Page 134 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 134

Türk Dili ve Edebiyatı

        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI





        FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
         Etkinlik Adı          Âşıklar Doğruyu Güzelce Söyler
                               Tartışma yöntemiyle âşıkların atışmalarında hangi unsurların daha önemli olduğu-
         Konu
                               nun ortaya çıkarılması.
         Öğrenme Hedefleri     TDE1.2. “Kültür Yolculuğu” temasında ele alınan metinlerde anlam oluşturabilme
         Materyaller           Dijital içerikler, etkileşimli tahta, çıkış kartları, A4 kâğıdı.

         Süre                  2 ders saati
                               Bu etkinlikte okuma öğrenme alanı ele alınarak tartışma, soru-cevap, dereceli pu-
                               anlama anahtarı ve portfolyo dosyası kullanılmıştır.

                               Tartışma Tekniği: Öğretmenin yönetimi altında bir grubun herhangi bir konu üze-
                               rinde belirli bir amaca dönük olarak birlikte konuşarak, tartışarak, birbirlerinin gö-
                               rüşlerini dinleyerek ve eleştirerek en uygun çözümü bulmalarına dayanan bir öğre-
                               tim yöntemidir. Bu etkinlik boyunca âşık atışmalarında en önemli unsurların neler
                               olduğu dört grup tarafından tartışılmaktadır.

                               Soru-Cevap  Tekniği:  Öğrencilere  düşündürücü  sorular  sorulup  cevaplar  için  öğ-
                               rencilere yeterli zaman ve eşit fırsatlar verilmektedir. Bu etkinlikte öğrencilere, âşık
         Etkinlik Açıklaması
                               atışmalarında en önemli unsurların neler olduğu sorulmaktadır.
                               Dereceli Puanlama Anahtarı: Öğrencilere yaptıkları çalışmaların hangi ölçütlere
                               göre değerlendirileceği ve performanslarının hangi düzeydeki puana denk gelece-
                               ğini gösteren puanlama araçlarıdır. Burada akran değerlendirilmesi için dereceli
                               puanlama anahtarından faydalanılmaktadır.
                               Portfolyo Dosyası: Öğrencilerin etkinlik boyunca yaptığı çalışmaları, harcadığı ça-
                               bayı, yaşadığı evreleri gösteren çalışma dosyasıdır. Süreç odaklı bir değerlendirme
                               tekniğidir. Bu çalışmada sınıftaki tüm öğrencilerin çalışmalarının tek portfolyo dos-
                               yasında toplanması amaçlanmaktadır.

                               Öğretmen, sözlü gelenekteki âşık atışmalarından söz eder. Sadece ülkemizde değil
                               Türk dünyasının tamamında atışma geleneğinin devam ettiğini vurgular. Atışmala-
                               rın, âşıkların birbirini yenme çabasından doğduğunu ancak bu çabanın edep kural-
                               larından (usta-çırak ilişkisi vb. gibi) ayrılmadan gerçekleşmesi gerektiğini belirtir.

                               Öğretmen, atışma videosunu birazdan izleyeceklerini ve videoyu izlerken dikkat et-
                               meleri gereken hususlar olduğunu belirtir. Videoyu açmadan önce öğrencilerin izle-
                               me esnasında nelere dikkat edip neleri not almaları gerektiğini şöyle sıralar (İF1):
         Uygulama Süreci         •  Mizah ve eğlence unsurları

                                 •  İçerikte söylenenlerin doğruluğu
                                 •  Söz söyleme üslubu ve terbiye
                                 •  Kullanılan ezgilerin etkisi

                               Önceki derste hazırlanmış olan ve sunumu planlanan âşık atışması (İF2) (Erzurum-
                               lu Âşık Reyhani- Karslı Âşık Şeref Taşlıova arasındaki atışma videosu) etkileşimli tah-
                               tadan dinlenir/izlenir (FÖOD1, FÖOD2).





    134
   129   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139