Page 174 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 174
Türk Dili ve Edebiyatı
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
FARKLILAŞTIRILMIŞ ETKİNLİK FORMU
Etkinlik Adı HABERİN VAR MI?
Konu Temel hak ve özgürlüklerle ilgili bir haber metni oluşturma
TDE3.2. Toplumsal sorunlar anlamaları ve bu sorunlara çözüm üretme konusun-
Öğrenme Hedefleri
daki konuşması için içerik oluşturabilme
Materyaller Dijital içerikler, hazırlanmış şablonlar.
Etkinlik Süresi 2 ders saati
Bu etkinlikte konuşma öğrenme alanı ele alınarak doğrudan anlatım, yapılandırıl-
mış grid, akış diyagramı, ikili denetim ve 5N1K teknikleri kullanılmıştır.
Doğrudan Anlatım Tekniği: Öğretimi yapılacak içeriğin ardışık şekilde sıralanması,
öğrencilerin tam katılımı, öğretmenin düzeltici dönütler vermesi şeklinde gerçekleş-
tirilmektedir. Bu etkinlikte ders akışı sürecinde öğretmen açıklamalarda bulunur-
ken ve öğrencilere dönüt verirken doğrudan anlatım yönteminden faydalanmıştır.
Yapılandırılmış Grid: Öğrenci seviyelerine göre bir konuda hazırlanan sorulara ve-
rilebilecek cevapların numaralandırılmış kutucuklardan oluşan bir tabloya dağıtıl-
masıyla oluşan bir ölçme ve değerlendirme aracıdır. Bu etkinlikte bir metnin haber
metni olup olmadığını belirlerken öğrenciler yapılandırılmış grid tekniğini kullana-
caktır.
Akış Diyagramı: Herhangi bir ürün ya da servisi oluşturan olayların akışını belirle-
mek amacıyla kullanılır.Süreç adımlarını gösteren bir tanıtımdır. Burada öğrenciler
Etkinlik Açıklaması haber metnini kurgularken akış diyagramını kullanacaktır.
5N1K: Ne, nerede, nasıl, neden, ne zaman ve kim sorularının baş harflerinden olu-
şan bir kısaltmadır. 5N soruları; olayın ne olduğunu, nerede geçtiğini, nasıl gerçek-
leştiğini, ne zaman gerçekleştiğini sorgulamaktadır. 1K sorusu ise olayı gerçekleş-
tirenin kim olduğu sorgulanmaktadır. Bu derste öğrenciler tarafından oluşturulan
haber metninin taslağı arkadaşları tarafından 5N1K kuralına göre sorgulanacaktır.
İkili Denetim (Eşlerin Kontrolü): Öğrenciler dörderli gruplar oluşturmaktadır. Bu
gruplar kendi içerisinde ikişerli olarak bölünmektedir. Hemen ardından iki gruba
da öğretmen tarafından önceden hazırlanan çalışma yaprakları verilmektedir. Her
grup önce kendi içlerinde, ardından diğer ikili grupla cevap kâğıtlarını değiştire-
rek cevaplarını denetlemektedir. Bu etkinlikte oluşturulan haber metinleri; haber
metninin içeriğinde yer alan temel hak ve özgürlükler, adalet, duyarlılık,dürüstlük,
mahremiyet gibi metne değer katan unsurları yansıtıp yansıtmaması bakımından
ikili denetim tekniğiyle değerlendirilmektedir.
Öğretmen dersin başında öğrencilere hak ve özgürlükleri konu edinen bir haber
metni oluşturacaklarını ve bu haberin sınıfta sunulmasına yönelik performans gö-
revi vereceğini söyler.
Uygulama Aşamaları Etkileşimli tahtadan haber metninin özelliklerini açıklayan bir video açılır (örneğin,
EBA’dan Genel Ağ Haberleri başlığı taşıyan video gibi). Açılan video öğrenciler ta-
rafından izlenir (FÖOD1,FÖOD2).Öğretmen haber metninin özellikleriyle ilgili vi-
deodan yola çıkarak kısa açıklamalarda bulunur.
174