Page 164 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 164

Türk Dili ve Edebiyatı

        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               (Konuşma kontrol listesinde şu sorulara yer verilir:
                                 •  Belirlenen konuyla ilgili kavram ve terimleri daha iyi açıklayabilmek için özgün
                                   cümleler oluşturdu mu?
                                 •  Kişisel gelişimi etkileyen unsurlarla ilgili düşünce, görüş ve öneriler içeren yorum-
                                   lar yaptı mı?
                                 •  Konuşmanın içeriğini desteklemek ve etkileyiciliği artırmak için görselleri, notla-
                                   rı, kartları vb. kullandı mı?
                                 •  Konuşma içeriğine ve hedef kitleye göre belirlenen söz varlığı, bağlama uygun
                                   bir şekilde kullanıldı mı?
                                 •  Konuşmada dinleyiciye verilmek istenen iletiler açık veya örtük bir şekilde ifade
                                   edildi mi?
                                 •  Cümlenin ögelerini birbirine bağlayan ekler doğru kullanıldı mı?
                                 •  Konuşurken dil ögeleri arasında mantıksal ve anlamsal bütünlük oluşturdu mu?

                                 •  Konuşurken mekânın özelliklerini dikkate alarak sesin ve beden dilinin etkili kul-
                                   lanımını sağladı mı?)

                               Öğrencilerden azami beş dakika (SF6) sürecek güdümlü konuşma yapmaları iste-
                               nir (SF7).  Gönüllü öğrencilerden başlanarak tahtaya çıkan öğrencinin kişisel gelişi-
                               mi etkileyen unsurlarla ilgili bir konuşma yapması sağlanır.
                               Konuşmaların  bitiminden  sonra  konuşma  sürecini  değerlendirmek  amacıyla  öğ-
                               retmenin hazırladığı öz değerlendirme formunun öğrenci tarafından doldurulması
                               sağlanır. Öğretmen öğrencinin değerlendirmesini, tuttuğu kontrol listelerine baka-
                               rak dereceli puanlama anahtarıyla yapar (ÜF3). Puanlama anahtarında kazanım-
                               lara yönelik ölçütler (örneğin, metnin konuya uygunluğu, dinleyici ile kurulan ileti-
                               şim, Türkçenin etkili ve doğru kullanımı, sesin ve beden dilinin sunuma katkısı, görsel
                               ve işitsel araç kullanımı gibi) yer alır. Değerlendirme formları dikkate alınarak ya-
                               pıcı geri bildirimlerle konuşma sürecinde öğrencinin olumlu davranışları pekiştirilir,
                               öğrencinin performansına dair farkındalığı ve motivasyonu artırılır.

                               Konuşma  becerisinin  geliştirilmesinde  öğrencilerden  kişisel  gelişimi  etkileyen  un-
                               surlarla  ilgili  hazırlıklı  bir  konuşma  yapmaları  beklenir.  Öğrencilerin  konuşurken
                               dil ögeleri arasındaki mantıksal ve anlamsal bütünlüğü oluşturan, metin içi ilişkiler
                               kuran bağdaşıklık ögelerini (eksiltili cümle, bağlama, gönderim, değiştirim, sözcük
                               bağdaşıklığı) doğru kullanmalarına dikkat edilir. Konuşmanın hazırlık aşamaları ve
         Değerlendirme         konuşma sürecinde her bir öğrenci için kontrol listesi tutulur. Kontrol listelerine göre
                               öğrencinin sergilediği performans, dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilir.
                               Puanlama anahtarında kazanımlara yönelik becerilere ait ölçütler (örneğin, içeriğe
                               uygunluk, özgünlük, sunum becerisi, görsel ve işitsel ögeler, dinleyici ile kurulan ileti-
                               şim, zaman ve mekân kullanımı, beden dili ve sesle anlam oluşturma, Türkçenin etkili
                               ve güzel kullanımı gibi) yer alır.












    164
   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169