Page 121 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 121

Türk Dili ve Edebiyatı

                                        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               (Bu etkinliğe hazırlık için öğrencilere “Geçmişte nasıl haberleşiyorduk?” sorusu yö-
                               neltilerek öğrencilerden bu sorunun yanıtını aramaları ve tarihsel süreçte insanlar
                               tarafından hangi iletişim araçlarının kullanıldığı ile ilgili bir araştırma yapmaları is-
                               tenir.)
                               Dersin başında öğretmen tarafından farklı şekillerde hazırlanan mektuplarda yer
                               alan hitap çeşitleri etkileşimli tahtadan açılır (İF1). Öğrencilere, “Bu hitabı içeren
                               mektup sizce kime yazılmış olabilir? Sizce mektubun içeriği nedir?” soruları yönelti-
                               lir. Verilen cevaplardan hareketle mektup türünde, hitap edilen kişiye ve mektubun
                               içeriğine  göre  çeşitli  duyguların  (sevgi,  saygı,  dostluk  vb.)  yansıtıldığı  ifade  edilir
                               (SF1).

                               Öğrencilerden  -önceki  derste  öğretmenin  sorduğu  sorularla  ilgili-  araştırma
                               sonuçlarını sunmaları istenir.

                               Öğrencilerin araştırma sonuçlarını sınıfta paylaşmasının ardından öğretmen, din-
                               lenecek/izlenecek video için dinleme stratejilerinden en uygun olanı seçmeleri için
                               öğrencileri yönlendirir (Örneğin seçici dinleme stratejisi kullanılarak metin izlenir/
                               dinlenir.) (İF2).

                               Etkileşimli tahtadan e-postanın iletişimdeki rolü ile ilgili bir video açılır (FÖOD1,
                               FÖOD2) (ogmmateryal.eba.gov.tr. eba.gov.tr sitelerinde yer alan videolar içinden
                               “e-posta” başlığı altında uygun görülen videolardan biri gibi.).
                               Dinlemeden/izlemeden sonra dedikodu tekniği kullanılır. İki kişilik öğrenci grupla-
                               rı oluşturulu. E-postanın diğer iletişim araçlarına göre avantajlarının neler olduğu
         Uygulama Süreci       üzerinde fikir yürütmeleri istenir. 2-3 dakika konuşmadan sonra öğrenciler yer de-
                               ğiştirerek yeni gruplarında aynı şekilde fikir alışverişi yaparlar. Bu etkinliğin sonun-
                               da her grup fikrini sınıftaki diğer gruplar ile paylaşır.
                               Öğretmen  e-postanın  iletişimdeki  rolü  ile  ilgili  bilgileri  özetler.  Daha  sonra  fikir
                               taraması tekniği kullanılır. 4-9 kişilik öğrenci grupları oluşturulur. Öğrencilerin or-
                               talama 5 dakika süre verilir. Gruplar kendi aralarında e-postanın iletişimdeki rolü
                               hakkında ve teknolojinin ilerlemesiyle birlikte uzak gelecekte iletişimin varabileceği
                               noktanın ne olabileceği ile ilgili konuşurlar. Her gruptan bir öğrenci, gruplarında
                               oluşan fikirleri sınıfla paylaşır (SF2).

                               Öğretmen, iletişimde dil yanlışlarını içeren karşılıklı konuşma şeklinde hazırlanmış
                               birkaç  metin  örneğini  etkileşimli  tahtadan  açar  (anlatım  bozuklukları,  yazım  ve
                               noktalama yanlışlarını içeren cümlelerle kurulmuş diyaloglar gibi.) (İF3). Öğrenciler
                               önceki etkinlikte oluşturulan, gruplarına yeniden geçerler. Öğretmen, balık kılçığı
                               yöntemini  kullanarak  öğrencilerden  bu  metinlerde  yer  alan  dil  yanlışlarını  ve  bu
                               yanlışların nedenlerini bulmalarını ister.
                               Öğrencilere bu etkinlik için gerekli süre tanınır (SF3). Süre bitiminde öğrencilerden
                               cevaplar alınır. Öğretmen, alınan cevapların değerlendirilmesinden sonra iletişim-
                               de kullanılması gereken doğru dil yapısının önemini vurgular.
                               Dinlenen/izlenen metinde (e-posta ve iletişim ile ilgili metin) iletişimde anlaşmaz-
                               lığa  ve  karmaşaya  sebep  olabilecek  ifadelere  yer  verilip  verilmediği  öğrencilere
                               sorulur. Verilen cevaplardan sonra metindeki örnek cümleler üzerinden kullanılan
                               dilin özellikleri öğretmen tarafından ifade edilir (Dilin işlevlerinin iletişimde doğru
                               kullanımı, iletişim sürecindeki temel unsurlar vb.).




                                                                                                         121
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126