Page 121 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 121
Türk Dili ve Edebiyatı
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
(Bu etkinliğe hazırlık için öğrencilere “Geçmişte nasıl haberleşiyorduk?” sorusu yö-
neltilerek öğrencilerden bu sorunun yanıtını aramaları ve tarihsel süreçte insanlar
tarafından hangi iletişim araçlarının kullanıldığı ile ilgili bir araştırma yapmaları is-
tenir.)
Dersin başında öğretmen tarafından farklı şekillerde hazırlanan mektuplarda yer
alan hitap çeşitleri etkileşimli tahtadan açılır (İF1). Öğrencilere, “Bu hitabı içeren
mektup sizce kime yazılmış olabilir? Sizce mektubun içeriği nedir?” soruları yönelti-
lir. Verilen cevaplardan hareketle mektup türünde, hitap edilen kişiye ve mektubun
içeriğine göre çeşitli duyguların (sevgi, saygı, dostluk vb.) yansıtıldığı ifade edilir
(SF1).
Öğrencilerden -önceki derste öğretmenin sorduğu sorularla ilgili- araştırma
sonuçlarını sunmaları istenir.
Öğrencilerin araştırma sonuçlarını sınıfta paylaşmasının ardından öğretmen, din-
lenecek/izlenecek video için dinleme stratejilerinden en uygun olanı seçmeleri için
öğrencileri yönlendirir (Örneğin seçici dinleme stratejisi kullanılarak metin izlenir/
dinlenir.) (İF2).
Etkileşimli tahtadan e-postanın iletişimdeki rolü ile ilgili bir video açılır (FÖOD1,
FÖOD2) (ogmmateryal.eba.gov.tr. eba.gov.tr sitelerinde yer alan videolar içinden
“e-posta” başlığı altında uygun görülen videolardan biri gibi.).
Dinlemeden/izlemeden sonra dedikodu tekniği kullanılır. İki kişilik öğrenci grupla-
rı oluşturulu. E-postanın diğer iletişim araçlarına göre avantajlarının neler olduğu
Uygulama Süreci üzerinde fikir yürütmeleri istenir. 2-3 dakika konuşmadan sonra öğrenciler yer de-
ğiştirerek yeni gruplarında aynı şekilde fikir alışverişi yaparlar. Bu etkinliğin sonun-
da her grup fikrini sınıftaki diğer gruplar ile paylaşır.
Öğretmen e-postanın iletişimdeki rolü ile ilgili bilgileri özetler. Daha sonra fikir
taraması tekniği kullanılır. 4-9 kişilik öğrenci grupları oluşturulur. Öğrencilerin or-
talama 5 dakika süre verilir. Gruplar kendi aralarında e-postanın iletişimdeki rolü
hakkında ve teknolojinin ilerlemesiyle birlikte uzak gelecekte iletişimin varabileceği
noktanın ne olabileceği ile ilgili konuşurlar. Her gruptan bir öğrenci, gruplarında
oluşan fikirleri sınıfla paylaşır (SF2).
Öğretmen, iletişimde dil yanlışlarını içeren karşılıklı konuşma şeklinde hazırlanmış
birkaç metin örneğini etkileşimli tahtadan açar (anlatım bozuklukları, yazım ve
noktalama yanlışlarını içeren cümlelerle kurulmuş diyaloglar gibi.) (İF3). Öğrenciler
önceki etkinlikte oluşturulan, gruplarına yeniden geçerler. Öğretmen, balık kılçığı
yöntemini kullanarak öğrencilerden bu metinlerde yer alan dil yanlışlarını ve bu
yanlışların nedenlerini bulmalarını ister.
Öğrencilere bu etkinlik için gerekli süre tanınır (SF3). Süre bitiminde öğrencilerden
cevaplar alınır. Öğretmen, alınan cevapların değerlendirilmesinden sonra iletişim-
de kullanılması gereken doğru dil yapısının önemini vurgular.
Dinlenen/izlenen metinde (e-posta ve iletişim ile ilgili metin) iletişimde anlaşmaz-
lığa ve karmaşaya sebep olabilecek ifadelere yer verilip verilmediği öğrencilere
sorulur. Verilen cevaplardan sonra metindeki örnek cümleler üzerinden kullanılan
dilin özellikleri öğretmen tarafından ifade edilir (Dilin işlevlerinin iletişimde doğru
kullanımı, iletişim sürecindeki temel unsurlar vb.).
121