Page 163 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 163

Türk Dili ve Edebiyatı

                                        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öz  Değerlendirme  Formu:  Kişinin  kendini  değerlendirme,  kendine  bakma  yön-
                               temidir.  Kendi  kendini  doğrulama  ve  geliştirmenin  yanı  sıra  öz  değerlendirmeyi
                               yönlendiren güdüleme araçlarından biridir. Bu etkinlikte konuşmaların bitiminden
                               sonra konuşma sürecini değerlendirmek amacıyla öğretmenin hazırladığı öz de-
                               ğerlendirme formu öğrencilere uygulanmaktadır.

                               Dereceli Puanlama Anahtarı: Öğrencilere yaptıkları çalışmaların hangi ölçütlere
                               göre değerlendirileceğini ve performanslarının hangi düzeydeki puana denk gele-
                               ceğini gösteren puanlama araçlarıdır. Bu etkinlikte öğrenci, öğretmen tarafından
                               kontrol listesi ile izlenecek ve dersin sonunda dereceli puanlama anahtarı ile değer-
                               lendirilecektir.

                               Öğrencilere kişisel gelişimi nelerin etkilediğini belirlemeleri, kendi kişisel gelişimle-
                               rini ele almaları ve bunları etkileyen unsurları tespit edip düzeltmek için neler ya-
                               pabileceklerine yönelik bir konuşma yapacakları söylenir. Yapacakları konuşmaya
                               hazırlık olması için öğrencilerin “Kişisel gelişimi etkileyen unsurlar nelerdir?”  soru-
                               suna dair  araştırma yapmaları, notlar almaları, konuşma içeriğine uygun görsel,
                               işitsel materyaller (örneğin, sevdiği yerlerin fotoğrafları, dinlemeyi sevdiği müzikler,
                               bağ kurduğu filmlerin afişleri vb. gibi) temin etmeleri istenir (SF1,SF2). Verilen bu
                               performans görevi sınıfta yapılandırılacak, sınırlandırılacak ve gerçekleştirilecek-
                               tir.  Bu şekilde konuşma becerilerinin işlevsellik kazanması sağlanacaktır (SF3).
                               Öğretmen, derse hazır bulunuşlukla (örneğin, sevdiği yerlerin fotoğrafları, dinleme-
                               yi sevdiği müzikler, bağ kurduğu filmlerin afişleri vb. gibi) gelen öğrencilere “Kişisel
                               gelişimi neler etkiler?” sorusunu yönelterek konuyu daraltır (İF1). Konuşma strateji-
                               si olarak güdümlü konuşma (belirli bir konu ve amaç doğrultusunda bir plan dâhilin-
                               de yapılan konuşma) yapacakları öğretmen tarafından sınıfa duyurulur.
         Uygulama Aşamaları    Öğretmen, hazırlıklı konuşma ile ilgili önceden hazırladığı notları (İF2, İF3) etkile-
                               şimli tahtadan açar (FÖOD1, FÖOD2) (EBA’dan hazırlıklı konuşma ile ilgili bölüm-
                               ler dinletilip izletilebilir.).  Konu ile ilgili sınıfa doğrudan anlatım yapar. Ardından,
                               öğrencilerin konuyu uygun şekilde anlayıp anlatabilmeleri, günlük hayatta karşı-
                               laşılan iletişim problemlerini düşünebilmeleri ve ön bilgilerle bağlantı kurabilmeleri
                               için görüş geliştirme tekniği uygulanır (SF4). Çıkan sonuçlarla konuya, belirlenen
                               stratejiye, sınıfın özelliklerine göre konuşmanın akışı, görsel ve işitsel ögelerin seçi-
                               mi, süreyi verimli kullanma, beden diliyle etkili iletişim sağlama gibi konularda fikir-
                               ler geliştirilerek konuşmaya hazırlık yapılır.
                               Öğrenciler konuştukları konunun daha iyi anlaşılabilmesi için konuşma etkinliği sü-
                               resince faydalanacağı, kişisel gelişimini etkileyen unsurları içeren notlarını (ÜF1)
                               ve görsel işitsel materyallerini oluşturur (SF5). Konuşma öncesinde gerekli hazır-
                               lıklar tamamlanır. Konuşmayı sağlıklı bir şekilde gerçekleştirmek için konuşmanın
                               tüm aşamalarında yapılması gerekenlerin sıralandığı,  bir kontrol listesi öğretmen
                               tarafından hazırlanır ve uygulanır (ÜF2). Bununla öğrencilerin konuşma sürecinde
                               ilişkiyi sürdürebilme düzeyleri belirlenir.













                                                                                                         163
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168