Page 129 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 129
Türk Dili ve Edebiyatı
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen “Eğer Karagöz de Hacivat gibi okumuş, aydın biri olsaydı; kullandığı dil
özellikleri değişir miydi?” sorusunu öğrencilere yöneltir. Verilen cevaplardan sonra
dramatik örgüde kişinin bulunduğu konumun, sosyal statünün, çevrenin etkisine
dikkat çeker. Karagöz metnindeki diğer tiplerin dil ve anlatım özellikleri de incele-
nerek hikâyenin geçtiği yerleşim yerinin tiplerin dil özelliklerine yansıtılmış olduğu-
na metinden verilen örnekler ile dikkat çekilir.
Dersin sonunda etkileşimli tahtadan Karagöz metnindeki yapı unsurları, dil ve an-
latım özellikleri ile ilgili daha önceden hazırlanmış çeşitli önermelerden oluşan ta-
nılayıcı dallanmış ağaç testi (Tanılayıcı dallanmış ağaç testi örneğine EBA, OGM
Materyal Türk Dili ve Edebiyatı 11. Sınıf Etkileşimli Uygulamalar sayfasından ula-
şılabilir.) açılır (ÜF1, ÜF2). Öğrencilere yönergeler doğrultusunda hareket ederek
doğru çıkışa ulaşmaları gerektiği ifade edilir. Öğrenciler, kendilerine verilen süre
içerisinde testi tamamlar. Öğretmen, öğrencilerin test sonuçlarını değerlendirir.
Öğrencilere sözel olarak geri bildirimde bulunur (İF4).
Öğrenciler, tiyatro metnindeki dramatik örgüyü oluşturan unsurları kavram harita-
sıyla tespit ederek bu unsurlar arasındaki ilişkileri belirler. Öğrenciler, Karagöz’ün
kültürel bir miras ürünü olarak taşıdığı önemi ve Türk kültüründeki değerini balık
kılçığı diyagramını doldurarak kavrarlar. Öğrenciler, etkinliğin sonunda kişilik özel-
Değerlendirme likleri, eğitim durumu, kültür düzeyi gibi farklılıklara rağmen insanların bir uyum
içerisinde yaşayabileceklerini ve dostluğun önemini beyin fırtınası tekniğinden ya-
rarlanarak ifade ederler.
Öğrencilerin okudukları metindeki yapı unsurları, dil ve anlatım özellikleriyle ilgili
edindikleri bilgiler, tanılayıcı dallanmış ağaç testiyle değerlendirilir.
Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:
• Bilgilerin görüntülenmesini özelleştirmeye izin veren seçenekler (punto büyük-
lüğü şekil zemin ayrımı vb.)
• İşitsel bilgilere alternatif olarak metin ve video sağlayan seçenekler
Dil ve semboller için seçenekler sağlayın:
• Kelime ve sembolleri (ikon görseller vb.) tanımlayan seçenekler
• Söz dizimini ve yapıyı netleştiren seçenekler
Kullanılan Evrensel • Dilsel olmayan temel kavramları gösteren seçenekler
Tasarım Ögeleri
İçeriği anlamak için seçenekler sunun:
• Kritik özellikleri, büyük fikirleri ve ilişkileri vurgulayan seçenekler
• Bilgi işlemeye rehberlik eden seçenekler
• Hafızayı ve aktarımı destekleyen seçenekler
Fiziksel eylem için seçenekler sağlayın:
• Farklı fiziksel yanıt modlarını kabul eden seçenekler
• Araçlara ve yardımcı teknolojilere erişim seçenekleri
129