Page 128 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 128
Türk Dili ve Edebiyatı
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Tanılayıcı Dallanmış Ağaç Testi: Öğrencilerin önermelere verdikleri cevaplar sa-
yesinde sonuca ulaşmalarını sağlayan bir ölçme değerlendirme aracıdır. Bu etkin-
likte Karagöz metnindeki yapı unsurları, dil ve anlatım özellikleri ile ilgili olarak kul-
lanılmıştır.
(Daha önceki derste Karagöz metni okutulmuş olur, TDE2.1 öğrenme çıktısına yöne-
lik ders akışı planlanır ve bu plana yönelik etkinlikler gerçekleştirilir.)
Dersin başında öğrencilere, Karagöz metnindeki hangi karakteri daha çok beğen-
dikleri sorulur. Gerekçeleriyle beraber cevap vermeleri istenir. Verilen cevaplar tah-
taya yazılır (SF1).
Öğretmen etkileşimli tahtada diyaloglarda konuşanların isimlerinin yer almadı-
ğı başka bir Karagöz metni açar (İF1, İF2). Öğrencileri 6-8 kişilik gruplara ayırır
(SF2). Tereyağı ekmek etkinliği gerçekleştirilir. Öğrenci diyalogların kime ait ola-
bileceğini önce kendi düşünür daha sonra düşüncesini not alır. Grup arkadaşlarıyla
bir araya gelerek düşüncelerini paylaşır ve tartışır. Ulaşılan sonuçları grup sözcüleri
sınıfa sunar.
Öğrencilerin verdikleri cevaplardan sonra öğretmen; metindeki kişilerin özellikleri-
nin, kullandıkları söz varlıklarının sosyal statü ve eğitim durumuyla ilişkili olduğunu
ifade eder. Hacivat ve Karagöz’ün farklılıklarına rağmen (kişilik özellikleri, eğitim
durumu, kültür düzeyi vs.) bir uyum içerisinde yaşamaları üzerinde durur. Öğrenci-
lerden kendi çevrelerinde bu kişilere benzeyen kişilerden örnek göstermeleri istenir.
Söz almak isteyen öğrencilere konuşma biletleri dağıtılır. Konuşma biletlerinin üze-
rinde farklı süreler vardır. Konuşmak isteyen öğrenci elindeki biletin süresi kadar
konuşabilir (İF3). Öğrenciler bu konuşma biletlerine göre söz alırlar.
Uygulama Süreci Tahtaya “dostluk” sözcüğü yazılır ve beyin fırtınası tekniği kullanılarak öğrenciler-
den “dostluk” kavramının kendileri için ne ifade ettiğini söylemeleri istenir (SF3).
Verilen cevaplar tahtaya yazılır, öğrencilerin söyleyeceklerinin bitmesiyle beyin fır-
tınası tamamlanır ve cevaplar üzerine konuşulur, öğretmen tahtaya yazılanlardan
da yola çıkarak yaşamda dostluğun önemini vurgular.
Etkileşimli tahtadan okuma metninden farklı olarak kısa bir Karagöz oyunu açılır,
öğrencilere izlettirilir (örneğin; EBA Kütüphane İçerikleri). Öğrencilerden Karagöz
oyununun sevilmesinin ve ilgi görmesinin nedenlerini balık kılçığı yöntemiyle tespit
etmeleri istenir. Etkileşimli tahtadan dijital platformlar aracılığıyla balık kılçığı şab-
lonu açılır. Öğrencilerden fikirler alınarak balık kılçığı diyagramı doldurulur (SF4).
Bu etkinlikten sonra öğretmen cevaplardan yola çıkarak kültürel bir miras olan Ka-
ragöz’ün geleneksel tiyatro içinde çok önemli bir yere sahip olduğunu dile getirir.
Daha sonra öğretmen, etkileşimli tahtadan Karagöz metninin dramatik örgüsünü
oluşturan unsurların sadece ana başlıklarının (kişiler, yer, zaman, çatışma) yer aldı-
ğı bir kavram haritası açar.
Öğrencileri 4’er kişilik gruplara ayırır. Aynı grup içerisinde olan öğrenciler bir ara-
ya gelir (FÖOD1). Kavram haritasında boş olan yerleri grupların istişare ederek
doldurmalarını söyler. Öğretmen, öğrenciler tarafından doldurulan kavram ha-
ritalarını kontrol ederek cevapları değerlendirir. Yanlış cevaplar varsa düzelterek
doğrularını söyler.
128