Page 45 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 45
DEFORMASYON
Görsel 3.3: Soğanlar, 1881, Pierre Auguste Renoir, Clark Sanat Enstitüsü, ABD
Doğada sonsuz çeşitliliği olan görünüm toplulukları bulunmaktadır. Bunlar birbirinden etkilenerek birlik
oluşturur. Görünümleri oluşturan nesnelerin kişiliğinin tümü olan “biçim”, onunla uyum sağlayan diğer
biçimlere bağlıdır. Bunun sonucunda oluşan “birlik” ise daha üstün bir biçimdedir. Her üstün biçim, daha
üstün bir biçimin ögesi olarak sonsuza kadar gider ve doğayı oluşturur. Bu biçimsel durum, karşıt ögelerin
işlevsel yapı bütünlüğünde kişilik kazanmasıyla çevresindekilerden ayrılır.
Biçim, genellikle dış biçim (şekil) olan “görünüş” ile karıştırılır. Bir nesnenin biçimi denildiğinde o nesnenin
görünüşü, şekli, iç yapısı yani bütünü anlaşılır. Örnek olarak Görsel 3.3’te Pierre Auguste Renoir’nın “So-
ğanlar” isimli eserinde; düzenleme bütünü ve parçaları öge ve ilkeler aracılığıyla birbiri ile ilişki içerisinde-
dir. Nesneler ayrı ayrı ve birleşerek düzenleme bütününü oluşturan yapıyı ortaya çıkarmaktadır. Dairesel
biçimde görülen tek bir soğan (beyaz çizgi) ile birkaç soğanın bir araya gelerek oluşturduğu başka bir biçi-
me(sarı çizgi) dönüşmektedir.
Görsel 3.3a: Ayrıntı (Soğanlar, 1881, Pierre Görsel 3.3b: Ayrıntı (Soğanlar, 1881, Pierre Auguste Renoir,
Auguste Renoir, Clark Sanat Enstitüsü, ABD) Clark Sanat Enstitüsü, ABD)
43

