Page 135 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 135

Türk Dili ve Edebiyatı

                                        11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğrenciler beş gruba ayrılır (SF1). Gruplar şekillendirilirken öğrencilerin istekleri
                               ve  uyumu  da  göz  önünde  bulundurulur.  Gruplar  sözcülerini  seçerler  (SF2).  Dört
                               grup tartışmacı, bir grup ise değerlendirmeci olur. Dört tartışma gruba sırasıyla
                               “mizah ve eğlence unsurları, içerikte söylenenlerin doğruluğu, söz söyleme üslubu
                               ve terbiye, kullanılan ezgilerin etkisi’’ konuları dağıtılır. Öğretmen öğrencilere “İzle-
                               diğimiz âşık atışmasında sonucu en çok etkileyen unsur hangisidir?” sorusu bağla-
                               mında tartışmayı gerçekleştireceklerini açıklar. Bu soruya cevap olarak her grubun
                               kendilerine verilen konu başlığı (mizah ve eğlence unsurları / içerikte söylenenlerin
                               doğruluğu/söz söyleme üslubu ve terbiye / kullanılan ezgilerin etkisi) bağlamında
                               yanıtlarını hazırlayıp diğer gruplara karşı savunmaları gerektiği söylenir. Gruplara
                               ortalama 5 dakika hazırlık süresi verilir (SF3). Dört grup hazırlık yaparken değer-
                               lendirmeci gruba öğretmenin önceden hazırladığı dereceli puanlama anahtarı da-
                               ğıtılır ve nasıl değerlendirme yapılacağı açıklanır (ÜF1, ÜF2). Bu ölçekte tartışma-
                               da puan getirecek unsurlar öğrencilere belirtilir; bu unsurlar şöyle sıralanır:

                                 •  Grubundaki arkadaşlara, diğer gruplara ve tartışmayı yönetene saygı
                                 •  Doğru düşünceye ulaşma çabası
                                 •  Diğer gruplardan gelen fikirler üzerine düşünüp fikirleri kabullenme
                                 •  Söz alma ve söz sırasını bekleme

                                 •  Kaba sözlerden kaçınma, ince ve etkili söz söyleme
                                 •  Tartışmanın akışını değiştirecek yeni fikirler üretebilme

                                 •  Konu dışına çıkmama ve izlediği videoyu tartışmada kullanabilme
                               Öğretmen gruplara sırayla söz hakkı verir. Sırası gelen grubun sözcüsü kendi konu-
                               su hakkında fikirlerini belirtir ve diğer gruplardan varsa karşıt görüşler alır (SF4).
                               Öğretmen tartışmayı derinleştirmek amacıyla önceden hazırladığı soruları grupla-
                               ra yöneltir. Gelen cevaplara ve grupların birbirine sorduğu sorulara göre ikinci tur
                               soruları sorar.

                               Gelen cevaplara ve hazırlanmış ölçeğe göre değerlendirme grubu puanlarını verir.
                               Değerlendirme grubunun sözcüsü gerekçeleriyle birlikte grupların başarı durum-
                               larını açıklar.
                               Grup sözcüleri grupları adına tartışmayı değerlendirir.
                               Öğretmen  bütün  değerlendirmeleri,  doldurulmuş  puanlama  evraklarını  toplayıp
                               sınıf portfolyo dosyasına koyar.
                               Öğrenciler  tarafından  dinleme/izleme  kurallarına  ve  öğretmenin  yönergelerine
                               uyarak video izlenir.
                               Video içeriklerinden hareketle tartışma kurallarına uyularak tartışma yapılır.
         Değerlendirme
                               Tartışma kurallarına uyulup uyulmadığı, akran değerlendirmesi ve dereceli puan-
                               lama anahtarı kullanılarak değerlendirilir.

                               Sonuçlar sınıf portfolyo dosyasında toplanır.








                                                                                                         135
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140