Page 43 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 43
DEFORMASYON
Görsel 3.1a: Ayrıntı (Masada şeftali, armut ve erikler, 1764, Jean-Baptiste-Siméon Chardin,
Güzel Sanatlar Müzesi, Angers, Fransa)
Nesnelerin formları ışık sayesinde görülür. Form; de-
rinliği ifade eder, iki boyutlu ifadelerde öge ve ilkeler
aracılığı ile oluşturulan “üç boyut yanılsaması” olarak
da tanımlanabilir. Nesne ve yüzeylerin iki boyutlu
ifadelerinde renk, ton, açıklık-koyuluk, doku, ışık,
gölge gibi ögelerin kullanım biçimi form oluşumun-
da zenginlik sağlar. Örneğin Jean-Baptiste-Siméon
Chardin’in “Masada şeftali, armut ve erikler” isimli
eserinden alınan ayrıntılarda ve bütünde oluşan
form yanılsamaları; aralık mesafe ilkesi ile açık-or-
ta-koyu, renk, ton, doku, ışık, gölge gibi ögeler ara-
cılığıyla ifade edilmiştir (Görsel 3.1a).
Bu eserden alınan başka bir ayrıntıda (Görsel 3.1b)
sanatçının yüzeyde oluşturduğu boş alanlar; aralık
mesafe ilkesi ile açık-orta-koyu, renk, ton, doku,
ışık, gölge gibi ögeler aracılığıyla ifade edilmiştir.
Özetle izleyici tarafından “boş” olarak algılanan
Görsel 3.1b: Ayrıntı (Masada şeftali, armut ve
erikler, 1764, Jean-Baptiste-Siméon Chardin, yüzeylerin de formları vardır.
Güzel Sanatlar Müzesi, Angers,
41

