Page 44 - ESTETİK 11
P. 44
2.3.2. Sanatsal Üretim Sürecinde Özgünlük
İlk taklit kuramları sanat yapıtları-
nın ideal bir model ile ilişkisini in-
celemekteydi. İdeal olan bu model
özgündü ve sanat yapıtı bu mode-
lin bir taklidi olmalıydı. Sanatçı ise
bu ideal modele yaklaşmalı ve bir
ekleme yapmamalıydı. Sanatçılar
zaman içerisinde kendilerini yapıt-
larının bir parçası olarak görmeye
başladıktan sonra estetik açıdan
özgünlük önem kazandı.
Özgünlük sıradan olmayan, farklı-
lıklar barındıran, sanatçının ruhunu
yansıtan tasarımlar olarak tanım-
lanmaktadır. Sanatçının sanatsal
üretim sürecinde özgünlüğünü ger-
Görsel 2.12: Dr. Nicolaes Tulp’un Anatomi Dersi, 1632, Rembrandt, 169,5x216,5 cm, çekleştirebilmesi için çevresinde
Tuval üzerine yağlıboya, Mauritshuis Müzesi, Amsterdam, Hollanda
gelişen olayların farkında olması
gerekir. Sanatçının çevre ile iletişimi, içerik ve konu bağlamında özgün eserler üretebil-
mesini destekleyen önemli bir unsurdur. Sanatçının özgünlüğünü oluşturan sahip oldu-
ğu kendine özgü biçemidir. Biçem sanatçının tüm eserlerine yansımış özelliktir ve kendi
alanına getirmiş olduğu yeniliktir. Rembrandt’ın gölge ışık teknikleri, Van Gogh’un fırça
vuruşları tüm eserlerine yansımıştır (Görsel2.12). Kullandıkları teknikler onların resim sa-
natına getirdikleri yenilikler olmuştur (Görsel 2.13).
Rönesans Dönemi’nin perspektif kullanımı ile eski resim anlayışı sona ermiştir. Giotto
perspektifi kullanan ilk ressamlardan olup resim sanatına katkı sağlamış, özgün eserler
üretmiştir. Onun sayesinde Rönesans Dönemi’nde perspektif kullanılmaya başlamış, eski
resim anlayışı sona ermiştir (Görsel 2.14).
Görsel 2.13: Dr. Gachet’in Portresi, 1890, Van Gogh, Görsel 2.14: İsa Mesih İçin Ağlayanlar (Meryem ve İsa’nın yaşamından
68x57 cm, Tuval üzerine yağlıboya, Orsay Müzesi, Paris, adlı seriden bir detay), 1305-1306, Giotto di Bondone, 185x200 cm, Fresk,
Fransa Arena Şapeli, Padova, İtalya
42