seçilen
                               hikâyede yer alan karakterlerin grup içinde dağıtılacağı söylenir. Gruplar hikâyede
                               bulunan karakterlerin kimler tarafından canlandırılacağına kendi aralarında karar
                               verir (SF3).
                               Görev dağılımı yapıldıktan sonra öğretmen geçmiş derslerde kullandığı notları et-
                               kileşimli tahtadan açar. Doğrudan anlatım yaparak aldırdığı notlar doğrultusunda
                               hikâyedeki kişiler, zaman, mekân ve dil anlatım özellikleri ile ilgili edindikleri bilgile-
                               ri kullanmalarını ve ön bilgileri doğrultusunda (SF4) kendi yorumlarını katarak bir
                               canlandırma planı hazırlamalarını ister (ÜF1). Bu aşamada öğretmen öğrencilerin
                               kostüm, dekor gibi materyalleri de belirlemelerini; öğrencilerin amaca, konuya, he-
                               def kitleye uygun konuşma yöntem ve stratejileri seçmelerini ve bunları öğrenme
                               günlüklerine  not  almalarını  hatırlatır  (ÜF2).  Öğretmen  belirlenen  kostüm,  dekor
                               gibi materyallerin bir sonraki süreçte hazırlanmış olarak sınıfa getirilmesi gerek-
                               tiğini söyler.
                               Öğretmen,  öğrencilere  sunum  sürecinde  iletişim  ve  görgü  kurallarına  uygun  ha-
                               reket etmeleri gerektiğini söyler (SF5). Öğrencinin seçtiği karakteri tahlil ederek,
                               planlamasına  göre  canlandırması    ve  karaktere  kendi  yorumunu  katması  istenir
                               (SF6). Öğrencilerin metne kendi yorumlarını katarken bağdaşıklık ögelerinden ve
                               düşünceyi geliştirme yollarından faydalanmaları, dili kurallarına uygun bir şekilde
                               kullanmaları beklenir. Daha sonra öğrenciler, hazırladıkları canlandırma planının
                               grup arkadaşları ile tutarlı ilerleyip ilerlemediğini ve ana düşünce ile olan ilişkisini
                               karşılaştırır. Öğretmen verilen sürenin (SF2) ardından her bir grubun yanına gider
                               ve  gruplara  dönütler  sağlar.  Dönütler  doğrultusunda  sınıf  dışında  eksiklerin  ta-
                               mamlanmasını ister.
                               Öğrenciler, canlandırma için uygun olan dekor ve görsel ögeleri sınıfta düzenler
                               (SF7). Öğrenciler sınıfta gerekli ortam düzenlemelerinin ardından canlandırma-
                               larını yapar ve canlandırma sürecinde hikâyedeki iletileri sınıf ortamında açık bir
                               şekilde ifade eder. Öğrenciler metne kendi yorumlarını katarken bağdaşıklık öge-
                               lerinden faydalanırlar, aynı zamanda Türkçeyi millî bir bilinçle, kurallarına uygun
                               bir  şekilde  kullanırlar.  Performans  sürecinde  öğrencilerin  canlandırmaları  öğret-
                               men tarafından dereceli puanlama anahtarı ile puanlanır (İF3). Puanlamada öz-
                               günlük, dil yapıları, ana düşünceye uygunluk, mekân ve zaman yönetimi, beden dili
                               kullanımı, görsel ve işitsel ögelerin kullanımı ile ilgili seçenekler yer alabilir. Öğret-
                               men öğrencilerin canlandırma sürecindeki davranış, duygu ve düşüncelerine, sözlü
                               anlatımlarına  yönelik  dönütler  verir.  Geri  bildirimlerden  hareketle  bundan  sonra
                               yapacakları konuşmalar için kendilerine yeni hedefler belirlemeleri, özgün bir ko-
                               nuşmacı kimliği oluşturmak için neler yapılması gerektiği konuşularak ders sonlan-
                               dırılır.










                                                                                                         113
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118