Page 169 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 169
Türk Dili ve Edebiyatı
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
İş Birlikli Öğrenme Yöntemi: Farklı veya aynı özelliklere sahip öğrencilerin küçük
gruplar hâlinde, iş bölümü yaparak çalışmalarına dayalı bir öğretim yöntemidir.
Grupla birlikte çalışmak öğrencilerin iş birliğini ve problem çözme becerilerini ge-
liştirir. Bu etkinlikte öğrencilerin izledikleri videoda anlam oluşturmaları iş birlikli
öğrenme ile gerçekleştirilecektir.
Dinleme/izleme becerisinin geliştirilmesinde kişisel gelişimi konu edinen ve söyle-
şi türünün özelliklerini taşıyan çok modlu bir metin seçilir (örneğin, EBA’dan Başlık:
MEB Yaz Söyleşileri- Kemal Sayar, Nurten Öztürk, Enis Batur, Prof. Dr. Ziya Selçuk,
Mim Kemal Öke gibi). Dinleme/izlemenin etkili bir biçimde gerçekleşebilmesi için
gerekli olan ön hazırlıklar yapılır, sınıfta var olan iletişim engelleri kaldırılır (FÖOD1,
FÖOD2).
Öğrencilere dinleme/izleme süresi boyunca, belirlenen amaçlar doğrultusunda
kontrol listesi tutulacağı söylenir. Bu dinleme/izleme çalışmalarını nasıl yaptıkları-
na dair izlenimlerini belirlemek için öğretmen, önceden bir kontrol listesi oluşturur.
Hazırlanmış kontrol listesinde dinleme/izleme becerisinde dikkat edilmesi gereken
noktalara (Dinleme/izleme stratejilerinden ----- kullanılmıştır. Dinlenenler/izlenen-
ler günlük hayatla ilişkilendirilmiştir. Dinlenenler/izlenenler ile ilgili çıkarımlar yapıl-
mıştır. Dinlenenler/izlenenler hakkında eleştirilerde bulunulmuştur. Dinlenenlerde/
izlenenlerde tespit edilen problemlere çözüm önerileri üretilmiştir gibi) mutlaka yer
verilmelidir. Dinleme/izleme esnasında kontrol listelerinin doldurulacağı öğrenci-
lere söylenir ve kontrol listeleri dağıtılır. Seçilen söyleşi videosu dikkatli bir şekilde
dinlenir/izlenir (İF1). İzleme/dinleme esnasında kontrol listeleri doldurulur (SF1).
Öğrenciler sırasıyla söz alarak kontrol listelerini doldururken nelere dikkat ettikleri-
ni ve dinleme/izleme süreçlerini nasıl yönettiklerini ifade ederler (SF2).
Kontrol listelerine sözel olarak dönüt sağlandıktan sonra öğretmen
Uygulama Aşamaları
düşün-eşleş-paylaş tekniği ile söyleşi videosunun konusunu, çekilme amacını ve he-
def kitlesini öğrencilerin belirlemesi için “Sizce söyleşi metinleri, yazarın kendi dün-
yasını okuyucuya aktarma ve kişisel deneyimlerini paylaşma konusunda ne kadar
etkilidir?” sorusunu sorar (İF2). Sınıftaki tüm öğrenciler için yeterli olacak bir süre
belirlenir ve öğrencinin soru üzerinde düşünmesi istenir (SF3). Bu aşamanın öğren-
ciler tarafından bireysel olarak gerçekleştirilmesi ve özgün fikirler üretilmesi önem-
lidir (SF4). Öğretmen öğrencilerin başka bir öğrenci ile eşleşmelerini söyler (SF5).
Öğrenciler eşleştikleri arkadaşıyla görüşlerini paylaşır. Öğrenciler, grup arkadaşla-
rına karşı görüşlerini savunarak onları ikna etmeye çalışır ve grubun ortak bir ceva-
ba ulaşmaları beklenir. Verilen sürenin ardından öğrencilerin belirledikleri görüşleri
sınıfla paylaşmaları istenir. Süreç iki kişiden oluşan her bir grubun kendi düşünce-
sini, gönüllü olan gruplardan başlanacak şekilde, tüm sınıfla paylaşması biçiminde
gerçekleştirilir. Öğrencilerden videoda dinlenen kişinin özelliklerini, amaçlarını ve
niyetlerini incelemeleri, izlediği videoda dil ve anlatım özelliklerini ve dilin işlevlerini
belirlemeleri istenir. Konuşmacının üslup seçiminin nedenleri ve sonuçlarını açıkla-
maları, videonun millî, manevi ve evrensel değerler aktarımı bağlamında ve diğer
disiplinlerle olan ilişkisi bakımından değerlendirilmesi de beklenir (İF3). Öğretmen
bunun için sıcak sandalye tekniğini kullanır. Sınıfın ortasına boş bir sandalye konur
(SF6). Öğrenci sandalyeye oturur ve izlediği videonun karakteri olarak sınıftaki di-
ğer öğrencilerden gelen soruları yanıtlamaya çalışır. Sıcak sandalyeye oturan öğ-
renci, kendisini zorlayabilecek soruları da cevaplamaya hazırdır (İF4).
169