Page 164 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 164
Türk Dili ve Edebiyatı
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
(Konuşma kontrol listesinde şu sorulara yer verilir:
• Belirlenen konuyla ilgili kavram ve terimleri daha iyi açıklayabilmek için özgün
cümleler oluşturdu mu?
• Kişisel gelişimi etkileyen unsurlarla ilgili düşünce, görüş ve öneriler içeren yorum-
lar yaptı mı?
• Konuşmanın içeriğini desteklemek ve etkileyiciliği artırmak için görselleri, notla-
rı, kartları vb. kullandı mı?
• Konuşma içeriğine ve hedef kitleye göre belirlenen söz varlığı, bağlama uygun
bir şekilde kullanıldı mı?
• Konuşmada dinleyiciye verilmek istenen iletiler açık veya örtük bir şekilde ifade
edildi mi?
• Cümlenin ögelerini birbirine bağlayan ekler doğru kullanıldı mı?
• Konuşurken dil ögeleri arasında mantıksal ve anlamsal bütünlük oluşturdu mu?
• Konuşurken mekânın özelliklerini dikkate alarak sesin ve beden dilinin etkili kul-
lanımını sağladı mı?)
Öğrencilerden azami beş dakika (SF6) sürecek güdümlü konuşma yapmaları iste-
nir (SF7). Gönüllü öğrencilerden başlanarak tahtaya çıkan öğrencinin kişisel gelişi-
mi etkileyen unsurlarla ilgili bir konuşma yapması sağlanır.
Konuşmaların bitiminden sonra konuşma sürecini değerlendirmek amacıyla öğ-
retmenin hazırladığı öz değerlendirme formunun öğrenci tarafından doldurulması
sağlanır. Öğretmen öğrencinin değerlendirmesini, tuttuğu kontrol listelerine baka-
rak dereceli puanlama anahtarıyla yapar (ÜF3). Puanlama anahtarında kazanım-
lara yönelik ölçütler (örneğin, metnin konuya uygunluğu, dinleyici ile kurulan ileti-
şim, Türkçenin etkili ve doğru kullanımı, sesin ve beden dilinin sunuma katkısı, görsel
ve işitsel araç kullanımı gibi) yer alır. Değerlendirme formları dikkate alınarak ya-
pıcı geri bildirimlerle konuşma sürecinde öğrencinin olumlu davranışları pekiştirilir,
öğrencinin performansına dair farkındalığı ve motivasyonu artırılır.
Konuşma becerisinin geliştirilmesinde öğrencilerden kişisel gelişimi etkileyen un-
surlarla ilgili hazırlıklı bir konuşma yapmaları beklenir. Öğrencilerin konuşurken
dil ögeleri arasındaki mantıksal ve anlamsal bütünlüğü oluşturan, metin içi ilişkiler
kuran bağdaşıklık ögelerini (eksiltili cümle, bağlama, gönderim, değiştirim, sözcük
bağdaşıklığı) doğru kullanmalarına dikkat edilir. Konuşmanın hazırlık aşamaları ve
Değerlendirme konuşma sürecinde her bir öğrenci için kontrol listesi tutulur. Kontrol listelerine göre
öğrencinin sergilediği performans, dereceli puanlama anahtarı ile değerlendirilir.
Puanlama anahtarında kazanımlara yönelik becerilere ait ölçütler (örneğin, içeriğe
uygunluk, özgünlük, sunum becerisi, görsel ve işitsel ögeler, dinleyici ile kurulan ileti-
şim, zaman ve mekân kullanımı, beden dili ve sesle anlam oluşturma, Türkçenin etkili
ve güzel kullanımı gibi) yer alır.
164