Page 45 - İKİ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 45

DEFORMASYON






































                                 Görsel 3.3: Soğanlar, 1881, Pierre Auguste Renoir, Clark Sanat Enstitüsü, ABD

            Doğada sonsuz çeşitliliği olan görünüm toplulukları bulunmaktadır. Bunlar birbirinden etkilenerek birlik
            oluşturur. Görünümleri oluşturan nesnelerin kişiliğinin tümü olan “biçim”, onunla uyum sağlayan diğer
            biçimlere bağlıdır. Bunun sonucunda oluşan “birlik” ise daha üstün bir biçimdedir. Her üstün biçim, daha
            üstün bir biçimin ögesi olarak sonsuza kadar gider ve doğayı oluşturur. Bu biçimsel durum, karşıt ögelerin
            işlevsel yapı bütünlüğünde kişilik kazanmasıyla çevresindekilerden ayrılır.


            Biçim, genellikle dış biçim (şekil) olan “görünüş” ile karıştırılır. Bir nesnenin biçimi denildiğinde o nesnenin
            görünüşü, şekli, iç yapısı yani bütünü anlaşılır. Örnek olarak Görsel 3.3’te Pierre Auguste Renoir’nın “So-
            ğanlar” isimli eserinde; düzenleme bütünü ve parçaları öge ve ilkeler aracılığıyla birbiri ile ilişki içerisinde-
            dir. Nesneler ayrı ayrı ve birleşerek  düzenleme bütününü oluşturan yapıyı ortaya çıkarmaktadır. Dairesel
            biçimde görülen tek bir soğan (beyaz çizgi) ile birkaç soğanın bir araya gelerek oluşturduğu başka bir biçi-
            me(sarı çizgi) dönüşmektedir.























              Görsel 3.3a: Ayrıntı (Soğanlar, 1881, Pierre   Görsel 3.3b: Ayrıntı (Soğanlar, 1881, Pierre Auguste Renoir,
              Auguste Renoir,  Clark Sanat Enstitüsü, ABD)          Clark Sanat Enstitüsü, ABD)


                                                                                                                  43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50