Page 128 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 128

Türk Dili ve Edebiyatı

        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Tanılayıcı Dallanmış Ağaç Testi: Öğrencilerin önermelere verdikleri cevaplar sa-
                               yesinde sonuca ulaşmalarını sağlayan bir ölçme değerlendirme aracıdır. Bu etkin-
                               likte Karagöz metnindeki yapı unsurları, dil ve anlatım özellikleri ile ilgili olarak kul-
                               lanılmıştır.
                               (Daha önceki derste Karagöz metni okutulmuş olur, TDE2.1 öğrenme çıktısına yöne-
                               lik ders akışı planlanır ve bu plana yönelik etkinlikler gerçekleştirilir.)
                               Dersin başında öğrencilere, Karagöz metnindeki hangi karakteri daha çok beğen-
                               dikleri sorulur. Gerekçeleriyle beraber cevap vermeleri istenir. Verilen cevaplar tah-
                               taya yazılır (SF1).

                               Öğretmen  etkileşimli  tahtada  diyaloglarda  konuşanların  isimlerinin  yer  almadı-
                               ğı başka bir Karagöz metni açar (İF1, İF2). Öğrencileri 6-8 kişilik gruplara ayırır
                               (SF2). Tereyağı ekmek etkinliği gerçekleştirilir. Öğrenci diyalogların kime ait ola-
                               bileceğini önce kendi düşünür daha sonra düşüncesini not alır. Grup arkadaşlarıyla
                               bir araya gelerek düşüncelerini paylaşır ve tartışır. Ulaşılan sonuçları grup sözcüleri
                               sınıfa sunar.
                               Öğrencilerin verdikleri cevaplardan sonra öğretmen; metindeki kişilerin özellikleri-
                               nin, kullandıkları söz varlıklarının sosyal statü ve eğitim durumuyla ilişkili olduğunu
                               ifade eder. Hacivat ve Karagöz’ün farklılıklarına rağmen (kişilik özellikleri, eğitim
                               durumu, kültür düzeyi vs.) bir uyum içerisinde yaşamaları üzerinde durur. Öğrenci-
                               lerden kendi çevrelerinde bu kişilere benzeyen kişilerden örnek göstermeleri istenir.
                               Söz almak isteyen öğrencilere konuşma biletleri dağıtılır. Konuşma biletlerinin üze-
                               rinde farklı süreler vardır. Konuşmak isteyen öğrenci elindeki biletin süresi kadar
                               konuşabilir (İF3). Öğrenciler bu konuşma biletlerine göre söz alırlar.
         Uygulama Süreci       Tahtaya “dostluk” sözcüğü yazılır ve beyin fırtınası tekniği kullanılarak öğrenciler-
                               den “dostluk” kavramının kendileri için ne ifade ettiğini söylemeleri istenir (SF3).
                               Verilen cevaplar tahtaya yazılır, öğrencilerin söyleyeceklerinin bitmesiyle beyin fır-
                               tınası tamamlanır ve cevaplar üzerine konuşulur, öğretmen tahtaya yazılanlardan
                               da yola çıkarak yaşamda dostluğun önemini vurgular.

                               Etkileşimli tahtadan okuma metninden farklı olarak kısa bir Karagöz oyunu açılır,
                               öğrencilere izlettirilir (örneğin; EBA Kütüphane İçerikleri). Öğrencilerden Karagöz
                               oyununun sevilmesinin ve ilgi görmesinin nedenlerini balık kılçığı yöntemiyle tespit
                               etmeleri istenir. Etkileşimli tahtadan dijital platformlar aracılığıyla balık kılçığı şab-
                               lonu açılır. Öğrencilerden fikirler alınarak balık kılçığı diyagramı doldurulur (SF4).

                               Bu etkinlikten sonra öğretmen cevaplardan yola çıkarak kültürel bir miras olan Ka-
                               ragöz’ün geleneksel tiyatro içinde çok önemli bir yere sahip olduğunu dile getirir.
                               Daha sonra öğretmen, etkileşimli tahtadan Karagöz metninin dramatik örgüsünü
                               oluşturan unsurların sadece ana başlıklarının (kişiler, yer, zaman, çatışma) yer aldı-
                               ğı bir kavram haritası açar.
                               Öğrencileri 4’er kişilik gruplara ayırır. Aynı grup içerisinde olan öğrenciler bir ara-
                               ya gelir (FÖOD1). Kavram haritasında boş olan yerleri grupların istişare ederek
                               doldurmalarını  söyler.  Öğretmen,  öğrenciler  tarafından  doldurulan  kavram  ha-
                               ritalarını kontrol ederek cevapları değerlendirir. Yanlış cevaplar varsa düzelterek
                               doğrularını söyler.





    128
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133