Page 129 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 129

Türk Dili ve Edebiyatı

                                        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen “Eğer Karagöz de Hacivat gibi okumuş, aydın biri olsaydı; kullandığı dil
                               özellikleri değişir miydi?” sorusunu öğrencilere yöneltir. Verilen cevaplardan sonra
                               dramatik  örgüde  kişinin  bulunduğu  konumun,  sosyal  statünün,  çevrenin  etkisine
                               dikkat çeker. Karagöz metnindeki diğer tiplerin dil ve anlatım özellikleri de incele-
                               nerek hikâyenin geçtiği yerleşim yerinin tiplerin dil özelliklerine yansıtılmış olduğu-
                               na metinden verilen örnekler ile dikkat çekilir.
                               Dersin sonunda etkileşimli tahtadan Karagöz metnindeki yapı unsurları, dil ve an-
                               latım özellikleri ile ilgili daha önceden hazırlanmış çeşitli önermelerden oluşan ta-
                               nılayıcı dallanmış ağaç testi (Tanılayıcı dallanmış ağaç testi örneğine EBA, OGM
                               Materyal Türk Dili ve Edebiyatı 11. Sınıf Etkileşimli Uygulamalar sayfasından ula-
                               şılabilir.) açılır (ÜF1, ÜF2). Öğrencilere yönergeler doğrultusunda hareket ederek
                               doğru çıkışa ulaşmaları gerektiği ifade edilir. Öğrenciler, kendilerine verilen süre
                               içerisinde  testi  tamamlar.  Öğretmen,  öğrencilerin  test  sonuçlarını  değerlendirir.
                               Öğrencilere sözel olarak geri bildirimde bulunur (İF4).
                               Öğrenciler, tiyatro metnindeki dramatik örgüyü oluşturan unsurları kavram harita-
                               sıyla tespit ederek bu unsurlar arasındaki ilişkileri belirler. Öğrenciler, Karagöz’ün
                               kültürel bir miras ürünü olarak taşıdığı önemi ve Türk kültüründeki değerini balık
                               kılçığı diyagramını doldurarak kavrarlar. Öğrenciler, etkinliğin sonunda kişilik özel-
         Değerlendirme         likleri, eğitim durumu, kültür düzeyi gibi farklılıklara rağmen insanların bir uyum
                               içerisinde yaşayabileceklerini ve dostluğun önemini beyin fırtınası tekniğinden ya-
                               rarlanarak ifade ederler.
                               Öğrencilerin okudukları metindeki yapı unsurları, dil ve anlatım özellikleriyle ilgili
                               edindikleri bilgiler, tanılayıcı dallanmış ağaç testiyle değerlendirilir.
                               Farklı duyusal girdi seçenekleri sağlayın:
                                 •  Bilgilerin görüntülenmesini özelleştirmeye izin veren seçenekler (punto büyük-
                                   lüğü şekil zemin ayrımı vb.)
                                 •  İşitsel bilgilere alternatif olarak metin ve video sağlayan seçenekler

                               Dil ve semboller için seçenekler sağlayın:
                                 •  Kelime ve sembolleri (ikon görseller vb.) tanımlayan seçenekler
                                 •  Söz dizimini ve yapıyı netleştiren seçenekler
         Kullanılan Evrensel     •  Dilsel olmayan temel kavramları gösteren seçenekler
         Tasarım Ögeleri
                               İçeriği anlamak için seçenekler sunun:
                                 •  Kritik özellikleri, büyük fikirleri ve ilişkileri vurgulayan seçenekler

                                 •  Bilgi işlemeye rehberlik eden seçenekler
                                 •  Hafızayı ve aktarımı destekleyen seçenekler
                               Fiziksel eylem için seçenekler sağlayın:

                                 •  Farklı fiziksel yanıt modlarını kabul eden seçenekler
                                 •  Araçlara ve yardımcı teknolojilere erişim seçenekleri








                                                                                                         129
   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134