Page 49 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 49

Bütün hacimli motifler, kalın ve kavisli kontur çizgileriyle çevrilerek, bir bakıma da süslenerek
              özgün renk alanları olarak karşımıza çıkar. Matisse ince renk nüanslarını veya birbirini tamamla-
              yan can alıcı kontrast renkleri yan yana kullanarak eserlerinde “içten dışa” aydınlatan bir parıltı
              sağlamış, kendi içinden ışıldayan resimler yaratmıştır. Eserleri adeta canlı birer varlık gibidir. Ne
              gerçeği olduğu gibi temsil etme iddiasındadır ne de içerdikleri simgelerle hayali dünyalara gön-
              dermeler yaparlar. Biçim ve içerik bu resimlerde bütünleşmiştir. Birbirlerinden ayrılmaları artık
              imkansızdır.”
                  E.H. Gombrich, Rönesans’tan Günümüze Resim Sanatının Öyküsü, Remzi Kitabevi, 1950, s.85’ten alınarak komisyon
              tarafından düzenlenmiştir.
                  Amedeo Modigliani

                  1884–1920 yılları arasında yaşamış olan; İtalyan modernist ressam Amedeo Modigliani, eşi
              Jeanne Hebuterne’ın (Cinne Hebutır) onlarca resmini yapmıştır (Görsel 1.88). Stilizasyonu olduk-
              ça etkili bir biçimde kullanan sanatçının figürlerinde, anatominin bütün uzuvları uzatılarak pro-
              porsiyonun bilinçli bir şekilde deforme edildiği görülür. Aynı zamanda formlar stilize edilerek sade
              çizgilerle betimlenmiştir. Ressam bu şekilde kendine özgü bir biçim ve stil yaratmıştır. Sanatçı,
              yüzü bir iki sade çizgi ile betimlerken gözleri olduğundan küçük; burnu ise olduğundan fazla uzun
              yaparak deforme etmiştir. Boyun, kollar ve ellerde aşırı bir uzatma ve sadeleştirme görülür. Aynı
              sadelik formların hacimlendirilmesinde de görülmektedir. Resimdeki renk skalası birbirine yakın
              tonlarda olup formların hemen hemen hepsi düz boyanmıştır. Bir iki yakın ton farkının yarattığı
              hacim duygusu dışında genel olarak yüzeysel bir resimdir, denilebilir. Resim; renklerdeki ve bi-
              çimlerdeki sadelikle, yumuşak ve zarif bir sonuca ulaşmıştır. Resimde mavi-turuncu kontrastlığı
              birbiriyle uyumlu, aynı zamanda birbirini kesen çizgilerin resme hâkim olması sanatçının resmin
              iç uyumuna verdiği önemi göstermektedir.










































                                          Görsel 1.88: Jeanne Hebuterne, Amedeo Modigliani,
                                                  Metropolitan Müzesi, New  York




                                                                                                          47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54