Page 27 - ESTETİK 11
P. 27

1.7. Estetik Tavır

            Güzel  dediğiniz  bir  doğa  parçasını  ya  da  yine  güzel
            bulduğunuz bir sanat yapıtını estetik olarak algılamak,
            onu kavramak ancak estetik objenin karşısında alınan
            tavırla gerçekleşir. Bu tavrı “estetik tavır alma” olarak
            nitelendirilebiliriz. Estetik tavır ticari, entelektüel veya
            başka  tavırlardan  farklıdır.  Estetik tavrın  diğer tavır-
            lardan farkı ancak estetik tavır belirlendikten sonra
            anlaşılır. Estetik tavrın en önemli özelliği auto-telos
            (amacı kendinde) olmasından gelir.  “Estetik tavrın   Görsel 1.15: Adem’in Yaratılışı (kesit), Michelangelo, 1512,
                                                                          Fresko, Sistine Şapeli tavanı, Roma, İtalya
            autelosu vardır.” demek, estetik tavır amacı kendin-
            de bulunan, kendi dışında bir başka amacı olmayan
            tavır demektir. Bir nesneye, bir sanat eserine, bir bahçeye, bir yapıya baktığımızda salt
            estetik hazla bakıyorsak bu estetik tavırdır. Bu bakışın tek bir amacı vardır; bu amaç da
            yalnızca hoşlanarak, haz duyarak bakmaktır. Bir sanat eserine bakıldığında bile akılda
            sadece o sanat eserinin ne kadar para ettiği düşüncesi varsa bu ekonomik tavırdır. Ama
            o sanat eseri sadece beğenme duygusuyla izleniyorsa ve bundan estetik bir zevk alını-
            yorsa bu estetik tavırdır (Görsel 1.15).




                          SoruYorum


                Aşağıdaki soruları sınıf ortamında arkadaşlarınızla birlikte cevaplayınız.

                1. Estetik tavırdan ne anlıyorsunuz?
                2. Bilgisel tavır nedir?
                3. Karşısında estetik tavrı deneyimlediğiniz sanat eserlerine örnekler veriniz.
                4. Bir sanat eserine ilk baktığınızda ne düşünüyorsunuz?
                5. Bir sanat eserinin kaç para edeceği düşüncesi ile o sanat eserini incelemek
                  nasıl bir tavırdır? Açıklayınız.




            1.7.1. Süje ile Estetik Obje Arasındaki İlişki

            Estetik tavır ve deneyim, özne odaklı yapılan ana-
            liz ve çözümlemelerle gerçekleşir. Estetik nesne ise
            güzel  ya  da  güzelliğin  nesnel  boyutuna  odaklıdır
            (Görsel 1.16). Kuşkusuz farklı belirlenimlerin birliği-
            ni algılayan özneyi; algılanan nesneden ayırmak, öz-
            nel ve nesnel gerçekliği birbirinden yalıtmak doğru
            olmayacaktır. Ne özne nesnesiz ne de nesne öznesiz
            düşünülebilir. Ne özne nesnesiz ne de nesne öznesiz
            var olabilir. Yine de bu diyalektik ve sentetik doğru-
            luk  unutulmadan  analitik  düzlemde  belli  ayrımlar
            yapılabilir.  Düşünme  sürecimizi  belli  belirlenimler   Görsel 1.16: Sürü, 1969, Joseph Beuys,
            üzerinde odaklayabiliriz. İnsan deneyimi sonucunda   Volkswagen minibüs ve her biri keçe,
            hoş ve güzel kabul edilen nesnenin fiziksel özellikleri   yağ ve el feneri taşıyan 24 adet kızak,
            haricinde izleyicisinde bıraktığı kültürel ve tinsel iz-  Neue Galeri, Staatliche Müzesi, Kassell,
                                                                                     Almanya

                                                                                                   25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32