Page 127 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 127
Türk Dili ve Edebiyatı
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Yâr Bana Bir Eğlence!
Karagöz metnindeki dramatik yapı unsurları ve bu unsurların birbirleriyle ilişkisi,
Konu
iletişimde dilin önemi
TDE2.2. “Bir Diyeceğim Var!” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabilme
Öğrenme Hedefleri
TDE2.3. “Bir Diyeceğim Var!” temasında ele alınan metinleri çözümleyebilme
Materyaller Dijital içerikler, A4 kâğıdı.
Etkinlik Süresi 6 ders saati
Bu okuma etkinliğinde soru-cevap, doğrudan anlatım tekniği kullanılmış;
tereyağı ekmek, konuşma bileti, balık kılçığı diyagramı, tanılayıcı dallanmış ağaç,
beyin fırtınası, kavram haritası tekniklerinden faydalanılmıştır.
Soru - Cevap Tekniği: Öğrencilere düşündürücü sorular sorulmaktadır. Cevaplar
için öğrencilere yeterli zaman ve eşit fırsatlar verilmektedir. Bu etkinlikte öğrenci-
lere çeşitli sorular sorularak metnin yapı unsurları, dil ve anlatım özellikleriyle ilgili
bilgilere ulaşması hedeflenir.
Doğrudan Anlatım Tekniği: Öğretimi yapılacak içeriğin ardışık şekilde sıralanması,
öğrencilerin tam katılımı, öğretmenin düzeltici dönütler vermesi şeklinde gerçek-
leştirilmektedir. Bu etkinlikte Karagöz ve Hacivat’ın özellikleri öğretmen tarafından
doğrudan anlatım ile sınıfa aktarılır.
Tereyağı Ekmek Tekniği: Öğretmen tarafından bir problem, soru ya da konu öğ-
rencilere verildikten sonra öğrencilerden önce tek başlarına düşünmeleri, daha
sonra arkadaşları ile bir araya gelerek düşüncelerini tartışmalarını sağlayan bir
tekniktir. Bu etkinlikte öğrenci diyalogların kime ait olabileceğini önce kendi düşü-
nür daha sonra düşüncesini not alır. Grup arkadaşlarıyla bir araya gelerek düşün-
celerini paylaşır ve tartışır. Ulaşılan sonuçları grup sözcüleri sınıfa sunar.
Etkinlik Açıklaması Konuşma Biletleri Tekniği: Öğrencilerin eşit sürede konuşmasına ve düşüncelerini
anlatmalarına dayanan tekniktir. Her biletin bir konuşma süresi vardır. Öğrenciler
biletleri bitene kadar konuşurlar. Uygulama, öğrencilerin elindeki biletler bitene
kadar devam eder.
Beyin Fırtınası Tekniği: Ortaya atılan bir kavram hakkında akla gelen ilk fikirlerin
doğrudan ifade edilmesidir. Beyin fırtınası, tek başına veya bir grupla yapılabilir.
Fikirlerin, akla gelir gelmez açığa çıkması istenir. Fikirler başta yargılanmaz ve eleş-
tirilmez, hiçbir fikir göz ardı edilmez, böylece öğrencinin tüm fikirlerini çekinmeden,
aklına geldiği gibi sunması sağlanmaya çalışılır. Yargılama yapılmadığı için fikirle-
rin birbirini besleyeceği ve birbirine evrileceği varsayılır.
Kavram Haritası Tekniği: Daha geniş bir kavram başlığı altındaki kavramların bir-
birleriyle ilişkilerini gösteren iki boyutlu bir şemadır. Bu etkinlikte öğretmen etkile-
şimli tahtadan Karagöz metninin dramatik örgüsünü oluşturan unsurların sadece
ana başlıklarının yer aldığı bir kavram haritası kullanır (kişiler, yer, zaman, çatışma).
Balık Kılçığı Diyagramı: Neden ve alt nedenlerin yazıldığı bir yöntemdir. Bir proble-
min ana nedeninin belirlenerek alt nedenlerine ulaşıldığı bir tekniktir. Bu etkinlikte,
Karagöz oyununun sevilmesinin ve ilgi görmesinin nedenleri öğrencilere balık kılçığı
yöntemiyle tespit ettirilir.
127