Page 127 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 127

Türk Dili ve Edebiyatı

                                        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI


        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU

         Etkinlik Adı          Yâr Bana Bir Eğlence!
                               Karagöz metnindeki dramatik yapı unsurları ve bu unsurların birbirleriyle ilişkisi,
         Konu
                               iletişimde dilin önemi
                               TDE2.2. “Bir Diyeceğim Var!” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabilme
         Öğrenme Hedefleri
                               TDE2.3. “Bir Diyeceğim Var!” temasında ele alınan metinleri çözümleyebilme
         Materyaller           Dijital içerikler, A4 kâğıdı.

         Etkinlik Süresi       6 ders saati
                               Bu  okuma  etkinliğinde  soru-cevap,  doğrudan  anlatım  tekniği  kullanılmış;
                               tereyağı ekmek, konuşma bileti, balık kılçığı diyagramı, tanılayıcı dallanmış ağaç,
                               beyin fırtınası, kavram haritası tekniklerinden faydalanılmıştır.
                               Soru - Cevap Tekniği: Öğrencilere düşündürücü sorular sorulmaktadır. Cevaplar
                               için öğrencilere yeterli zaman ve eşit fırsatlar verilmektedir. Bu etkinlikte öğrenci-
                               lere çeşitli sorular sorularak metnin yapı unsurları, dil ve anlatım özellikleriyle ilgili
                               bilgilere ulaşması hedeflenir.

                               Doğrudan Anlatım Tekniği: Öğretimi yapılacak içeriğin ardışık şekilde sıralanması,
                               öğrencilerin tam katılımı, öğretmenin düzeltici dönütler vermesi şeklinde gerçek-
                               leştirilmektedir. Bu etkinlikte Karagöz ve Hacivat’ın özellikleri öğretmen tarafından
                               doğrudan anlatım ile sınıfa aktarılır.

                               Tereyağı Ekmek Tekniği: Öğretmen tarafından bir problem, soru ya da konu öğ-
                               rencilere  verildikten  sonra  öğrencilerden  önce  tek  başlarına  düşünmeleri,  daha
                               sonra  arkadaşları  ile  bir  araya  gelerek  düşüncelerini  tartışmalarını  sağlayan  bir
                               tekniktir. Bu etkinlikte öğrenci diyalogların kime ait olabileceğini önce kendi düşü-
                               nür daha sonra düşüncesini not alır. Grup arkadaşlarıyla bir araya gelerek düşün-
                               celerini paylaşır ve tartışır. Ulaşılan sonuçları grup sözcüleri sınıfa sunar.
         Etkinlik Açıklaması   Konuşma Biletleri Tekniği: Öğrencilerin eşit sürede konuşmasına ve düşüncelerini
                               anlatmalarına dayanan tekniktir. Her biletin bir konuşma süresi vardır. Öğrenciler
                               biletleri  bitene  kadar  konuşurlar.  Uygulama,  öğrencilerin  elindeki  biletler  bitene
                               kadar devam eder.
                               Beyin Fırtınası Tekniği: Ortaya atılan bir kavram hakkında akla gelen ilk fikirlerin
                               doğrudan ifade edilmesidir. Beyin  fırtınası, tek başına veya bir grupla yapılabilir.
                               Fikirlerin, akla gelir gelmez açığa çıkması istenir. Fikirler başta yargılanmaz ve eleş-
                               tirilmez, hiçbir fikir göz ardı edilmez, böylece öğrencinin tüm fikirlerini çekinmeden,
                               aklına geldiği gibi sunması sağlanmaya çalışılır. Yargılama yapılmadığı için fikirle-
                               rin birbirini besleyeceği ve birbirine evrileceği varsayılır.
                               Kavram Haritası Tekniği: Daha geniş bir kavram başlığı altındaki kavramların bir-
                               birleriyle ilişkilerini gösteren iki boyutlu bir şemadır. Bu etkinlikte öğretmen etkile-
                               şimli tahtadan Karagöz metninin dramatik örgüsünü oluşturan unsurların sadece
                               ana başlıklarının yer aldığı bir kavram haritası kullanır (kişiler, yer, zaman, çatışma).
                               Balık Kılçığı Diyagramı: Neden ve alt nedenlerin yazıldığı bir yöntemdir. Bir proble-
                               min ana nedeninin belirlenerek alt nedenlerine ulaşıldığı bir tekniktir. Bu etkinlikte,
                               Karagöz oyununun sevilmesinin ve ilgi görmesinin nedenleri öğrencilere balık kılçığı
                               yöntemiyle tespit ettirilir.



                                                                                                         127
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132