Page 46 - ESTETİK 11
P. 46

“Bir  resmin  anlamı  ve  bizde  uyandıracağı  etki,  o  resimden  önce  veya  o  resim-
                        den  sonra  ne  gördüğümüze,  hangi  bağlam  içinde  resme  baktığımıza  göre  değişe-
                        bilir.” John Berger’ın [Can Börgır (1926-2017)] “Görme Biçimleri” adlı kitabında
                        dile getirdiği bu düşünce, Kant’ın algılama konusundaki düşüncesiyle büyük ölçü-
                        de  benzerlik  taşır.  Kant’a  göre  varlıkları  olduğu  gibi  değil,  istediğimiz  biçimde  al-
                        gılarız.  Algılarımız,  sadece  uyaranın  (objenin)  özelliğine  bağlı  değildir;  bulundu-
                        ğumuz  ortama,  önceki  tecrübelerimize,  o  andaki  duygularımıza,  beklentilerimize
                        de bağlıdır. Sanat ve estetik açısından bu husus, izleyiciyle ilgili bireysel ve psiko-
                        lojik faktörün önemini vurgular. Ayrıca eğitim seviyesi ve kültürel donanım gibi et-
                        kenler  de  estetik  beğeniye  ilişkin  bireysel  farklılıkların  sebepleri  arasında  yer  alır.




                                      ETKİNLİK




                          Resimlerimden herkesin kendine göre bir anlam çıkartma olasılığını dışlamıyo-
                          rum. Bir iş adamının işiyle ilgili bir yol, bir öğrencinin herhangi bir sorununa
                          yanıt bulabileceğini düşünüyorum. Resmin vereceği yanıtın türü çok geneldir ve
                          her çeşit alanda uygulanabilir.
                                                                   Joan Miro [Huan Miro (1893-1983)]


                        1. J. Miro’nun yukarıdaki düşüncesi sizce her türden sanat eseri için geçerli olabilir mi?
                           Sebebini söyleyiniz.
                        2. J. Miro’ya ait 2.14 numaralı görselde yer alan resimler sizde ne tür anlamlar uyan-
                           dırıyor? Söyleyiniz.







































                          Görsel 2.14: J. Miro’nun “Maviler” sergisi, 2012, Pompidou Merkezi, Paris, Fransa



                    44
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51