Page 48 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 48
Uygulama Etkinligi
Henri Matisse [Henri Matis, (Görsel 1.87)] ve Amedeo Modigliani’ye [Amadeo Modigliyani,
(Görsel 1.88)] ait görselleri dikkatle inceleyiniz.
• Sanatçıların modellerini tema (konu) doğrultusunda nasıl yorumladıklarını söyleyiniz.
• Modellerde deformasyonların nerelerde ve ne şekilde (çizgi, renk vb.) uygulandığını açıklayınız.
• Yapılan deformasyonların çizgi, renk tercihi, kompozisyon kurgusu gibi elemanlarla ilişkisini
söyleyiniz.
• Farklı zaman ve mekânlarda yaşamış, aynı temayı işlemiş bu sanatçıları deformasyon ve
kişisel anlatım açısından karşılaştırarak benzerliklerini ve farklılıklarını ifade ediniz.
• Kişisel anlatımın önemi ile ilgili düşüncelerinizi söyleyiniz. Bulgularınızı arkadaşlarınızla pay-
laşınız.
• Eserlerdeki gözlemlerinizi baz alarak bir aile yakınınızın portresini, akrilik veya yağlıboya tek-
niğini kullanarak çiziniz.
Kullanılacak Malzemeler
Tuval, resim kalemi, silgi, yağlı boyalar, fırçalar, bez veya sünger, terebentin, sentetik tiner,
resim yağı,akrilik boya, su kabı, altlık, kâğıt bant.
Henri Matisse
1869-1954 yılları arasında yaşa-
mış olan Fransız ressam Matisse;
parlak renkleri, güçlü anahatları, düz-
leştirilmiş resimsel alanlarıyla hem
Fovizm’in hem de modern resmin
öncülerindendir. Matisse, resimlerini
modelinden bağımsız, hisleri doğrul-
tusunda tercih ettiği canlı renklerle
boyar, resmin kendi içindeki uyumu-
nu hedeflerdi (Görsel 1.87). Matisse’e
göre renk ve biçim; formların dışında
başka bir mesaj taşımalıydı. Resmin
kendi içindeki sorunsalının doğal ger-
çekliğin ifadesine oranla daha önemli
olduğuna inanışı onun modern resmin
öncülerinden birisi olmasını sağladı.
“Matisse, bilinçli olarak resimsel
alanı bir yüzey olarak algılamış fakat
üslubuyla resimlerine ilginç bir mekan-
sallık da kazandırmıştır. Renkleri öyle-
sine ayarlar ki renkler bir araya geldik-
lerinde resme olağanüstü bir derinlik
katar. ‘Sıcak ve soğuk kontrastları’ ile
renkli alanlar öne ve arkaya doğru ha-
reket ettirilir; böylece resimde hacim Görsel 1.87: Yeşil Şerit, 1905, Henri Matisse,
yanılsaması yaratan bir renk ritmi olu- Devlet Sanat Müzesi, Kopenhag
şur.
46