Page 43 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 43

DEFORMASYON











































                          Görsel 3.1a: Ayrıntı (Masada şeftali, armut ve erikler, 1764, Jean-Baptiste-Siméon Chardin,
                                             Güzel Sanatlar Müzesi, Angers, Fransa)

                                                            Nesnelerin formları ışık sayesinde görülür. Form; de-
                                                            rinliği ifade eder, iki boyutlu ifadelerde öge ve ilkeler
                                                            aracılığı ile oluşturulan “üç boyut yanılsaması” olarak
                                                            da tanımlanabilir. Nesne ve yüzeylerin iki boyutlu
                                                            ifadelerinde renk, ton, açıklık-koyuluk, doku, ışık,
                                                            gölge gibi ögelerin kullanım biçimi form oluşumun-
                                                            da zenginlik sağlar. Örneğin Jean-Baptiste-Siméon
                                                            Chardin’in “Masada şeftali, armut ve erikler” isimli
                                                            eserinden  alınan  ayrıntılarda  ve  bütünde  oluşan
                                                            form yanılsamaları; aralık mesafe ilkesi ile açık-or-
                                                            ta-koyu, renk, ton, doku, ışık, gölge gibi ögeler ara-
                                                            cılığıyla ifade edilmiştir (Görsel 3.1a).


                                                            Bu eserden alınan başka bir ayrıntıda (Görsel 3.1b)
                                                            sanatçının yüzeyde oluşturduğu boş alanlar; aralık
                                                            mesafe  ilkesi  ile  açık-orta-koyu,  renk,  ton,  doku,
                                                            ışık,  gölge  gibi  ögeler  aracılığıyla  ifade  edilmiştir.
                                                            Özetle  izleyici  tarafından  “boş”  olarak  algılanan
                   Görsel 3.1b: Ayrıntı (Masada şeftali, armut ve
                    erikler, 1764, Jean-Baptiste-Siméon Chardin,   yüzeylerin de formları vardır.
                         Güzel Sanatlar Müzesi, Angers,






                                                                                                                  41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48