Page 175 - Türk Dili ve Edebiyatı Farklılaştırılmış Öğretim Etkinlikleri
P. 175
Türk Dili ve Edebiyatı
12.SINIF - FARKLILAŞTIRILMIŞ ÖĞRETIM ETKINLIKLERI
Öğretmen, etkileşimli tahtadan daha önceden hazırladığı çeşitli metinlerin yer al-
dığı ve bu metinlerden hangilerinin haber metni olduğuna dair sorular içeren yapı-
landırılmış gridi açar (İF1, İF2). Öğrencilerden testin içinde haber metni olabilecek
metinleri seçmeleri istenir (İF3). Etkinlik tamamlanır ve cevaplar - öğrencilerin ce-
vaplarından yola çıkılarak - öğretmen tarafından değerlendirilir (SF1).
Öğretmen bu etkinlikten sonra, yaşanabilecek bir olay kurgulamaları, haber metni-
ni oluşturmaları için öğrencilere bir akış diyagramı dağıtır (SF2). Akış diyagramının
üstünde haber metinlerinde olması gereken 5N1K kuralının açıklaması da bulunur.
Öğrencilere gerekli süre tanınarak kurgulayacakları olayın akışını bu diyagrama
yazacakları ifade edilir (SF3).
Öğrencilere haber metninin içeriği oluşturulurken hedef kitlenin özellikleri ve bek-
lentilerine göre görsel ve işitsel ögelerin seçimine, süreyi verimli kullanmaya, beden
dilinin kullanımına dikkat etmeleri hatırlatılır. Öğrenciler haber metninin içerik tas-
lağını oluşturur.
Öğrenciler akış diyagramını doldurduktan sonra öğretmen kâğıtları toplar. Daha
sonra karışık olarak sınıfa tekrar dağıtır. Sınıftan arkadaşlarının kâğıtlarını 5N1K
kuralına göre sorgulamalarını ister (SF4). Öğrenciler, arkadaşlarının kâğıtlarını bu
bağlamda değerlendirir. Değerlendirmeden sonra kâğıtlar tekrar toplanarak asıl
sahiplerine geri verilir. Öğrenciler bilgilerini öğretmen gözetiminde sınıflandırır ve
haber metnini (ÜF1,ÜF2 ) oluşturur (SF5).
Oluşturulan haber metinleri; haber metninin içeriğinde yer alan temel hak ve öz-
gürlükler, adalet, duyarlılık, dürüstlük, mahremiyet gibi metne değer katan unsur-
ları yansıtıp yansıtmaması bakımından ikili denetim (eşlerin kontrolü) tekniği ile
tekrar gözden geçirilir. Haber metni oluştururken her insanın temel hak ve özgür-
lüklerine saygı göstermesi gerektiği bilinciyle hareket edilir.
Öğretmen tarafından haber metninin yazımına dair bir yönerge etkileşimli tahta-
dan açılır.
Akıcı, anlaşılır ve doğru bir Türkçe kullanma
Habere konu olan olayı ele alırken dürüst bir yaklaşım sergileme
Millî ve manevi değerleri göz önünde bulundurma
Özel yaşamın gizliliğine özen gösterme
Öğrenciler haber metinlerini bu yönerge doğrultusunda tekrar düzenler. Öğret-
men, öğrencilerin haber metnini sunarken sesi nasıl kullanacaklarına dair fikir
edinmeleri için etkileşimli tahtadan bir iki dakikalık haber metni videosu açar. Vi-
deoyu açmadan önce öğrencilere haber metnindeki sese ve görsellere dikkat et-
melerini söyler. Haber metni izlendikten sonra öğretmen tarafından öğrencilerden
kendi haber metinleri ile ilgili haberin içeriğini desteklemek, haberin etkileyiciliğini
artırmak amacıyla ne gibi görseller sunacakları üzerinde düşünmeleri istenir. Öğ-
renciler de buna bağlı olarak sunumun hazırlığını yapar.
Öğrenciler temel hak ve özgürlüklerle ilgili bir haber metninin planını akış diyagra-
mından yararlanarak oluşturur ve ikili denetim tekniği ile akran değerlendirmesi bi-
Değerlendirme
çiminde öğretmen gözetiminde yapılır. Öğrencilerin haber metnini sunma hazırlığı
5N1K, ikili denetim teknikleriyle ve öğretmen desteğiyle değerlendirilir.
175