Page 42 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 42
3. ÜNİTE
3. DEFORMASYON
HAZIRLIK ÇALIŞMASI
“Deformasyon” konusu ile ilgili teorik bilgiler ve konuyu yansıtan sanat eserlerinden görsel örnekler
araştırınız. Araştırmalarınız sonucunda elde ettiğiniz bilgi ve görselleri sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
3.1. Form, Biçim ve Deformasyonun Tanımı
Form, nesnenin derinliği; biçim, nesnenin bütünlüğü; deformasyon ise formların yeniden yorumlanması
olarak tanımlanır.
3.1.1. Formun Tanımı
• Üç boyutlu nesnelerin iki boyutlu yüzeylerdeki karşılığının “form
BİLİYOR MUSUNUZ?
yanılsaması” olarak tanımlandığını biliyor musunuz?
ETKİNLİK
Jean-Baptiste-Siméon Chardin’in (Jen-Beptis-Şemeyon Şardin) “Masada Şeftali, Armut ve Erikler” isimli
eserindeki nesnelerin tek, ikili, üçlü gruplaşma ve düzenleme bütünüyle olan bağlantılarından oluşan
alanları inceleyiniz (Görsel 3.1). Görsele yönelik aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Görsel 3.1: Masada şeftali, armut ve erikler, 1764, Jean-Baptiste-Siméon Chardin,
Güzel Sanatlar Müzesi, Angers (Engırs), Fransa
1. Sanat eserinde yer alan nesnelerin birbirleriyle ve düzenleme bütünüyle olan ilişkilerinden ortaya
çıkan alanları nerelerden, nasıl sınırlandırabileceğinizi söyleyiniz.
2. Düzenleme ve nesne alanlarının sınırlandırılmasında sanatın hangi öge ve ilkelerinin kullanıldığını
söyleyiniz.
3. Düzenlemenin bütününde ve nesne alanlarının oluşturulmasında hangi biçim, öge ve ilkelerin öne
çıktığını, hangilerinin etkili kullanıldığını söyleyiniz.
4. Sorulara verilen cevaplar bağlamında ‘’form tanımı’’ ile ilgili düşüncelerinizi söyleyiniz.
40

