Page 163 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 163
Türk Dili ve Edebiyatı
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öz Değerlendirme Formu: Kişinin kendini değerlendirme, kendine bakma yön-
temidir. Kendi kendini doğrulama ve geliştirmenin yanı sıra öz değerlendirmeyi
yönlendiren güdüleme araçlarından biridir. Bu etkinlikte konuşmaların bitiminden
sonra konuşma sürecini değerlendirmek amacıyla öğretmenin hazırladığı öz de-
ğerlendirme formu öğrencilere uygulanmaktadır.
Dereceli Puanlama Anahtarı: Öğrencilere yaptıkları çalışmaların hangi ölçütlere
göre değerlendirileceğini ve performanslarının hangi düzeydeki puana denk gele-
ceğini gösteren puanlama araçlarıdır. Bu etkinlikte öğrenci, öğretmen tarafından
kontrol listesi ile izlenecek ve dersin sonunda dereceli puanlama anahtarı ile değer-
lendirilecektir.
Öğrencilere kişisel gelişimi nelerin etkilediğini belirlemeleri, kendi kişisel gelişimle-
rini ele almaları ve bunları etkileyen unsurları tespit edip düzeltmek için neler ya-
pabileceklerine yönelik bir konuşma yapacakları söylenir. Yapacakları konuşmaya
hazırlık olması için öğrencilerin “Kişisel gelişimi etkileyen unsurlar nelerdir?” soru-
suna dair araştırma yapmaları, notlar almaları, konuşma içeriğine uygun görsel,
işitsel materyaller (örneğin, sevdiği yerlerin fotoğrafları, dinlemeyi sevdiği müzikler,
bağ kurduğu filmlerin afişleri vb. gibi) temin etmeleri istenir (SF1,SF2). Verilen bu
performans görevi sınıfta yapılandırılacak, sınırlandırılacak ve gerçekleştirilecek-
tir. Bu şekilde konuşma becerilerinin işlevsellik kazanması sağlanacaktır (SF3).
Öğretmen, derse hazır bulunuşlukla (örneğin, sevdiği yerlerin fotoğrafları, dinleme-
yi sevdiği müzikler, bağ kurduğu filmlerin afişleri vb. gibi) gelen öğrencilere “Kişisel
gelişimi neler etkiler?” sorusunu yönelterek konuyu daraltır (İF1). Konuşma strateji-
si olarak güdümlü konuşma (belirli bir konu ve amaç doğrultusunda bir plan dâhilin-
de yapılan konuşma) yapacakları öğretmen tarafından sınıfa duyurulur.
Uygulama Aşamaları Öğretmen, hazırlıklı konuşma ile ilgili önceden hazırladığı notları (İF2, İF3) etkile-
şimli tahtadan açar (FÖOD1, FÖOD2) (EBA’dan hazırlıklı konuşma ile ilgili bölüm-
ler dinletilip izletilebilir.). Konu ile ilgili sınıfa doğrudan anlatım yapar. Ardından,
öğrencilerin konuyu uygun şekilde anlayıp anlatabilmeleri, günlük hayatta karşı-
laşılan iletişim problemlerini düşünebilmeleri ve ön bilgilerle bağlantı kurabilmeleri
için görüş geliştirme tekniği uygulanır (SF4). Çıkan sonuçlarla konuya, belirlenen
stratejiye, sınıfın özelliklerine göre konuşmanın akışı, görsel ve işitsel ögelerin seçi-
mi, süreyi verimli kullanma, beden diliyle etkili iletişim sağlama gibi konularda fikir-
ler geliştirilerek konuşmaya hazırlık yapılır.
Öğrenciler konuştukları konunun daha iyi anlaşılabilmesi için konuşma etkinliği sü-
resince faydalanacağı, kişisel gelişimini etkileyen unsurları içeren notlarını (ÜF1)
ve görsel işitsel materyallerini oluşturur (SF5). Konuşma öncesinde gerekli hazır-
lıklar tamamlanır. Konuşmayı sağlıklı bir şekilde gerçekleştirmek için konuşmanın
tüm aşamalarında yapılması gerekenlerin sıralandığı, bir kontrol listesi öğretmen
tarafından hazırlanır ve uygulanır (ÜF2). Bununla öğrencilerin konuşma sürecinde
ilişkiyi sürdürebilme düzeyleri belirlenir.
163