Page 46 - ESTETİK 11
P. 46
“Bir resmin anlamı ve bizde uyandıracağı etki, o resimden önce veya o resim-
den sonra ne gördüğümüze, hangi bağlam içinde resme baktığımıza göre değişe-
bilir.” John Berger’ın [Can Börgır (1926-2017)] “Görme Biçimleri” adlı kitabında
dile getirdiği bu düşünce, Kant’ın algılama konusundaki düşüncesiyle büyük ölçü-
de benzerlik taşır. Kant’a göre varlıkları olduğu gibi değil, istediğimiz biçimde al-
gılarız. Algılarımız, sadece uyaranın (objenin) özelliğine bağlı değildir; bulundu-
ğumuz ortama, önceki tecrübelerimize, o andaki duygularımıza, beklentilerimize
de bağlıdır. Sanat ve estetik açısından bu husus, izleyiciyle ilgili bireysel ve psiko-
lojik faktörün önemini vurgular. Ayrıca eğitim seviyesi ve kültürel donanım gibi et-
kenler de estetik beğeniye ilişkin bireysel farklılıkların sebepleri arasında yer alır.
ETKİNLİK
Resimlerimden herkesin kendine göre bir anlam çıkartma olasılığını dışlamıyo-
rum. Bir iş adamının işiyle ilgili bir yol, bir öğrencinin herhangi bir sorununa
yanıt bulabileceğini düşünüyorum. Resmin vereceği yanıtın türü çok geneldir ve
her çeşit alanda uygulanabilir.
Joan Miro [Huan Miro (1893-1983)]
1. J. Miro’nun yukarıdaki düşüncesi sizce her türden sanat eseri için geçerli olabilir mi?
Sebebini söyleyiniz.
2. J. Miro’ya ait 2.14 numaralı görselde yer alan resimler sizde ne tür anlamlar uyan-
dırıyor? Söyleyiniz.
Görsel 2.14: J. Miro’nun “Maviler” sergisi, 2012, Pompidou Merkezi, Paris, Fransa
44