Page 135 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 135
Türk Dili ve Edebiyatı
11.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğrenciler beş gruba ayrılır (SF1). Gruplar şekillendirilirken öğrencilerin istekleri
ve uyumu da göz önünde bulundurulur. Gruplar sözcülerini seçerler (SF2). Dört
grup tartışmacı, bir grup ise değerlendirmeci olur. Dört tartışma gruba sırasıyla
“mizah ve eğlence unsurları, içerikte söylenenlerin doğruluğu, söz söyleme üslubu
ve terbiye, kullanılan ezgilerin etkisi’’ konuları dağıtılır. Öğretmen öğrencilere “İzle-
diğimiz âşık atışmasında sonucu en çok etkileyen unsur hangisidir?” sorusu bağla-
mında tartışmayı gerçekleştireceklerini açıklar. Bu soruya cevap olarak her grubun
kendilerine verilen konu başlığı (mizah ve eğlence unsurları / içerikte söylenenlerin
doğruluğu/söz söyleme üslubu ve terbiye / kullanılan ezgilerin etkisi) bağlamında
yanıtlarını hazırlayıp diğer gruplara karşı savunmaları gerektiği söylenir. Gruplara
ortalama 5 dakika hazırlık süresi verilir (SF3). Dört grup hazırlık yaparken değer-
lendirmeci gruba öğretmenin önceden hazırladığı dereceli puanlama anahtarı da-
ğıtılır ve nasıl değerlendirme yapılacağı açıklanır (ÜF1, ÜF2). Bu ölçekte tartışma-
da puan getirecek unsurlar öğrencilere belirtilir; bu unsurlar şöyle sıralanır:
• Grubundaki arkadaşlara, diğer gruplara ve tartışmayı yönetene saygı
• Doğru düşünceye ulaşma çabası
• Diğer gruplardan gelen fikirler üzerine düşünüp fikirleri kabullenme
• Söz alma ve söz sırasını bekleme
• Kaba sözlerden kaçınma, ince ve etkili söz söyleme
• Tartışmanın akışını değiştirecek yeni fikirler üretebilme
• Konu dışına çıkmama ve izlediği videoyu tartışmada kullanabilme
Öğretmen gruplara sırayla söz hakkı verir. Sırası gelen grubun sözcüsü kendi konu-
su hakkında fikirlerini belirtir ve diğer gruplardan varsa karşıt görüşler alır (SF4).
Öğretmen tartışmayı derinleştirmek amacıyla önceden hazırladığı soruları grupla-
ra yöneltir. Gelen cevaplara ve grupların birbirine sorduğu sorulara göre ikinci tur
soruları sorar.
Gelen cevaplara ve hazırlanmış ölçeğe göre değerlendirme grubu puanlarını verir.
Değerlendirme grubunun sözcüsü gerekçeleriyle birlikte grupların başarı durum-
larını açıklar.
Grup sözcüleri grupları adına tartışmayı değerlendirir.
Öğretmen bütün değerlendirmeleri, doldurulmuş puanlama evraklarını toplayıp
sınıf portfolyo dosyasına koyar.
Öğrenciler tarafından dinleme/izleme kurallarına ve öğretmenin yönergelerine
uyarak video izlenir.
Video içeriklerinden hareketle tartışma kurallarına uyularak tartışma yapılır.
Değerlendirme
Tartışma kurallarına uyulup uyulmadığı, akran değerlendirmesi ve dereceli puan-
lama anahtarı kullanılarak değerlendirilir.
Sonuçlar sınıf portfolyo dosyasında toplanır.
135