Page 22 - ESTETİK 11
P. 22

Üçüncü varlık elemanı ise kendisi için sanat eseri üretilen bilinç sa-
                                         hibidir. Bu sanat eserini beğenen haz duygusu ve hoşlanma yaşa-
           Bilgi                         yan  izleyicidir. “İzleyici” bu hoşlanma ile estetik olaya katılır. Estetik
           Notu
                                         hoşlanma  belli bir “estetik değer”le değerlendirilir. Bu da estetik
             ‘‘                          değer alanıdır. Son olarak “estetik yargı’’ estetik varlık alanına ka-
                                         tılır.
             Ontik yapı; nesnelere
             veya varlıklara ait bir
             niteliktir, tekil bir yapıdır.   1.4.1. Varlığın Estetik Çözümlemesi
             Varoluşları yoktur, dün-
             ya-içinde-varlık değildirler   Ontolojik görüş sayesinde sanat bir varlık alanı olarak görülmeye
             yalnızca var olandırlar.    başlanmıştır. Böylece var olan şeyin yani sanat yapıtının üzerinde
             Elverişli tek varlık olmak   durulur. Bilgi kuramsal olduğu için, var olan şey yerine refleksiyon
             anlamını taşır.        ‘‘   ön planda yer alır. Böyle bir teoride sanatın kendisi üzerinde dur-
                                         mak yerine, onun kaynağı üzerinde durulur. Bu teorinin temelleri
                                         üzerinde ancak sanat eleştirisi ve sanat yöntem bilimi yapanın sa-
                                         natçıya öğüt verdiği bir estetik anlayış gelişebilir.


                        1.4.2. Objede Güzelliğin Tanımı

                        Güzellik eskiden beri estetikçileri uğraştırmış hatta estetik yerine güzellik teorisi ya da
                        güzellik  bilimi  anlamlarına  gelen  “kalligone”,  “kalliologie”  kelimelerinin  kullanılması
                        önerilmiştir. Ama ontolojik temelden hareket eden estetik teorisi için güzellik, bütün
                        çalışmaların etrafında dönüp durduğu bir problem değildir. Ontolojik temelden hare-
                        ket eden bir görüş için estetik, varlık alanında araştırılması gereken asıl problemdir.
                        Estetik süjenin ve estetik obje’nin ontik yapısıdır. Estetik değer ve güzellik, bu ontik
                        yapının ontolojik analizi sonunda ortaya çıkar. Her ne kadar ontolojik güzel, estetik ob-
                        jeye önem veriyor gibi gözükse de estetik süjenin hiçbir kurguya “izm”e başvurmadan
                        estetik objede kendini gerçekleştirdiği görüşündedir.


                                                    1.4.3. Estetik Süjenin, Estetik Obje ile İlişkisi

                                                    Önemli bir insan etkinliği olan bilgiden bahsedilirken
                                                    önemli  bir  insan  başarısı  olan  estetik  bilgiden  bah-
                                                    setmemek mümkün değildir. İlk anda estetik bilgiden
                                                    bahsedilmesi, estetiği bir bilgi türü olarak değerlendir-
                                                    meye yol açmış gibi görünse de antropolojik-ontolojik
                                                    perspektiften bakıldığında bu sorun giderilmiş olur. Bu
                                                    bakış bilgiyi insanla evren arasında bir bağ olarak gör-
                                                    düğünden estetiği dışlaması söz konusu değildir.
                                                     Estetik bilginin ögeleri olan “estetik süje” de “estetik
         Görsel 1.10: Görünmez sanat sergisi, 2014, Lana   obje” de kendi başına var olandır. Estetik süje de es-
         Newstrom, Schulberg Galerisi, New York, A.B.D.  tetik obje de bilgi bağı ile var olmuş değillerdir. Onlar
                                                     bilgi bağından önce ne iseler kendi varoluş tarzları ile
                                                     beraber olagelmiş ve olageleceklerdir. Estetik objenin
                        bilinip bilinmemesi onun varoluş tarzını değiştirmez. Estetik süje ise hem değişmeye
                        hem de bilinip bilinmemeye karşı evrilebilir. Hatta estetik bir obje olabilir. Estetik obje
                        ve süjenin birbirlerine karşı olan bu bağımsızlıkları bilgi bakımındandır. Yoksa var olan
                        her şey birbiri ile ilişkilidir. Sanat eserinin meydana gelmesinde, sunulmasında, değer-
                        lendirilmesinde bu bağ belirgin olarak ortaya çıkmaktadır (Görsel 1.10).

          20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27