Page 175 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 175

Türk Dili ve Edebiyatı

                                        12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI



                               Öğretmen, etkileşimli tahtadan daha önceden hazırladığı çeşitli metinlerin yer al-
                               dığı ve bu metinlerden hangilerinin haber metni olduğuna dair sorular içeren yapı-
                               landırılmış gridi açar (İF1, İF2). Öğrencilerden testin içinde haber metni olabilecek
                               metinleri seçmeleri istenir (İF3). Etkinlik tamamlanır ve cevaplar - öğrencilerin ce-
                               vaplarından yola çıkılarak - öğretmen tarafından değerlendirilir (SF1).

                               Öğretmen bu etkinlikten sonra, yaşanabilecek bir olay kurgulamaları, haber metni-
                               ni oluşturmaları için öğrencilere bir akış diyagramı dağıtır (SF2). Akış diyagramının
                               üstünde haber metinlerinde olması gereken 5N1K kuralının açıklaması da bulunur.
                               Öğrencilere gerekli süre tanınarak kurgulayacakları olayın akışını bu diyagrama
                               yazacakları ifade edilir (SF3).

                               Öğrencilere haber metninin içeriği oluşturulurken hedef kitlenin özellikleri ve bek-
                               lentilerine göre görsel ve işitsel ögelerin seçimine, süreyi verimli kullanmaya, beden
                               dilinin kullanımına dikkat etmeleri hatırlatılır. Öğrenciler haber metninin içerik tas-
                               lağını oluşturur.
                               Öğrenciler akış diyagramını doldurduktan sonra öğretmen kâğıtları toplar. Daha
                               sonra karışık olarak sınıfa tekrar dağıtır. Sınıftan arkadaşlarının kâğıtlarını 5N1K
                               kuralına göre sorgulamalarını ister (SF4). Öğrenciler, arkadaşlarının kâğıtlarını bu
                               bağlamda değerlendirir. Değerlendirmeden sonra kâğıtlar tekrar toplanarak asıl
                               sahiplerine geri verilir. Öğrenciler bilgilerini öğretmen gözetiminde sınıflandırır ve
                               haber metnini (ÜF1,ÜF2 ) oluşturur (SF5).
                               Oluşturulan haber metinleri; haber metninin içeriğinde yer alan temel hak ve öz-
                               gürlükler, adalet, duyarlılık, dürüstlük, mahremiyet gibi metne değer katan unsur-
                               ları yansıtıp yansıtmaması bakımından    ikili denetim (eşlerin kontrolü) tekniği ile
                               tekrar gözden geçirilir. Haber metni oluştururken her insanın temel hak ve özgür-
                               lüklerine saygı göstermesi gerektiği bilinciyle hareket edilir.
                               Öğretmen tarafından haber metninin yazımına dair bir yönerge etkileşimli tahta-
                               dan açılır.
                               Akıcı, anlaşılır ve doğru bir Türkçe kullanma
                               Habere konu olan olayı ele alırken dürüst bir yaklaşım sergileme

                               Millî ve manevi değerleri göz önünde bulundurma
                               Özel yaşamın gizliliğine özen gösterme

                               Öğrenciler  haber  metinlerini  bu  yönerge  doğrultusunda  tekrar  düzenler.  Öğret-
                               men,  öğrencilerin  haber  metnini  sunarken  sesi  nasıl  kullanacaklarına  dair  fikir
                               edinmeleri için etkileşimli tahtadan bir iki dakikalık haber metni videosu açar. Vi-
                               deoyu açmadan önce öğrencilere haber metnindeki sese ve görsellere dikkat et-
                               melerini söyler. Haber metni izlendikten sonra öğretmen tarafından  öğrencilerden
                               kendi haber metinleri ile ilgili haberin içeriğini desteklemek, haberin etkileyiciliğini
                               artırmak amacıyla ne gibi görseller sunacakları üzerinde düşünmeleri istenir. Öğ-
                               renciler de buna bağlı olarak sunumun hazırlığını yapar.
                               Öğrenciler temel hak ve özgürlüklerle ilgili bir haber metninin planını akış diyagra-
                               mından yararlanarak oluşturur ve ikili denetim tekniği ile akran değerlendirmesi bi-
         Değerlendirme
                               çiminde öğretmen gözetiminde yapılır. Öğrencilerin haber metnini  sunma hazırlığı
                               5N1K, ikili denetim teknikleriyle ve öğretmen desteğiyle değerlendirilir.




                                                                                                         175
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180