Page 134 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 134
Türk Dili ve Edebiyatı
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı Âşıklar Doğruyu Güzelce Söyler
Tartışma yöntemiyle âşıkların atışmalarında hangi unsurların daha önemli olduğu-
Konu
nun ortaya çıkarılması.
Öğrenme Hedefleri TDE1.2. “Kültür Yolculuğu” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabilme
Materyaller Dijital içerikler, etkileşimli tahta, çıkış kartları, A4 kâğıdı.
Süre 2 ders saati
Bu etkinlikte okuma öğrenme alanı ele alınarak tartışma, soru-cevap, dereceli pu-
anlama anahtarı ve portfolyo dosyası kullanılmıştır.
Tartışma Tekniği: Öğretmenin yönetimi altında bir grubun herhangi bir konu üze-
rinde belirli bir amaca dönük olarak birlikte konuşarak, tartışarak, birbirlerinin gö-
rüşlerini dinleyerek ve eleştirerek en uygun çözümü bulmalarına dayanan bir öğre-
tim yöntemidir. Bu etkinlik boyunca âşık atışmalarında en önemli unsurların neler
olduğu dört grup tarafından tartışılmaktadır.
Soru-Cevap Tekniği: Öğrencilere düşündürücü sorular sorulup cevaplar için öğ-
rencilere yeterli zaman ve eşit fırsatlar verilmektedir. Bu etkinlikte öğrencilere, âşık
Etkinlik Açıklaması
atışmalarında en önemli unsurların neler olduğu sorulmaktadır.
Dereceli Puanlama Anahtarı: Öğrencilere yaptıkları çalışmaların hangi ölçütlere
göre değerlendirileceği ve performanslarının hangi düzeydeki puana denk gelece-
ğini gösteren puanlama araçlarıdır. Burada akran değerlendirilmesi için dereceli
puanlama anahtarından faydalanılmaktadır.
Portfolyo Dosyası: Öğrencilerin etkinlik boyunca yaptığı çalışmaları, harcadığı ça-
bayı, yaşadığı evreleri gösteren çalışma dosyasıdır. Süreç odaklı bir değerlendirme
tekniğidir. Bu çalışmada sınıftaki tüm öğrencilerin çalışmalarının tek portfolyo dos-
yasında toplanması amaçlanmaktadır.
Öğretmen, sözlü gelenekteki âşık atışmalarından söz eder. Sadece ülkemizde değil
Türk dünyasının tamamında atışma geleneğinin devam ettiğini vurgular. Atışmala-
rın, âşıkların birbirini yenme çabasından doğduğunu ancak bu çabanın edep kural-
larından (usta-çırak ilişkisi vb. gibi) ayrılmadan gerçekleşmesi gerektiğini belirtir.
Öğretmen, atışma videosunu birazdan izleyeceklerini ve videoyu izlerken dikkat et-
meleri gereken hususlar olduğunu belirtir. Videoyu açmadan önce öğrencilerin izle-
me esnasında nelere dikkat edip neleri not almaları gerektiğini şöyle sıralar (İF1):
Uygulama Süreci • Mizah ve eğlence unsurları
• İçerikte söylenenlerin doğruluğu
• Söz söyleme üslubu ve terbiye
• Kullanılan ezgilerin etkisi
Önceki derste hazırlanmış olan ve sunumu planlanan âşık atışması (İF2) (Erzurum-
lu Âşık Reyhani- Karslı Âşık Şeref Taşlıova arasındaki atışma videosu) etkileşimli tah-
tadan dinlenir/izlenir (FÖOD1, FÖOD2).
134